Μιχάλης Γκαβέζος: Συζητώντας για τα κλασικά αυτοκίνητα

Το ενδιαφέρον που υπάρχει για τα κλασικά αυτοκίνητα και οι μεγάλες σχετικές εκθέσεις που διοργανώνονται τα τελευταία χρόνια, μας έδωσαν την αφορμή για να ασχοληθούμε και με αυτή την  κατηγορία αυτοκινήτων.

 

Έτσι, το πρώτο ερώτημα που του θέσαμε ήταν πως προέκυψε το ενδιαφέρον του για τα κλασικά αυτοκίνητα και από πότε άρχισε να ασχολείται με αυτά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Μειωμένες τιμές για τα μοντέλα της Mazda

0
Πολύ καλά τα νέα για τα αυτοκίνητα της Mazda μετά την εφαρμογή του νέου φορολογικού συστήματος. Από τις 2 Αυγούστου έχει τεθεί σε εφαρμογή...

Γιατί άλλαξε λογότυπο η Nissan ;

0
Το Nissan Ariya διαθέτει το νέο λογότυπο της Nissan, πραγματοποιώντας μόλις πρόσφατα την παγκόσμια πρεμιέρα του. Συμβολίζοντας την αφοσίωση της εταιρείας στο να συνεχίζει...

Πρωτοποριακές υπηρεσίες After Sales από τη SKODA

0
Η Kosmocar-SKODA αναβαθμίζει τις υπηρεσίες After Sales που παρέχει στους κατόχους μοντέλων της SKODA, με στόχο να τους προσφέρει μία ολοκληρωμένη εμπειρία άνεσης, ασφάλειας...

Μ.Γ:  Το 1970 είχε κυκλοφορήσει από το περιοδικό Auto Εξπρές, σε ελληνική μετάφραση, η Εγκυκλοπαίδεια του Αυτοκινήτου. Ήταν και, κατά τη γνώμη μου, παραμένει ένα εξαιρετικό έργο 12 τόμων, με την υπογραφή του Pininfarina, που άλλαξε την μέχρι τότε «οπτική» μου για τα αυτοκίνητα και την ιστορία τους. 



Όταν το 1980 ένας παλιός φίλος και συμμαθητής, ο Γιάννης Παμπούκης, απεφάσισε να εκδώσει το Auto-Moto, του πρότεινα να παρουσιάζουμε σε κάθε τεύχος ιστορικά θέματα του αυτοκινήτου, κάτι που έβλεπα να κάνουν τα ξένα περιοδικά. Κάπως έτσι λοιπόν ξεκίνησε όλη αυτή η ιστορία.

GO : Κλασικό, Ιστορικό, Αντίκα. Ποια είναι η σωστή λέξη για να χαρακτηρίσουμε ένα παλιό αυτοκίνητο και πριν από πόσα χρόνια πρέπει να έχει κατασκευαστεί ;

Μ.Γ : Νομίζω ότι όποια λέξη και αν χρησιμοποιήσουμε, ο αναγνώστης ή ο συνομιλητής μας θα καταλάβει το ίδιο. Σύμφωνα με την ιστορία, το ενδιαφέρον για τα παλιά αυτοκίνητα  ξεκίνησε στη δεκαετία του 1930 και οι Βρετανοί προκειμένου να τα ξεχωρίζουν από τα σύγχρονα τα ονόμαζαν Veteran, δηλ. «Απόμαχους». Στη συνέχεια βέβαια προστέθηκαν και άλλοι χαρακτηρισμοί όπως Vintage, Post-Vintage και Thoroughbred.

Όταν όμως άρχισαν να δημιουργούνται κάποιες Λέσχες ήταν δύσκολο να ονομαστούν  με τέτοιους βαρύγδουπους τίτλους. Έτσι, περισσότερο για πρακτικούς λόγους, επικράτησαν οι ονομασίες Κλασικό ή Ιστορικό Αυτοκίνητο, κάτι που είχε ήδη  καθιερωθεί και στην Αμερική. Σήμερα, για τον χαρακτηρισμό ενός αυτοκινήτου ως τέτοιου υπάρχει το ελάχιστο όριο κατασκευής προ 30 ετών, με την προϋπόθεση της καλής κατάστασης και της αυθεντικότητας.

GO : Μπορεί ένας ιδιοκτήτης να μάθει την αξία του αυτοκινήτου που διαθέτει και με ποιον τρόπο;

Μ. Γ. : Υπάρχουν σε ξένα περιοδικά αλλά και σε διάφορους καταλόγους ενδεικτικές τιμές για τα μοντέλα των περισσότερων εταιριών, ακόμη και αυτών που έχουν κλείσει πριν από δεκαετίες και μάλιστα με διαβαθμίσεις, ανάλογα με την κατάσταση τους. Επίσης, κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να αναζητήσει στο διαδίκτυο  τιμές πώλησης αυτοκινήτων σαν αυτό που τον ενδιαφέρει, προκειμένου να έχει κάποια εκτίμηση της αξίας του.

Όλα αυτά βέβαια με μεγάλη προσοχή και με μεγάλη προσέγγιση. Ο λόγος είναι ότι από χώρα σε χώρα οι τιμές  πιθανόν να διαφέρουν, η πραγματική κατάσταση ενός αυτοκινήτου μπορεί να είναι διαφορετική από την εμφάνιση του και βέβαια ισχύει πάντα ο «νόμος» της προσφοράς και της ζήτησης. Επίσης, υπάρχουν περιπτώσεις που οι τιμές πώλησης σε δημοπρασίες είναι μεγαλύτερες ή μικρότερες από τις «φυσιολογικές» και φυσικά αυτές δεν μπορούν να θεωρηθούν ως «βαρόμετρο».

 

Δεν χρειαζόταν να σκεφτούμε με ποιόν θα κάναμε τη συζήτηση, αφού υπάρχει στην ομάδα μας ο Μιχάλης Γκαβέζος. Φίλος από παλιά, αλλά και μόνιμος συνεργάτης, παρουσιάζει κάθε μήνα στην εφημερίδα μας την ιστορία κάποιου αυτοκινήτου από το παρελθόν.

 

GO : Για τα αυτοκίνητα που έπαψαν να κυκλοφορούν πριν από πολλά χρόνια υπάρχει η δυνατότητα να βρεθούν ανταλλακτικά στην Ελλάδα ή το εξωτερικό ;

Μ.Γ. : Όλα είναι σχετικά. Για παράδειγμα, εάν κάποιο αυτοκίνητο είχε κυκλοφορήσει σε μια χώρα κατά χιλιάδες, πιθανόν  να έχουν απομείνει κάποια ανταλλακτικά ή να υπάρχουν αρκετά εγκαταλειμμένα τέτοια αυτοκίνητα από όπου θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν κάποια εξαρτήματα. Αντίθετα, εάν σε κάποια άλλη χώρα το ίδιο αυτοκίνητο είχε κυκλοφορήσει ελάχιστα ή καθόλου, τότε τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα.

Παράλληλα όμως, το διαρκώς μεγαλύτερο  ενδιαφέρον για αναζήτηση τέτοιων ανταλλακτικών είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθούν στο εξωτερικό πολλές εταιρίες, που μπορούν να καλύψουν κάθε είδους ανάγκη. Φυσικά, εκτός από τα σωστά ανταλλακτικά είναι απαραίτητο να βρεθούν και οι σωστοί τεχνίτες. Και επίσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το κόστος της αποκατάστασης ενδέχεται να είναι τελικά  μεγαλύτερο από την πραγματική αξία του αυτοκινήτου. Έτσι, τις περισσότερες φορές είναι προτιμότερη η αγορά ενός ακριβότερου αυτοκινήτου αλλά που είναι σε καλύτερη κατάσταση, παρά ενός φθηνότερου που όμως είναι άγνωστο τι προβλήματα μπορεί να έχει.

Η συλλογή του ΝΟΗΣΙΣ περιλαμβάνει 90 αυτοκίνητα, που προέρχονται από παραχώρηση του ΟΔΔΥ και από δωρεές ή μακροχρόνιους δανεισμούς εταιριών και ιδιωτών

 

GO : Πρόσφατα άλλαξε ο νόμος για την κυκλοφορία των κλασικών αυτοκινήτων. Τι ακριβώς ορίζει;

Μ.Γ. : Πρόκειται για την κοινή απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ της 31/12/2019, αρ. 4948 (2ο τεύχος) και αναφέρει ότι αυτά τα αυτοκίνητα, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που προβλέπει ο συγκεκριμένος νόμος, μπορούν να μετακινούνται από το χώρο που σταθμεύουν και φυλάσσονται, προς και από το χώρο των συνεργείων όλες τις εργάσιμες ημέρες και ώρες, αλλά εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας (δηλαδή της πρώην Νομαρχίας) ή όμορης Περιφερειακής Ενότητας.

Επίσης η κυκλοφορία τους επιτρέπεται  κάθε Κυριακή αλλά μόνον εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας. Μια μικρή διαφοροποίηση στα παραπάνω υπάρχει ειδικά για την Περιφέρεια Αττικής. Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι για τους αγώνες και τις οργανωμένες εκδηλώσεις απαιτείται ειδική άδεια των διοργανωτών και ότι η δημόσια κυκλοφορία, σε παράβαση των όσων ισχύουν, επιφέρει σοβαρό πρόστιμο.

GO : Εργαζόσουν για χρόνια στο ΝΟΗΣΙΣ και ήσουν υπεύθυνος για την δημιουργία του Εκθετηρίου της Τεχνολογίας των Αυτοκινήτων. Μίλησε μας για α υτά τα αυτοκίνητα.

Μ.Γ. : Η συλλογή του ΝΟΗΣΙΣ περιλαμβάνει 90 αυτοκίνητα, που προέρχονται από παραχώρηση του ΟΔΔΥ και από δωρεές ή μακροχρόνιους δανεισμούς εταιριών και ιδιωτών. Χρονολογικά καλύπτουν όλο τον προηγούμενο αιώνα και παρουσιάζονται στο χώρο του Μουσείου εκ περιτροπής, με κριτήριο την ιστορία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.

googlenews