Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει διάφορα κρίσιμα ζητήματα, με το βασικότερο να αφορά τις πρώτες ύλες που είναι σπάνιες, γεγονός που θα αποφέρει πιθανές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Του Νίκου Μιχαλόπουλου
Κρίσιμες στιγμές ζει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Εκτός από την γνωστή κρίση της έλλειψης ημιαγωγών, από τα φαινόμενα ξηρασίας, που πλήττουν τη Μαλαισία, όπου υπάρχουν εργοστάσια που ειδικεύονται στη κατασκευή μικροεπεξεργαστών και τώρα σταμάτησαν την παραγωγή, λόγω απουσίας υπέρ-φιλτραρισμένου νερού.
Τώρα, προκύπτει πως οι βασικές πρώτες ύλες είναι σε έλλειψη, όπως χάλυβας, αέριο, ενέργεια, χαλκός, αλουμίνιο. Απαραίτητα για στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Γιατί; Ειδικότερα για την επανεκκίνηση της αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχει η αδηφάγος Κίνα, η οποία σπαταλά κάθε είδους ενέργεια για να επανέλθει χωρίς περιορισμούς. Επιπλέον, η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων εμποδίζει και καθιστά το εμπόριο πιο δαπανηρό.
Αυτές εδώ είναι οι επιπτώσεις της διάχυσης από την εξάπλωση των ανισορροπιών από τη μία αγορά στην άλλη. Οι αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου και της αιθανόλης δίνουν κίνητρο στην κατανάλωση πρώτων υλών για ενεργειακούς σκοπούς. Για να μην αναφέρουμε τα κερδοσκοπικά φαινόμενα, δύσκολα αντιληπτά και μετρημένα, που τροφοδοτούν τη μεταβλητότητα.
Σε επίπεδο χρηματιστηρίου, οι προβολείς εστιάζονται στην τάση των τιμών των βασικών προϊόντων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη.
Από τις πρώτες ύλες έως την εφοδιαστική αλυσίδα, εντοπίζεται το πρόβλημα
Το ακριβό καύσιμο χειροτερεύει την κατάσταση, προκαλώντας έκρηξη του κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας, ιδίως μέσω των ναύλων των θαλάσσιων μεταφορών. Παράλληλα αποτρέπει την ηρεμιστική επίδραση που δίνει ένα παγκόσμιο εμπόριο στα σκάφη που επικοινωνούν, εάν αυτά τα σκάφη δεν επικοινωνούν, οι τιμές δεν μειώνονται.
Το κόστος επιδρά σε οποιοσδήποτε βιομηχανικό τομέα, συμπεριλαμβανομένου του αυτοκινήτου. Πώς αντιδρούν οι όμιλοι της αυτοκινητοβιομηχανίας; Το κυνήγι για μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους μπορεί επίσης να ανοίξει. Κερδίζοντας περισσότερα, πωλώντας πιο ακριβά τα αυτοκίνητα. Εν ολίγοις, με πιο ακριβά τα οχήματα που διατίθενται στην αγορά.
Από αυτή την άποψη, ακούμε τον Luca de Meo, CEO της Renault, ο οποίος μίλησε στην ισπανική επιχειρηματική εφημερίδα Expansion: «Οι τιμές θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο τους επόμενους δώδεκα μήνες. Γιατί, όταν πάω να διαπραγματευτώ με προμηθευτές ημιαγωγών, μου λένε, έχω περισσότερους πελάτες, ή μου πληρώνεις περισσότερα για αυτούς ή τους πουλάω σε άλλους».
Επιπλέον, λέει ο de Meo, θα υπάρξουν συνέπειες από την αύξηση του χάλυβα, του φυσικού αερίου, της ενέργειας, του χαλκού, του αλουμινίου. «Στο τέλος, θα χρειαστεί αναγκαστικά να αυξήσουμε την τιμή των αυτοκινήτων».