Το Opel Frontera έκανε το ντεμπούτο του το 1991 ως τα πρώτο AWD όχημα ελεύθερου χρόνου
Πλαίσιο τύπου σκάλας, 4×4 και αξιόπιστοι κινητήρες Opel, έγινε bestseller στην κατηγορία οχημάτων off-road στην Ευρώπη
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Οι κατηγορίες των οχημάτων ήταν διαχωρισμένες με σαφήνεια επί δεκαετίες. Από τη μία, υπήρχαν άνετα αυτοκίνητα για το δρόμο, ενώ από την άλλη, τα πιο καθαρόαιμα προορίζονταν για οδήγηση εκτός δρόμου, κυρίως στην Αγγλική εξοχή ή στις αχανείς εκτάσεις των ΗΠΑ. Ωστόσο, τέτοια αγροτικά οχήματα δεν ήταν πολύ απολαυστικά στην άσφαλτο.
Όλα αυτά άλλαξαν άρδην το 1991, καθώς η Opel παρουσίασε ένα τετρακίνητο όχημα ελεύθερου χρόνου, με την ονομασία Frontera (‘σύνορο’ στα Ισπανικά) στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Στην πραγματικότητα έγιναν δύο παρουσιάσεις: το συμπαγές Opel Frontera Sport ήταν το πρώτο που διέθετε τις αρετές των σημερινών, ευρέως διαδεδομένων SUV, ενώ το πεντάθυρο Frontera με μακρύ μεταξόνιο ήταν ο προάγγελος των μοντέρνων off-road λιμουζινών.
Πριν από τριάντα χρόνια, το Opel Frontera ήδη συνδύαζε βέλτιστες ικανότητες εκτός δρόμου με καλή συμπεριφορά στο δρόμο και σύγχρονη σχεδίαση.
Με το Frontera, η Γερμανική μάρκα ίδρυσε την κατηγορία ‘4×4 all-rounders’ και από εκεί και μετά η τετρακίνηση αναπτύχθηκε με ραγδαίους ρυθμούς.
Στη Γερμανία, το νέο αυτοκίνητο αναδείχτηκε off-roader της χρονιάς το 1991 και το 1992. Μέχρι το 1993, το Frontera είχε ήδη αφήσει πίσω τον ανταγωνισμό και κατείχε την πρώτη θέση στις ταξινομήσεις.
Το 1993 και το 1994, ήταν το off-roader με τις καλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη, με τη Γερμανία ως τη μεγαλύτερη αγορά του.
Περισσότερα από 320.000 οχήματα ταξινομήθηκαν – εκπληκτικές πωλήσεις για ένα μοντέλο με όνομα που σημαίνει ‘σύνορο’. Το Frontera πολύ σύντομα εξελίχθηκε από ‘bestseller’ σε ‘trendsetter’.
Κατασκευή στην Αγγλία: Από την πατρίδα θρυλικών off–road οχημάτων
Μία διεθνής ομάδα μηχανικών εξέλιξε το Opel Frontera ειδικά για την ευρωπαϊκή αγορά. Δυναμική εμφάνιση, άνεση επιβατικού αυτοκινήτου, λειτουργικότητα και καλή συμπεριφορά ήταν οι πρωταρχικοί στόχοι.
Το νέο AWD μοντέλο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την εταίρο της Opel εκείνη την εποχή, Isuzu.
Η Ιαπωνική εταιρεία ήταν εξειδικευμένη στα off-roaders από το 1981. Το Frontera κατασκευαζόταν από την κοινοπραξία IBC Vehicles στο Luton, Αγγλία. Σήμερα, εκεί κατασκευάζονται το Opel Vivaro και το Opel Zafira Life.
‘Trendsetter’ (Δημιουργεί Τάσεις): το Opel Frontera Sport ως off-roader cabrio coupé
Το Frontera λανσαρίστηκε στην αγορά στα τέλη του 1991 σε δύο εκδόσεις. Το δίθυρο Frontera Sport με σκληρή οροφή (hard top) και κοντό μεταξόνιο είχε την ισχύ ενός δίλιτρου βενζινοκινητήρα που – όπως και στα υπόλοιπα μοντέλα Opel – απέδιδε 85 kW (115 hp).
Το πεντάθυρο Frontera με μακρύ μεταξόνιο χρησιμοποιούσε τον βενζινοκινητήρα 2.3L με υψηλή ροπή, γνωστό από το Omega (92 kW/125 hp) ή τον 2.3 turbo diesel (74 kW/100 hp). Και οι δύο βενζινοκινητήρες διέθεταν τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα, στάνταρ.
Το σύστημα μετάδοσης αποτελείτο από ένα πεντατάχυτο μηχανικό κιβώτιο και μια μονάδα τετρακίνησης, ώστε ο οδηγός να μπορεί να αλλάζει μεταξύ πίσω κίνησης και τετρακίνησης με μακριές και κοντές σχέσεις.
Ένα πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης ήταν προαιρετική επιλογή.
Το Frontera διέθετε ανεξάρτητο πλαίσιο τύπου σκάλας με βάσεις έδρασης για την ανάρτηση και τον κινητήρα.
Το αμάξωμα συνδεόταν με το πλαίσιο με ειδικές ελαστικές βάσεις – δέκα για το δίθυρο και 12 για το πεντάθυρο – που προσέφεραν βέλτιστη μόνωση από θορύβους και κραδασμούς.
Τα έξι εγκάρσια στοιχεία του πλαισίου τύπου σκάλας διασφάλιζαν μέγιστη στρεπτική ακαμψία σε συνθήκες off-road οδήγησης.
Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος σε πρόσθετες βάσεις για να μπορεί να αφαιρείται εύκολα για εργασίες σέρβις και επισκευές.
Στην παραγωγή, το συγκολημμένο πλαίσιο έφερε εποξική βαφή αλλά και κερί στις κοιλότητες. Η πλειοψηφία των πάνελ του αμαξώματος ήταν από ατσάλι με επικάλυψη ψευδαργύρου, με διπλή επίστρωση για το 90% εξ αυτών.
Το αμάξωμα είχε επίσης περάσει από μία πρόσθετη διαδικασία αντιδιαβρωτικής προστασίας δέκα σταδίων.
Στη συνέχεια, το αμάξωμα συνδεόταν με το πλαίσιο και τοποθετούνταν τα εσωτερικά καλύμματα των θόλων των τροχών, ενώ το δίθυρο μοντέλο έφερε μια μπάρα προστασίας από ανατροπή (rollover bar) και την σκληρή οροφή του (hard top).
Ένα ακόμα στρώμα κεριού στο κάτω μέρος του αμαξώματος ολοκλήρωνε την τελική συναρμολόγηση, παρέχοντας στο Frontera βέλτιστη προστασία από διάβρωση.
Από το 1998: Περισσότερη άνεση και ασφάλεια για τη δεύτερη γενιά Frontera
Το φθινόπωρο του 1998, η Opel λανσάρισε τη δεύτερη γενιά του Frontera με νέο κινητήρα 2.2L diesel άμεσου ψεκασμού και ένα βενζινοκινητήρα 3.2 V6. Το εξελιγμένο off-roader προσέφερε βελτιωμένο κράτημα και άνεση, υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και ανανεωμένη σχεδίαση.
Το ηλεκτρονικό σύστημα “No Stop 4×4” σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου επέτρεπε στον οδηγό να αλλάζει εν κινήσει μεταξύ πίσω κίνησης και τετρακίνησης.
Η δεύτερη γενιά Frontera χρησιμοποιούσε σύγχρονους τετραβάλβιδους κινητήρες. Ο κινητήρας 2.2L DTI 16V με ισχύ 85 kW (115 hp) παρήγαγε μέγιστη ροπή 260 Nm. Η νέα βασική κινητήρια μονάδα ήταν ο τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας 2.2 16V (100 kW/136 hp, 202 Nm).
Οι δύο αντικραδασμικοί άξονες και στις δύο κινητήριες μονάδες διασφάλιζαν την πολιτισμένη λειτουργία. Στην κορυφή της γκάμας ήταν ο κινητήρας 3.2 V6 με 151 kW (205 hp) και 290 Nm, αποκλειστικά διαθέσιμος για το Opel Frontera Limited.
Χάρη σε ένα πίσω άξονα πέντε συνδέσμων και ένα μακρύτερο μεταξόνιο στην πεντάθυρη έκδοση, το κράτημα του αυτοκινήτου σε συνθήκες δρόμου και εκτός δρόμου είχε βελτιωθεί συγκριτικά με τον προκάτοχό του.
Επιπλέον, πιο αθόρυβοι κινητήρες, νέες τσιμούχες θυρών και βελτιωμένη ηχομόνωση μείωσαν το επίπεδο θορύβου στο εσωτερικό κατά 50% περίπου.
Το νέο Frontera προσέφερε επίσης αυξημένη παθητική ασφάλεια. Πέρα από την προστασία από τις πλευρικές συγκρούσεις, ενισχυμένες κλειδαριές και μεντεσέδες θυρών βελτιστοποιούσαν τη συμπεριφορά σε μια σύγκρουση του αμαξώματος πάνω στο ανθεκτικό πλαίσιο.
Αερόσακοι κανονικού μεγέθους με πυροτεχνικούς προεντατήρες για τον οδηγό και το συνοδηγό προστέθηκαν στο σύστημα συγκράτησης.
Το Sport διέθετε εμπρός προσκέφαλα ρυθμιζόμενα καθ’ ύψος, ενώ το πεντάθυρο ήταν διαθέσιμο με ένα τρίτο πίσω προσκέφαλο. Η δεύτερη γενιά του bestseller έφερε πιο στρογγυλεμένες γραμμές.
Αυτές του χάριζαν κομψότερη εμφάνιση και την ίδια στιγμή υπογράμμιζαν το στιβαρό χαρακτήρα του. Μία πιο στενή κολόνα Β και ένα πρόσθετο πλαϊνό παράθυρο βελτίωναν τη σφαιρική ορατότητα και την ενεργητική ασφάλεια του.
Δώρο για τα 30ά γενέθλια: Πολύτιμη πινακίδα κυκλοφορίας (Πινακίδα ιστορικού αυτοκινήτου) “H” το 2021
Οι παραδόσεις του πρώτου Frontera ξεκίνησαν περί τα τέλη του 1991. Τα οχήματα αυτά μπορούν φέτος να ταξινομούνται ως ιστορικά αυτοκίνητα. Υπάρχουν ακόμη ευκαιρίες στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων.
Το Frontera κατασκευαζόταν στο Luton μέχρι τα τέλη του 2003. Από μηχανικής απόψεως, και οι δύο γενιές ήταν στιβαρές και ανθεκτικές. Πολλά Frontera που έχουν γράψει πάνω από 300.000 km υπάρχουν online, με κινητήρες diesel ή βενζίνης. Οι τελευταίες εξακύλινδρες εκδόσεις με τεκμηριωμένο ιστορικό σέρβις αυτή τη στιγμή είναι οι πιο περιζήτητες.
Το Frontera Sport είναι επίσης μία αξιόλογη πρόταση. Άλλωστε ήταν το πρώτο cabrio-coupé off-roader. Με άλλο λόγια, το Frontera είναι ένα 4×4 crossover ή SUV από μία μακρινή εποχή, πολύ πριν μοντέλα του είδους ενταχθούν στην καθημερινότητά μας.