Επίθεση του οργανισμού Transport & Environment με αφορμή τις εκπομπές, καθώς σύμφωνα με τους οικολόγους, οι στόχοι που τίθενται επί του παρόντος στην ΕΕ είναι μέτριοι, για αυτό και τα plug-in υβριδικά βρίσκονται πλέον στο στόχαστρο.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Του Νίκου Μιχαλόπουλου
Όλοι γνωρίζουν τα plug-in υβριδικά, τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα, με κινητήρα εσωτερικής καύσης και μικρή μπαταρία. Χρησιμοποιώντας τον συσσωρευτή, κινείται όπως ένα ηλεκτρικό. Υπάρχει όμως η επίθεση στην επιτροπή μεταφορών και περιβάλλοντος. Όσον αφορά τις εκπομπές, λένε, οι στόχοι που τίθενται επί του παρόντος στην ΕΕ είναι πολύ μέτριοι. Και τα plug-in υβρίδια δέχονται επίθεση. Γιατί;
Περιπλέκουν την κατάσταση και τα χαρακτηριστικά των κανόνων που ισχύουν επί του παρόντος και επιτρέπουν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εκμεταλλεύονται ορισμένα νομοθετικά κενά, λέει η T&E. Οι κατασκευαστές, στην πραγματικότητα, μπορούν να επωφεληθούν από την ευελιξία για να επιτύχουν πιο εύκολα τους καθορισμένους στόχους, οι οποίοι ωστόσο ευνοούν την πώληση βαρύτερων οχημάτων, όπως τα SUV υψηλής ρύπανσης και τα plug-in υβριδικά.
Αυτά τα οχήματα, όταν δεν είναι φορτωμένα, ρυπαίνουν ακόμη περισσότερο από τα οχήματα που κινούνται αποκλειστικά με ορυκτά καύσιμα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της T & E, αυτά τα νομοθετικά κενά, που εκμεταλλεύονται ιδίως η Daimler και η BMW, είχαν ως αποτέλεσμα χαμηλότερες πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων μόνο φέτος, ύψους 840.000 μονάδων.
Τα Plug-in υβριδικά στο μάτι του κυκλώνα
Εάν οι νομοθέτες δεν παρέμβουν, η ισχυροποίηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά, που τροφοδοτούνταν στο παρελθόν από κανονισμούς μείωσης των εκπομπών, είναι βέβαιο ότι θα υποχωρήσει, δήλωσε ο Carlo Tritto, υπεύθυνος πολιτικής της T&E Italia. Και προσθέτει πως έχει έρθει η ώρα να τεθούν επαρκώς φιλόδοξοι στόχοι, εάν θέλουμε να αποφύγουμε το φάσμα μιας χαμένης δεκαετίας στον αγώνα για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κλάδου.
Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό για την Ιταλία, η οποία έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μηχανοκίνησης στην Ευρώπη (655 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους) και μόνο τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 16% των συνολικών εκπομπών της οικονομίας. Δεν είναι πλέον ώρα για λόγια, άρα ώρα για δράση, σύμφωνα με την T&E.
Όλα περνούν επίσης από τους σωστούς κανόνες για τα plug-in υβριδικά, λέει η T&E. Θεωρητικά, αν χρησιμοποιηθούν 100% ηλεκτρικά, δεν ρυπαίνουν. Στην πράξη, αν χρησιμοποιηθούν με θερμικό κινητήρα, ρυπαίνουν τόσο πολύ και περισσότερο από άλλα. Δεδομένου ότι το όχημα, βαρύτερο λόγω της παρουσίας της μπαταρίας, καταναλώνει περισσότερο και μολύνει περισσότερο.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς, οι κατασκευαστές πρέπει να εγγυηθούν μείωση των εκπομπών CO2 των νέων οχημάτων ίση με 15% το 2025 και 37,5% έως το 2030. Όμως η μεταγενέστερη πρόταση “Fit for 55” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αύξησε τον στόχο στο τέλος της δεκαετίας στο -55% υποθέτοντας τη σταδιακή κατάργηση (-100%) το 2035, για να αντικατοπτρίζει την αυξημένη φιλοδοξία για το κλίμα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της T&E, ο στόχος του 2025, συνολικά, θα μπορούσε να επιτευχθεί ακόμη και δύο χρόνια νωρίτερα. Ξεκάθαρο σημάδι της αδυναμίας του καθορισμένου στόχου.