Ο λόγος για τον οποίο έχασε έδαφος στην Ευρώπη το ντίζελ

Στις ημέρες μας, διακρίνεται στην Ευρώπη μια μείωση στη ζήτηση αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ. Υπάρχει μια υποψία, ότι η συγκεκριμένη τάση θα κρατήσει και στα χρόνια που έρχονται. Ας κατανοήσουμε το γιατί.

 

 

Στατιστικές σχετικές με τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα ντίζελ στην Ευρώπη

Με βάση την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (European Automobile Manufacturer’s Association), το 2018 πουλήθηκαν 15 158 874 αυτοκίνητα στις χώρες της ΕΕ (εκτός της Μάλτας), ενώ ο ίδιος αριθμός το 2017 ήταν 15 136 590. Σε αυτά τα σύνολα, το ποσοστό των αυτοκινήτων με κινητήρα ντίζελ ήταν 35,9% και 44%, αντίστοιχα. Ουσιαστικά, υπάρχει μια μείωση στη ζήτησή τους, της τάξης του 18,3%, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Ο Βρετανικός οργανισμός ερευνών JATO υπέδειξε, επίσης, ότι υπάρχει μείωση 18% και στη ζήτηση των μεταφορών ντίζελ. Με βάση στατιστικές που αφορούν σε 27 ευρωπαϊκές χώρες, το 2018 πουλήθηκαν σε σύνολο 5,59 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ. Ο συγκεκριμένος αριθμός αποτελεί το 36% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων και είναι παράλληλα ο πιο χαμηλός δείκτης από το 2001, που πουλήθηκαν μόλις 5,44 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ. Η συγκεκριμένη τάση μείωσης, έγινε ιδιαίτερα φανερή, συγκρινόμενη με το 2011, που τα οχήματα αυτού του τύπου, αποτελούσαν το 55% του μεριδίου της αγοράς.

Οι στατιστικές της JATO επέδειξαν σημαντικότατη μείωση στη δημοτικότητα των αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ στις 20 από τις 27 χώρες. Παρουσιάζει αναλυτικότερα, ταχύτατο ρυθμό στη Μεγάλη Βρετανία, τις Σκανδιναβικές χώρες και τις Χώρες της Ένωσης της Μπενελούξ στις οποίες πουλήθηκαν 30%, 22% και 22%, αντίστοιχα, λιγότερα οχήματα το 2018 από αυτά που πουλήθηκαν το 2017.

Οι χώρες με το πιο μεγάλο και το πιο μικρό μερίδιο οχημάτων με κινητήρες ντίζελ

Με βάση τα στοιχεία της JATO, τα αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ διατηρούν το 2018, ποσοστό μεριδίου μεγαλύτερο του 50% στις αγορές της Ιρλανδίας, της Πορτογαλίας και της Ιταλίας. Το 2017, κρατούσαν ηγετική θέση σε έξι χώρες: στην Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο και την Κροατία.

Το χαμηλότερο ποσοστό καινούριων αδειών οχημάτων με κινητήρα ντίζελ, καταγράφηκε στην Ολλανδία και τη Νορβηγία, με ποσοστό μικρότερο του 20% των συνολικών πωλήσεων.

Το ντίζελ αποτελεί την επιλογή των οπαδών των μαρκών πολυτελείας

Με βάση τα στατιστικά στοιχεία της JATO, 8 στις 10 μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ, είναι πολυτελείας. Δηλαδή, οι οδηγοί που αγοράζουν Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Land Rover, Jeep και άλλα αυτοκίνητα, προτιμούν το συγκεκριμένο τύπο καυσίμου. Παράλληλα, καταγράφεται και μια μικρή αύξηση των πωλήσεων, από 44% σε 49%, για τρεις μάρκες, συμπεριλαμβανομένης και της DS.

Τι προκαλεί τη μείωση της δημοτικότητας των κινητήρων ντίζελ

  • Κακή φήμη. Έχει επέλθει από σκάνδαλα που αφορούσαν σε διάσημους ομίλους της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι έκαναν σκόπιμα μείωση των επιβλαβών εκπομπών, εξοπλίζοντας τα αυτοκίνητά τους με ειδικά λογισμικά ή πειράζοντας τα δεδομένα των αισθητήρων.
  • Περιορισμοί στην μετακίνηση. Σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως παραδείγματος χάρη το Αμβούργο, απαγορεύεται η οδήγηση σε κεντρικούς δρόμους των αυτοκινήτων των οποίων οι εκπομπές δεν συνάδουν με τα πιο πρόσφατα πρότυπα εκπομπών Euro 6. Οι αρχές του Παρισιού, της Μαδρίτης, της Αθήνας, του Ντίσελντορφ και άλλων πόλεων, διακήρυξαν επίσης την πρόθεσή τους να ορίσουν παρόμοιες απαγορεύσεις.
  • Πιθανότητα απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης σε κάποιες χώρες. Η Νορβηγία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ινδία έχουν ως πλάνο να μεταστραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα τα επόμενα χρόνια.
  • Υψηλό κόστος. Οι φόροι και η τιμή του καυσίμου ντίζελ, η οποία έχει αυξηθεί ελαφρώς σε κάποιες χώρες, όπως και οι τιμές των οχημάτων με κινητήρες ντίζελ, κάνουν τους πελάτες να απορρίπτουν τα αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ, καθώς περνούν τα χρόνια.
  • Ανάπτυξη της δημοτικότητας των ηλεκτρικών και των υβριδικών αυτοκινήτων. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία της JATO, οι πωλήσεις των εναλλακτικών οχημάτων σημείωσαν σημαντική αύξηση το 2018. Ο αριθμός των καινούριων αδειών σε 27 ευρωπαϊκές χώρες άγγιξε τις 944.800, αποτελώντας το 6,5% του συνολικού μεριδίου της αγοράς. Το ίδιο ποσοστό ήταν μόλις 0,5% το 2008.

Συμπέρασμα

Παρ’ όλη τη μείωση της δημοτικότητάς τους, τα οχήματα με κινητήρα ντίζελ βρίσκονται ακόμη ενεργά στην ευρωπαϊκή αγορά. Ωστόσο, μέσα στα επόμενα χρόνια, θα αρχίσουν σιγά-σιγά να χάνουν τη θέση τους. Ο λόγος δεν είναι αποκλειστικά η φήμη των κινητήρων ντίζελ, αλλά και η αυξανόμενη ζήτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία, με βάση τους ειδικούς, θα οδηγήσει στην εξαφάνιση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από την αγορά.