To 80% των Ελλήνων οδηγών υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας, ασχολείται με το smartphone ή το GPS ενώ οδηγεί, ενώ σχεδόν ένας στους δύο βρίζει και κορνάρει άσκοπα
Tο Ίδρυμα VINCI Autoroutes δημοσίευσε τα αποτελέσματα του 14ου Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Για την υλοποίησή, η Ipsos ερεύνησε από τις 19 Φεβρουαρίου έως τις 19 Μαρτίου 2024, μέσω Διαδικτύου, 12.413 άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω, εκ των οποίων 2.413 Γάλλοι και τουλάχιστον 1.000 άτομα σε καθεμία από τις 10 άλλες χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα (Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβακία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο).
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το κλίμα έντασης και άγχους που επικρατεί γενικότερα στην κοινωνία, μεταφέρεται και στους δρόμους. Στα παρακάτω στοιχεία, σε παρένθεση είναι τα αποτελέσματα που αφορούν τους Έλληνες.
Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (87% των Ελλήνων οδηγών).
Το 52% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (59%).
Το 50% των οδηγών κορνάρουν άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (57%).
Το 31% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (48%).
Το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (26%).
Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (81% των Ελλήνων οδηγών).
Το 58% δηλώνει ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (57%).
Το 53% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (72%).
Το 35% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (39%).
Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (81% των Ελλήνων).
Το 67% των οδηγών τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (+4 σε σύγκριση με το 2018, 72%) και το 44% το κάνει συστηματικά (45%). Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη: Το 57% των οδηγών το χρησιμοποιεί για να πραγματοποιεί κλήσεις (+12 σε σύγκριση με το 2018, 55%).
Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν, το 14% είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα λόγω της χρήσης του τηλεφώνου κατά την οδήγηση (17%).
Το 84% των οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί (79%).
Το 38% των Ευρωπαίων οδηγών λένε ότι πιάνουν το τιμόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασμένοι (49% των Ελλήνων οδηγών). Ανάμεσα τους:
Το 38% (37%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 26% των οδηγών γενικά (28%).
Το 18% (22%) είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι έναντι 13% των οδηγών γενικά (19%).
Το 38% (50%) δεν σταματά ποτέ για να κοιμηθεί έναντι 38% των οδηγών γενικά (48%).
Το 17% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (19% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνονται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική τους κατάσταση ή την αντίληψή τους, έναντι 7% των οδηγών γενικά (16%).
Το 9% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (11% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει μετά από κάπνισμα κάνναβης έναντι 4% των οδηγών γενικά (5%).
Το 26% όλων των οδηγών που δηλώνει ότι έχει ήδη οδηγήσει ενώ αισθανόταν τις επιπτώσεις του αλκοόλ το έχει κάνει ήδη μετά από χρήση κάνναβης (15%).
Το 40% (39%) των οδηγών που έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα που σχετίζεται με αυτή την κατάχρηση (15%).
Το 89% των Ευρωπαίων οδηγών που είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχημα ή που ένα αγαπημένο πρόσωπό τους σκοτώθηκε ή τραυματίστηκε σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα, άλλαξε οδηγική συμπεριφορά (94%). Μεταξύ αυτών:
Το 82% δηλώνει ότι είναι πλέον πιο προσεκτικοί στο δρόμο (90%).
Το 77% δηλώνει ότι τηρεί πιο πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας (88%).
Το 30% αγχώνεται περισσότερο όταν παίρνει το αυτοκίνητο (34%).
Συμπέρασμα: Πρέπει να πάθουμε για να μάθουμε…