Οι εντυπώσεις μας από το πιο περιπετειώδες Fiat Tipo με τον νέο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα του ενός λίτρου απόδοσης 100 ίππων.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Του Νίκου Μιχαλόπουλου
Πολύ πριν την παρουσίαση του Fiat Tipo Cross, ο τότε επικεφαλής της Fiat στην περιοχή EMEA, Luca Napolitano, το είχε χαρακτηρίσει ως ένα «απροσδόκητο» νέο μοντέλο. Το Hatchback Tipo ψήλωσε κατά 37 χλστ από το έδαφος, έβαλε το «Off-Road» κουστούμι του και μας επανασυστήνεται ως ένα περιπετειώδες Crossover. Κάνει άραγε την διαφορά ώστε να χαρακτηριστεί «απροσδόκητο»; Ας το δούμε αναλυτικά μετά από μια εβδομάδα στην κατοχή μας.
Γνωριμία
Το προσωνύμιο Tipo η Fiat το είχε χρησιμοποιήσει ήδη από τα πρώτα της χρόνια (Tipo 1 – 1908, Tipo 6 – 1912, Tipo 70 – 1916 και άλλα), για να δείξει τον τύπο του αυτοκινήτου. Αλλά αυθόρμητα στο άκουσμα Tipo το μυαλό όλων πηγαίνει στο μικρομεσαίο Fiat Tipo του 1988 το οποίο ανακηρύχτηκε Car Of The Year 1989 επαναπροσδιορίζοντας το Segment C της ευρωπαϊκής αγοράς. Ωστόσο το νέο Tipo έχει έναν τελείως διαφορετικό προσανατολισμό από τον διάσημο προκάτοχο του, επιδεικνύοντας Value For Money χαρακτήρα. Παρουσιάστηκε το 2015 αρχικά ως Sedan και στην συνέχεια στα αμαξώματα Hatchback και Station Wagon.
Η εξαιρετική του εμπορική πορεία εξέπληξε και την ίδια την Fiat, η οποία επενδύοντας στην οικογένεια Tipo προχώρησε σε ολοκληρωτική ανανέωση, τόσο εμφανισιακά, όσο και σε επίπεδο κινητήρων, εμπλουτίζοντας παράλληλα την γκάμα με το αμάξωμα Cross – Hatch, καλύπτοντας το κενό της απουσίας ενός καθαρού SUV.
Εξωτερική Σχεδίαση
Με το ανανεωμένο Tipo η Fiat λανσάρει για πρώτη φορά το νέο της πρόσωπο. Οι σημαντικότερες αλλαγές εντοπίζονται στην νέα μάσκα με τις ενεργές περσίδες εξαερισμού, που βελτιώνουν την ήδη κορυφαία αεροδυναμική απόδοση και φιλοξενεί στο κέντρο το νέο λογότυπο της εταιρείας. Νέοι είναι και οι προβολείς εμπρός και πίσω τεχνολογίας Full-LED με νέα γραφικά. Ειδικότερα η αυξημένη απόσταση από το έδαφος της έκδοσης Cross συνοδεύεται από το απαραίτητο Off – Road Look με τις προστατευτικές επιφάνειες στους προφυλακτήρες τα φτερά και τα μαρσπιέ με το καινοτόμο υλικό Ice Matte, το οποίο δεν απαιτεί βαφή εάν γρατσουνιστεί. Το εμπρός μέρος θυμίζει καρχαρία έτοιμο για επίθεση.
Εσωτερικό
Νέο είναι και το εσωτερικό με τις κυριότερες αλλαγές να εντοπίζονται στο ταμπλό και στο τιμόνι καθώς και στον ψηφιακό πίνακα οργάνων πίσω από αυτό. Κεντρικά στο ταμπλό δεσπόζει η οθόνη των 7 ιντσών του συστήματος ψυχαγωγίας Uconnect, που θυμίζει τάμπλετ, συμβατό με Apple AirPlay και Android Auto, διαθέσιμο προαιρετικά και με οθόνη 10,25 ιντσών ενημερωμένο με την τελευταία έκδοση του λογισμικού Uconnect 5.
Εμπρός και πίσω υπάρχουν άπλετοι χώροι για τους επιβάτες, κάτι που θα εκτιμηθεί. Τα υλικά στο πάνω μέρος του ταμπλό είναι μαλακά, δημιουργώντας αίσθηση ποιότητας, ωστόσο στις πόρτες και στα κάτω μέρη του ταμπλό χρησιμοποιούνται σκληρά πλαστικά, αφήνοντας ωστόσο μόνο θετικά σχόλια για την συναρμογή τους. Συνολικά η πρακτικότητα και η εργονομία είναι ένα από τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το εσωτερικό του Tipo Cross.
Κινητήρας
Νέα είναι και η γκάμα των κινητήρων με τους πετρελαιοκινητήρες 1.3 και 1.6 Multijet να δέχονται τις απαραίτητες ενημερώσεις ώστε να πληρούν τα αυστηρά πρότυπα εκπομπών CO2 Euro 6D, στοιχείο που τους απαλλάσσει από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας.
Εντελώς νέος είναι ο βενζινοκινητήρας 1.0Τ με απόδοση 100 ίππων στις 5.000 σ.α.λ και τον βλέπουμε για πρώτη φορά. Οι εκπομπές CO2 περιορίζονται στα 130 γρμ / χιλιόμετρο που του δίνει το πλεονέκτημα της ελεύθερης πρόσβασης στον δακτύλιο, ενώ τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας είναι μόλις 84 ευρώ.
Στον δρόμο
Αυτός ήταν και ο κινητήρας του αυτοκινήτου της δοκιμής, ο οποίος συνδυάζεται αποκλειστικά με μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων. Ας το δούμε στην πράξη.
Στην πόλη: Άμεσο και ευέλικτο εντός πόλης, δεν θα προβληματίσει τον οδηγό με τον όγκο του. Η ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού City είναι ιδανική για δύσκολους ελιγμούς και κατά το παρκάρισμα.
Στον Αυτοκινητόδρομο: Θα σας εκπλήξει ευχάριστα με το κράτημα του, καθώς μοιάζει σαν να πατάει σε ράγες και δεν παρεκκλίνει της πορείας του παρά το αυξημένο ύψος από το έδαφος. Ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες είναι εξαιρετικά σταθερό χωρίς αεροδυναμικούς θορύβους, κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κορυφαία αεροδυναμική του αυτοκινήτου με συντελεστή 0.29cx. Το Lane Assist λειτουργεί ιδανικά, καθώς ο οδηγός για να αλλάξει λωρίδα θα πρέπει υποχρεωτικά να ανοίξει το αντίστοιχο φλας κατεύθυνσης.
Επαρχιακό και ορεινό δίκτυο: Το εξαιρετικό του κράτημα φαίνεται και στις πιο δύσκολες συνθήκες. Στο επαρχιακό και ορεινό δίκτυο με τις πολλές και απότομες στροφές. Το Fiat Tipo Cross κολλάει στο οδόστρωμα, δημιουργώντας αίσθημα ασφαλείας στον οδηγό και τους επιβάτες. Η διέλευση από ανώμαλο οδόστρωμα ή δρόμο με λακούβες, φαινόμενο συχνό στους ελληνικούς δρόμους, δεν θα προβληματίσει το αυτοκίνητο, καθώς η σωστή ρύθμιση της ανάρτησης απορροφάει αποτελεσματικά τους κραδασμούς. Χάρη στην μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, το Tipo Cross μπορεί να κινηθεί με ευκολία σε έναν χωματόδρομο, ωστόσο ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου δεν επιτρέπει off – road διαδρομές.
Σε γενικές γραμμές δεν πρέπει να περιμένουμε επιδόσεις φωτιά, ωστόσο ο χιλιάρης κινητήρας κινεί ικανοποιητικά το βαρύ αμάξωμα των 1.400 κιλών. Η ιδανική επιλογή κινητήρα για το Tipo Cross είναι ο 1.6 Multijet με τους 130 πλέον ίππους, ο οποίος έχει και το πλεονέκτημα της μη καταβολής τελών κυκλοφορίας. Σε φυσιολογικά πλαίσια βρίσκεται και η κατανάλωση που κυμάνθηκε μεταξύ 7,5 και 8,1 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα.
Οδική Συμπεριφορά
Συνοψίζοντας τα παραπάνω μπορούμε να πούμε πως ο οδηγική συμπεριφορά του Fiat Tipo Cross είναι υποδειγματική. Σε οποιαδήποτε συνθήκη το αυτοκίνητο εμπνέει σιγουριά με το κράτημα του, ένα ακόμα στοιχείο που πρέπει να αναφερθεί είναι τα άψογα και άμεσα φρένα.
Η Fiat βρήκε επίσης την χρυσή τομή στην ρύθμιση της ανάρτησης, καθώς απορροφά τους κραδασμούς, επιτυγχάνοντας παράλληλα το απόλυτο στήσιμο του αυτοκινήτου, δεδομένου πως δεν εντοπίσαμε μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος ακόμα και σε απότομες στροφές. Οδηγός και επιβάτες αισθάνονται την απόλυτη ενεργητική ασφάλεια μέσα στην στιβαρή καμπίνα του Tipo, αντίστοιχη ακριβότερων προτάσεων της αγοράς.
Προορισμός
Ένας δημοφιλής χειμερινός προορισμός διαθέτει μια ξεχωριστή ομορφιά ακόμα και το καλοκαίρι. Με το Tipo Cross είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στα Τρίκαλα Κορινθίας, να διασχίσουμε τους ορεινούς δρόμους τους με τις στροφές, ώστε να αποκτήσουμε ολοκληρωμένη άποψη και να απολαύσουμε την δροσιά του βουνίσιου αέρα.
Τρεις οικισμοί ένα όνομα. Κάτω Τρίκαλα, Μεσαία Τρίκαλα και Άνω Τρίκαλα. Βρίσκονται σε υψόμετρο 900 μέτρων, 1000 και 1100 μέτρων αντίστοιχα. Τα Άνω Τρίκαλα ξεχωρίζουν με τα πετρόκτιστα αρχοντικά και είναι ο πιο γραφικός οικισμός από τους τρεις ενώ στα κάτω Τρίκαλα ξεχωρίζει η όμορφη πλατεία με τα πλατάνια και τις εκκλησίες του Αγίου Δημητρίου (1697) και του Αγίου Ιωάννη (1853). Η αμφιθεατρική θέα στον Κορινθιακό Κόλπο είναι εντυπωσιακή. Και φυσικά, όπως αρμόζει σε ένα ορεινό μέρος, οι πάμπολλες ταβέρνες προσφέρουν ποιοτικό φαγητό με εξαίσια θέα.
Μια ιδανική ημερήσια εκδρομή λοιπόν που για όποιον δεν μπορεί να αποχωριστεί την θάλασσα, έχει την δυνατότητα για μια βουτιά στο Ξυλόκαστρο και να συνεχίσει την εκδρομή του στα Τρίκαλα Κορινθίας, γεμίζοντας τα πνευμόνια του με καθαρό βουνίσιο αέρα.
Σε ποιους απευθύνεται
Το Fiat Tipo Cross είναι η πρόταση της Fiat κυρίως για νέους οικογενειάρχες που οι αποδράσεις είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής τους και επιζητούν ένα «τίμιο» αυτοκίνητο σε λογική τιμή που να τους προσφέρει την απόλυτη ασφάλεια και οικονομία.
Συμπέρασμα
Πρόκειται για ένα παρά πολύ καλό αυτοκίνητο με χαρακτήρα «Value For Money», εξαιρετική ποιότητα κύλισης και ιδανικό κράτημα. Ιδιαίτερα η έκδοση Cross που είχαμε στην κατοχή μας αρμόζει στην ιδιομορφία των ελληνικών δρόμων.
Εάν η Fiat το είχε πιστέψει και είχε φροντίσει κάποιες λεπτομέρειες, όπως η αίσθηση των εμπρός καθισμάτων και να το πλαισίωνε με ισχυρότερους κινητήρες, θα είχε πετύχει την καλύτερη πρόταση στην αγορά των μικρομεσαίων.
Να σημειώσουμε πως το εξαιρετικό πλαίσιο θα μπορούσε να δεχθεί περισσότερους ίππους.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | |
Κύλινδροι – Διάταξη | 3 σε σειρά |
Κυβισμός | 999 |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Μέγιστη Ισχύς HP (KW) / σ.α.λ | 100 (74) / 5.000 |
Μέγιστη Ροπή Nm (kgm) / σ.α.λ | 190 / 1.500 |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | |
Κίνηση | Εμπρός |
Κιβώτιο – Σχέσεις | Μηχανικό 5 σχέσεων |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | |
Εμπρός | Τριγωνικά ψαλίδια – Γόνατα McPherson |
Πίσω | Ημιάκαμπτος Άξονας |
ΦΡΕΝΑ | |
Εμπρός | Αεριζόμενοι Δίσκοι |
Πίσω | Ταμπούρα |
ΤΡΟΧΟΙ | |
Ελαστικά | 215/55 R17 |
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΒΑΡΗ | |
Μήκος Χ Πλάτος Χ Ύψος (mm) | 4368 x 1802 x 1556 |
Μεταξόνιο (mm) | 2638 |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 440 |
Απόβαρο (kg) | 1260 |
Ωφέλιμο Βάρος (kg) | 500 |
Χωρητικότητα Ρεζερβουάρ (lt) | 50 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Επιτάχυνση 0-100 km/h (sec) | 12,2 |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 183 |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | |
Μικτή Διαδρομή (lt/100 km) | 5,5 |
Εκπομπές | 130 γρμ/ χλμ (Ελεύθερη πρόσβαση στον δακτύλιο) |
ΕΓΓΥΗΣΗ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ | |
Εγγύηση | 5 χρόνια / 200.000 km |
Συντήρηση | Κάθε 15.000 km ή κάθε 12 μήνες |
Τιμή Αυτοκινήτου Δοκιμής: 18.950€ στην οποία περιλαμβάνεται πλούσιος εξοπλισμός ασφαλείας, τεχνολογίας και συνδεσιμότητας.