Εξαιρετικά φλέγον είναι το ζήτημα που έχει προκύψει με το ΦΕΚ του υπ. Μεταφορών, σύμφωνα με το οποίο, τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων που χρησιμοποιούν τις παράπλευρες οδούς, αντί του κύριου εθνικού οδικού δικτύου, θα υποχρεούνται σε τσουχτερά πρόστιμα έως και 1.000 ευρώ.
Το θέμα προέκυψε λίγο μετά το 15Αυγουστο, και όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο ΦΕΚ, «εξαιρούνται της απαγόρευσης της παραγράφου 8 του άρθρου δεύτερου του Ν. 4388/2016 (Α’/93) και επιτρέπεται η διέλευση στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, ήτοι το παραλλαγμένο οδικό δίκτυο που χρησιμοποιείται για την αποφυγή καταβολής τελών διοδίων, όπως:
Π.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, Π.Ε.Ο. Κορίνθου – Πατρών, Π.Ε.Ο. Ελευσίνας – Θήβας (έως Υλίκη), Π.Ε.Ο. Καβάλας – Ελευθερούπολης, Π.Ε.Ο. Καβάλας – Ξάνθης, Π.Ε.Ο. Ξάνθης – Κομοτηνής, Π.Ε.Ο. Κομοτηνής – Αλεξανδρούπολης, Π.Ε.Ο. Αλεξανδρούπολης – Κήπων, Π.Ε.Ο. Αλεξάνδρειας – Κοζάνης, Π.Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, Π.Ε.Ο. Αθηνών – Θεσσαλονίκης, Παράπλευρο Α/Δ Π.Α.Θ.Ε., και άλλα, τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης, βαρέα οχήματα, για μηχανήματα έργων, φορτηγά και λοιπές κατηγορίες οχημάτων, όταν αυτά υπερβαίνουν μικτό βάρος άνω των 3,5 τόνων, ύστερα από χορήγηση σχετικής άδειας διέλευσης.
Οι παραβάσεις διαπιστώνονται από τα αρμόδια όργανα (Τροχαία ή/ και μικτά κλιμάκια ελέγχου) και επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα κατ’ αναλογία της παραγράφου 1α του άρθρου 4Α του Ν. 3446/2006 (ΦΕΚ 49/Α’), και συγκεκριμένα: στον ιδιοκτήτη χίλια (1000) ευρώ και στον οδηγό χίλια (1000) ευρώ. Τα πρόστιμα καταβάλλονται επιτόπου. Σε αντίθετη περίπτωση και μέχρι απόδειξης καταβολής του προστίμου, το όχημα ακινητοποιείται.
Οι αντιδράσεις από την αγορά είναι άμεσες, με απευθείας βολές φορέων και μεταφορικών επιχειρήσεων προς το υπουργείο ότι έτσι εξυπηρετεί απευθείας τις ιδιωτικές εταιρείες που διαχειρίζονται τις εθνικές οδούς.
Ο πΣΧΕΜ με υπόμνημά του προς το υπουργείο κάνει λόγο για «μέτρα που δυσχεραίνουν ή/και αποκλείουν την εκτέλεση μεταφορικού έργου σε όλο το παράπλευρο/παραλλαγμένο οδικό δίκτυο της χώρας και επιβαρύνουν 27.000 δημόσιους μεταφορείς με κόστη, τα οποία αδυνατούν να υποστηρίξουν»
Το ΕΒΕΠ από την πλευρά του, με αντίστοιχη επιστολή του επιχειρηματολογεί για το ΦΕΚ, ότι δυσχεραίνει την εύρυθμη λειτουργία του μεταφορικού όγκου.
Αντιδράσεις έχουν εκφραστεί και από τις μεταφορικές εταιρείες, ενώ οι φορείς βρίσκονται επί ποδός για την εφαρμογή του μέτρου.