Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Απομακρύνεται η εξίσωση τιμών με τα θερμικά αυτοκίνητα

Κοινοποίησε το άρθρο
SKODA ENYAQ iV

Είναι πλέον γνωστό ότι η ηλεκτρική κινητικότητα δοκιμάζεται σοβαρά από ορισμένους σημαντικούς παράγοντες, όπως η απουσία επαρκών δικτύων φόρτισης, τις ανησυχίες για την αυτονομία και τις υψηλές τιμές.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Τέλη Κυκλοφορίας 2025: Που θα βρείτε τα ειδοποιητήρια

Αναρτήθηκαν, στις ψηφιακές εφαρμογές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τα ειδοποιητήρια πληρωμής Τελών Κυκλοφορίας για το έτος 2025.     Χωρίς αλλαγές σε σχέση με τα Τέλη...

VIDEO: Μαθήματα…αναστροφής

Δείτε αυτό το video και μάλλον θα αναθεωρήσετε τις οδηγικές σας ικανότητες.     Τι θα κάνατε αν διαπιστώνατε ότι ακολουθήσατε λάθος δρόμο ή δρόμο που δεν...

Το FORD Capri στο Golden Hall

Ένα από τα εμβληματικά μοντέλα της ιστορίας της FORD, το Capri επέστρεψε ως ηλεκτρικό και παρουσιάζετε στο ελληνικό κοινό εμπορικό κέντρο Golden Hall.     Η επιστροφή...

Του Νίκου Μιχαλόπουλου

Από βιομηχανική άποψη, οι κατασκευαστές είναι πεπεισμένοι ότι μια επιτάχυνση μπορεί να επιτευχθεί με τη συνεχή μείωση των τιμών των μπαταριών και από την πολυπόθητη εξίσωση κόστους μεταξύ ηλεκτρικών και ενδοθερμικών αυτοκινήτων.  Υπό αυτή την έννοια, τα τελευταία δέκα χρόνια έχει επιτευχθεί πτώση των τιμών σύμφωνα με τις προσδοκίες των κατασκευαστών, αλλά οι εκπλήξεις είναι πλέον προ των πυλών.  Το 2022, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα που διεξήχθη από το BloombergNEF, η αύξηση της τιμής των πρώτων υλών, σε συνδυασμό με επίμονες «συμφορήσεις» στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, είναι πιθανό το κόστος των συσσωρευτών να καταγράψει την πρώτη αύξηση της τελευταίας δεκαετίας.

Η τάση των τιμών

Ειδικότερα, φέτος οι μέσες τιμές των μπαταριών μειώθηκαν κατά 6% σε σχέση με το 2020, φτάνοντας το ελάχιστο των 132 δολαρίων (116,56 ευρώ με την τρέχουσα ισοτιμία) ανά kWh, αλλά ήδη από τον Ιούλιο άρχισαν να αυξάνονται και πάλι λόγω των ανατιμήσεων του σιδήρου και του φωσφορικού λιθίου από κινέζους παραγωγούς για να αντισταθμίσουν την άνοδο των τιμών της ενέργειας και τη μειωμένη διαθεσιμότητα υλικού.  Και για το επόμενο έτος, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν κατά 2,3% στα 135 $ παρά τις προοπτικές για βελτιωμένες προμήθειες.  Η συνεχής απόκλιση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα οξυνθεί. Ήδη σήμερα, οι εταιρείες εξόρυξης αδυνατούν να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς λόγω των δυσκολιών στην ταχεία ενεργοποίηση νέων τοποθεσιών εξόρυξης.  Η αύξηση των τιμών θα ήταν η πρώτη από το 2010, όταν οι αξίες ήταν γύρω στα 1.200 δολάρια.  Ωστόσο, το BloombergNEF επιβεβαίωσε την πρόβλεψή του για πτώση έως και 100 $ έως το 2024, αλλά εξέφρασε αμφιβολίες για το αν θα τηρηθεί πράγματι το χρονοδιάγραμμα.  Δεν αποκλείεται λοιπόν διετής αναβολή.

Πληθωριστικές πιέσεις

Ο λόγος συνδέεται με την τρέχουσα κατάσταση των γενικευμένων πληθωριστικών πιέσεων που, μαζί με άλλους παράγοντες όπως οι νέες μεταλλάξεις από κορωνοϊό, επιβαρύνουν την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη και τις εξαιρετικά διευκολυντικές νομισματικές πολιτικές των κεντρικών τραπεζών.  Από αυτή την άποψη, τις τελευταίες ημέρες έχει ανοίξει μια έντονη συζήτηση μεταξύ της ΕΚΤ και της Fed. Για την Eurotower, ο τρέχων ρυθμός πληθωρισμού (στην ευρωζώνη έφτασε στο 4,1% τον Οκτώβριο μετά το 3,4% του Σεπτεμβρίου) πρέπει να θεωρηθεί προσωρινός επειδή συνδέεται με εξωγενή στοιχεία όπως η άνοδος των τιμών του πετρελαίου ή της ενέργειας, ενώ για την Federal Reserve η απότομη άνοδος των τιμών δεν είναι πλέον «παροδική» και οι κίνδυνοι για επίμονα υψηλά επίπεδα αυξάνονται.

 

Αύξηση τιμών πρώτων υλών

Από την άλλη πλευρά, αρκεί να δούμε την τάση ορισμένων βασικών εμπορευμάτων για να κατανοήσουμε τις συνέπειες στους ρυθμούς πληθωρισμού. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου, εδώ και μερικούς μήνες στη Νέα Υόρκη διαπραγματεύονται περίπου στα 70 δολάρια, σχεδόν διπλάσια σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, ενώ το φυσικό αέριο στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ έφτασε στο μέγιστο τα 101 ευρώ πριν από λίγες ημέρες.  Στο μέτωπο των μπαταριών, υπάρχουν γενικές αυξήσεις στις τιμές για όλα σχεδόν τα χημικά στοιχεία που είναι πιο σημαντικά για την παραγωγή τους. Για παράδειγμα, το νικέλιο έχει αυξηθεί κατά 24% και το ανθρακικό λίθιο κατά 346% και ΟΧΙ μόνο αυτά.  Το BloombergNEF επισημαίνει ότι φέτος παρατηρούμε μια αύξηση στις τιμές των μεμονωμένων κυψελών που αποτελούν τα πακέτα μπαταριών. Μέχρι τώρα έχουν φτάσει στο 82% της συνολικής τιμής με το ελάχιστο επίπεδο των 111 δολαρίων / kWh στην Κίνα ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες ή την Ευρώπη είναι 40/60% υψηλότερο.

Οι συνέπειες.  

Παρεμπιπτόντως, δεν είναι μόνο το BloombergNEF που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.  Πρόσφατα, η λονδρέζικη εταιρεία Benchmark Mineral Intelligence εκτίμησε μια αύξηση στο κόστος παραγωγής μόνο των κυψελών κατά τουλάχιστον 16% το 2022 λόγω της αύξησης της τιμής του ανθρακικού λιθίου.  Κατά συνέπεια, όλες οι στρατηγικές που ανακοινώθηκαν από πολυάριθμους κατασκευαστές αυτοκινήτων για τη μείωση του κόστους και έτσι την επίτευξη ισοτιμίας μεταξύ ηλεκτρικών και θερμικών αυτοκινήτων όσο το δυνατόν συντομότερα βρίσκονται σε κίνδυνο.  Η Ford και η Renault, για παράδειγμα, έχουν θέσει ως στόχο τιμή πακέτου μπαταριών 80 $ / kWh για το 2030 και η Nissan έχει ανακοινώσει σχέδια να τη μειώσει στα 75 $ έως το 2028 και στη συνέχεια στα 65 $, στην αυτοκινητοβιομηχανία. Πιστεύεται ότι η ιδανική τιμή για να γίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματικά ανταγωνιστικά με τα θερμικά πρέπει να είναι περίπου 100 $ / kWh, μια τιμή που είναι δύσκολο να επιτευχθεί εάν η τρέχουσα κατάσταση των αυξήσεων των τιμών συνεχιστεί μακροπρόθεσμα.  Συνολικά, αυτό είναι ένα ιδιαίτερα περίπλοκο πλαίσιο, ειδικά για τους ευρωπαίους κατασκευαστές, που αγωνίζονται με την ανάγκη να αυξηθούν οι πωλήσεις των οχημάτων που κυκλοφορούν για να συμμορφωθούν με τα όρια εκπομπών.  «Αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί τώρα να πρέπει να επιλέξουν μεταξύ της μείωσης των περιθωρίων κέρδους και της μετακύλισης του κόστους στους πελάτες, με κίνδυνο να αποθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα», παραδέχεται ο James Frith, επικεφαλής της έρευνας μπαταριών στο BloombergNEF, επιβεβαιώνοντας έτσι τους φόβους που εκφράζονται. τους τελευταίους μήνες από διάφορους μάνατζερ του κλάδου όπως ο Luca De Meo της Renault ή ο Carlos Tavares του ομίλου Stellantis.