Η ΕΕ λαμβάνει μέτρα για να μειώσει τις εκπομπές CO2 των φορτηγών. Η Ρουμανική Προεδρία του Συμβουλίου κατέληξε σε προσωρινή συμφωνία με τους εκπροσώπους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με μια σειρά νέων κανόνων που θέτουν δεσμευτικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Η προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε πρέπει να εγκριθεί από τα κράτη μέλη.
Οι νέοι κανόνες θα διασφαλίσουν ότι μεταξύ 2025 και 2029, τα νέα φορτηγά θα εκπέμπουν κατά μέσο όρο 15% λιγότερο CO2 σε σύγκριση με τα επίπεδα εκπομπών του 2019. Από το 2030 και μετά, θα πρέπει υποχρεωτικά να εκπέμπουν 30% λιγότερο CO2 κατά μέσο όρο. Οι εν λόγω στόχοι είναι δεσμευτικοί, και στους κατασκευαστές φορτηγών που δεν συμμορφώνονται θα επιβάλλεται χρηματική ποινή υπό τη μορφή τιμήματος υπέρβασης εκπομπών.
Για πρώτη φορά, θεσμοθετούμε στόχους για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Η σημερινή συμφωνία καλύπτει ένα κενό στην ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία. Εξασφαλίζει ότι ο κλάδος των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων θα συμβάλλει πλέον και αυτός στην επίτευξη των στόχων μας για το κλίμα. Είμαστε αποφασισμένοι να εκπληρώσουμε τις υποσχέσεις που δώσαμε στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού.
κα Grațiela Leocadia Gavrilescu, Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Περιβάλλοντος της Ρουμανίας
Εκτός από τον καθορισμό δεσμευτικών στόχων, οι συννομοθέτες συμφώνησαν να ενισχύσουν το σύστημα παροχής κινήτρων για οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών στον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων σε σύγκριση με αυτό που προβλεπόταν στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τα λεωφορεία και τα πούλμαν είχαν εξαιρεθεί από το σύστημα αυτό επειδή για τους εν λόγω τύπους οχημάτων προβλέπονται ήδη κίνητρα στο πλαίσιο άλλων μέτρων.
Οι συννομοθέτες συμφώνησαν επίσης συγκεκριμένα μέτρα με τα οποία θα εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα άρτιων και αξιόπιστων δεδομένων. Τα δεδομένα θα λαμβάνονται από συσκευές επί του οχήματος που θα παρακολουθούν την πραγματική κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Ήδη το περασμένο έτος, το Συμβούλιο εξέδωσε κανονισμό που παρέχει την τεχνική βάση για τους νέους κανόνες, καθορίζοντας λεπτομερώς πώς θα πρέπει να παρακολουθούνται και να δηλώνονται οι εκπομπές CO2.
Ιστορικό και επόμενα στάδια
Οι εκπομπές CO2 από τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, των λεωφορείων και των πούλμαν, αντιπροσωπεύουν περίπου το 6% των συνολικών εκπομπών CO2 στην ΕΕ και περίπου το 27% των συνολικών εκπομπών CO2 των οδικών μεταφορών. Τον Ιούνιο του 2018, το Συμβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για την παρακολούθηση και τη δήλωση των εκπομπών CO2 καθώς και της κατανάλωσης καυσίμου από τα νέα βαρέα οχήματα. Επί του παρόντος, η νομοθεσία της ΕΕ δεν προβλέπει απαιτήσεις μείωσης των εκπομπών CO2 από τα οχήματα αυτά.
Η Επιτροπή ενέκρινε την πρόταση για τον νέο αυτό κανονισμό στις 17 Μαΐου 2018. Στόχος της πρότασης είναι να καθορίσει τα πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές CO2 από νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα και, με τον τρόπο αυτό, να βοηθήσει τα κράτη μέλη να επιτύχουν τους στόχους μείωσης των εκπομπών που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του κανονισμού για τον επιμερισμό των προσπαθειών. Στις 14 Νοεμβρίου 2018, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη θέση του. Το Συμβούλιο καθόρισε τη θέση του (γενική προσέγγιση) στις 20 Δεκεμβρίου 2018. Οι διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ξεκίνησαν στις 8 Ιανουαρίου 2019 και κατέληξαν στη σημερινή συμφωνία.
Η προσωρινή συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα πρέπει να εγκριθεί από τα κράτη μέλη. Πρέπει επίσης να υπερψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μόλις ολοκληρωθούν αυτά τα βήματα, το Συμβούλιο μπορεί να προχωρήσει στην τελική έκδοση της πράξης, κάτι που αναμένεται να γίνει έως το τέλος Μαΐου.