Με υψηλή τεχνολογία, ασφάλεια, ευρυχωρία, πλουσιότατο εξοπλισμό, εξαιρετική οδική συμπεριφορά και εντυπωσιακό εσωτερικό, το BYD Atto 3 είναι ένα ολοκληρωμένο, ηλεκτρικό οικογενειακό SUV.
Του Ηλία Ματζαβά
Η εισβολή στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα, αυτοκινητοβιομηχανιών προερχόμενων από την Κίνα, είναι γεγονός. Με αποτέλεσμα να έχει γεμίσει η αγορά με άγνωστες, μέχρι τώρα, μάρκες. Με ονόματα που δύσκολα μπορεί κάποιος να συγκρατήσει.
Υπάρχουν όμως και εταιρείες που έχουν αρχίσει να γίνονται γνωστές. Όπως η MG και η BYD. Και μπορεί η MG να έχει όνομα με μεγάλη, βρετανική παράδοση, η BYD όμως αρχικά, ακουγόταν ως άγνωστη λέξη για τους Ευρωπαίους.
Η BYD ιδρύθηκε το 1995, ως κατασκευαστής επαναφορτιζόμενων μπαταριών και σήμερα διαθέτει ένα πολυσυλλεκτικό επιχειρηματικό πεδίο. Έχει μάλιστα σημαντικές κατακτήσεις σε τεχνολογίες ολόκληρης της βιομηχανικής αλυσίδας των Οχημάτων Νέας Ενέργειας. Όπως οι μπαταρίες, οι ηλεκτροκινητήρες και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου. Τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει και σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις. Όπως η μπαταρία Blade, η τεχνολογία DM-i Super Hybrid Technology, η e-Platform 3.0 και η τεχνολογία Super Hybrid Off-Road Propulsion systems.
Η BYD Auto, είναι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, που σταμάτησε την παραγωγή οχημάτων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα κατά τη μετάβαση στα EV. Kαι παραμένει στην κορυφή των πωλήσεων επιβατικών Οχημάτων Νέας Ενέργειας στην Κίνα, επί 11 συνεχόμενα έτη. Πρόκειται δηλαδή για έναν «κολοσσό» της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το αντιπροσωπευτικότερο μοντέλο της BYD, αναμφίβολα είναι το Attο 3. Πρόκειται για ένα SUV μήκους 4,45 μέτρων. Με πλάτος 1,87 μ. και μεταξόνιο 2,72 μ. που το κατατάσσουν στην κατηγορία C.
Ο ιδιαίτερα αεροδυναμικός σχεδιασμός του, με συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,29Cd, έγινε υπό την καθοδήγηση του Διευθυντή Σχεδίασης της BYD, Wolfgang Egger. Ο οποίος έχει δημιουργήσει στο παρελθόν σημαντικά μοντέλα των LAMBORGHINI, ALFA ROMEO και AUDI.
Για το Atto 3 πάντως, εκτός από τις ευρωπαϊκές σχεδιαστικές επιρροές, χρησιμοποιήθηκαν και στοιχεία εμπνευσμένα από τους αρχαίους δράκους της κινεζικής μυθολογίας. Όπως οι προβολείς LED και η οριζόντια επένδυση από αλουμίνιο στη μάσκα. Που συμβολίζουν τα μάτια και το…μουστάκι των μυθικών πλασμάτων, αντίστοιχα. Αυτός είναι και ο λόγος που η σχεδιαστική γλώσσα ονομάζεται Dragon Face.
Το Atto 3 βέβαια, μόνο τρομακτικός δράκος δεν είναι. Γιατί χωρίς σχεδιαστικές υπερβολές, καταφέρνει να συγκεντρώνει τα βλέμματα στο πέρασμά του. Αν βέβαια κάποιος το πλησιάσει, ειδικά στο πίσω μέρος, θα ανακαλύψει τι σημαίνει και BYD. Γιατί θα αντικρίσει την επιγραφή Build Your Dreams.
Όπως και οι περισσότεροι…συμπατριώτες του, το Atto 3, μεταξύ άλλων, έχει να αντιμετωπίσει και την προκατάληψη αρκετών. Όχι απαραίτητα υποψήφιων αγοραστών. Πρόκειται για αυτούς που νομίζουν, ότι γνωρίζουν τα πάντα. Και αρέσκονται σε αναλύσεις και σχόλια. Κυρίως στα social media και, όχι μόνο.
Όπως ο, ευγενικός κατά τα άλλα, άγνωστος περαστικός, που αντικρίζοντας το BYD Atto 3 που είχε το gonews.gr στη διάθεσή του, αναφώνησε: «Μα τι κινεζιά είναι αυτή;».
Η περιέργειά του βέβαια, τον ώθησε πιο κοντά στο SUV της BYD. Και άρχισε να το παρατηρεί. Προσπαθώντας παράλληλα, να κρύψει τον θαυμασμό του, μετά την πρώτη, εξωτερική εξερεύνηση.
Διαστημόπλοιο…
Στο άνοιγμα της πόρτας του Atto 3 όμως, ο «κύριος προκατειλημμένος» έμεινε άφωνος. Φυσικά δέχτηκε το κάλεσμά μας να γνωρίσει το εσωτερικό του. Και αν τον αφήναμε, ακόμα εκεί θα ήταν…
«Μα αυτό είναι διαστημόπλοιο», ήταν τα πρώτα σχόλιά του, αφήνοντας να εννοηθεί ότι είχε και γνώσεις…αεροναυπηγικής! Το σίγουρο πάντως είναι ότι στο εσωτερικό του Atto 3, οι δημιουργοί του έκαναν επίδειξη δημιουργικότητας και φαντασίας.
Διαθέτει σχεδιαστικές πινελιές εμπνευσμένες από τον εξοπλισμό των οργάνων του γυμναστηρίου. Όπως οι χειρολαβές των θυρών που παραπέμπουν σε μπάρα, ο επιλογέας ταχυτήτων που θυμίζει βάρη kettlebell και οι αεραγωγοί. Που μοιάζουν με βαράκια αλτήρων! Γενικότερα, όπου και αν κοιτάξεις στο εσωτερικό, θα βρεις κάτι που θα σε εντυπωσιάσει. Και σίγουρα θα χρειαστείς χρόνο για να τα ανακαλύψεις όλα.
Πίσω από το πολυλειτουργικό τιμόνι, με τη δερμάτινη vegan επένδυση, βρίσκεται ο πίνακας οργάνων LCD των 5 ιντσών. Τις εντυπώσεις πάντως κερδίζει η κεντρική οθόνη των, ανάλογα με την έκδοση, 12,8 ή 15,5 ιντσών. Ξεχωρίζει γιατί με το πάτημα ενός κουμπιού περιστρέφεται. Και μπορεί να μείνει σε οριζόντια ή κάθετη θέση!
Ξεχωριστός είναι και ο επιλογές κίνησης, ενώ υπάρχουν και αρκετοί φυσικοί διακόπτες. Τα υλικά πάντως είναι μαλακά και ποιοτικά, ενώ η επένδυση της κεντρικής κονσόλας είναι από «βουρτσισμένο» μέταλλο.
Το κεντρικό υποβραχιόνιο, το οποίο είναι σχεδιαστικά εμπνευσμένο από διάδρομο γυμναστικής, παρέχει πρόσβαση σε αποθηκευτικό χώρο και βάση σύνδεσης για ασύρματη φόρτιση smartphone.
Χάρη στην πανοραμική, γυάλινη, ανοιγόμενη ηλιοροφή με σκίαστρο, που ανήκει στο βασικό εξοπλισμό, δημιουργείται μία φωτεινή και ευάερη καμπίνα. Για την κατάλληλη ατμόσφαιρα, φροντίζει και ο πολύχρωμος εσωτερικός φωτισμός.
Αξιοσημείωτες πάντως είναι οι τρεις χορδές που βρίσκονται στις πλαϊνές θήκες των θυρών. Μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στη συγκράτηση αντικειμένων, αλλά οι γνώστες εγχόρδων, μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν για να παίξουν κάποια μελωδία! Φυσικά θα αποτελέσουν το αγαπημένο στοιχείο των, κάθε ηλικίας, παιδιών.
Άλλωστε, η παραμονή στο εσωτερικό του Atto 3, κάνει χαρούμενη ολόκληρη την οικογένεια. Σε αυτό βέβαια συμβάλλει και η εντυπωσιακή ευρυχωρία. Με τα πίσω καθίσματα να παρέχουν άφθονο χώρο για τα πόδια των επιβατών.
Τα εμπρός σπορ καθίσματα, με τα ενσωματωμένα προσκέφαλα, είναι θερμαινόμενα και διαθέτουν ηλεκτρική ρύθμιση έξι κατευθύνσεων για τον οδηγό και τεσσάρων για τον συνοδηγό.
Ευρύχωρος είναι και ο χώρος αποσκευών των 440 λίτρων. Που φτάνουν στα 1.338 όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα.
Όλα αυτά είναι λογικό να εντυπωσιάζουν. Ακόμα και τους προκατειλημμένους. Αλλά υπάρχουν ακόμα πιο σημαντικά, όχι φανερά στοιχεία, τα οποία ενισχύουν το Atto 3. Το οποίο είναι το πρώτο SUV που βασίζεται στην έξυπνη πλατφόρμα e-Platform 3.0 της BYD. Χαρακτηριστικά της είναι ο μικρός όγκος που καταλαμβάνει το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης με τα 8 συστήματα διαχείρισης. Όπως και η αντλία θερμότητας υψηλής απόδοσης, που αυξάνει τη θερμική απόδοση έως και 20% τον χειμώνα.
Κάτω από το πάτωμα βρίσκεται «ασφαλισμένη» η Blade Battery των 60,48 kWh. Η οποία δεν περιέχει κοβάλτιο, αλλά φωσφορικό σίδηρο λιθίου (LFP). Σε σύγκριση με τις γνωστές μπαταρίες ιόντων λιθίου, προσφέρει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας, θερμική σταθερότητα, αποδοτικότερη χρήση και γρηγορότερη φόρτιση.
Η ισχύς φόρτισης είναι 11 kW σε τριφασικό φορτιστή AC και χρειάζεται 6 ώρες και 20 λεπτά για μια πλήρη φόρτιση. Σε φορτιστή DC με ισχύ 150kW, η μπαταρία μπορεί να φορτίσει από το 30% στο 80% σε 29 λεπτά.
Στηρίζεται σε τεχνολογία 400 V και τροφοδοτεί έναν τοποθετημένο στο εμπρός μέρος, ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων (150kW). Με ροπή 310 Nm στους εμπρός τροχούς, το Atto 3 «απογειώνεται» με το άγγιγμα του πεντάλ του γκαζιού.
Επιταχύνει από στάση ως τα 100 χλμ./ώρα σε 7,3 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να φτάνει στα 160 χλμ./ώρα. Με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην αντιλαμβάνεται το μέγεθος και το βάρος των 1.750 κιλών. Το οποίο πάντως είναι σχετικά μικρό σε σύγκριση με άλλα ηλεκτρικά SUV. Επιπλέον υπάρχουν και τρία προγράμματα οδήγησης. Sport, Normal και Economy Mode, ανάλογα με τις συνθήκες και τις προτιμήσεις του οδηγού.
Η αυτονομία του BYD Atto 3 φτάνει τα 420 χιλιόμετρα σε μικτές συνθήκες. Ενώ μέσα στην πόλη ανέρχεται στα 565 χιλιόμετρα. Έχοντας κατανάλωση ενέργειας, 15,6kW/100 χλμ.
Επίσης είναι εξοπλισμένο με τεχνολογία V2L, που επιτρέπει την εύκολη επαναφόρτιση εξωτερικών συσκευών από τη μπαταρία του αυτοκινήτου.
Προσανατολισμένη στην άνεση και στις οικογενειακές απαιτήσεις είναι και η ανάρτηση. Η οποία, σε συνδυασμό με την ποιότητα κύλισης, εξασφαλίζει απολαυστικό ταξίδι. Το Atto 3 μπορεί βέβαια να οδηγηθεί και «σβέλτα». Αλλά δεν είναι το αυτοκίνητο που θα ενθουσιάσει όσους θέλουν να «παλεύουν» στις στροφές.
Για κάθε ενδεχόμενο πάντως υπάρχουν πολυάριθμα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Τα οποία κάνουν αισθητή την παρουσία τους με συνεχείς ηχητικές προειδοποιήσεις. Και φυσικά επεμβαίνουν όταν κριθεί απαραίτητο. Όλες οι εκδόσεις διαθέτουν Forward Collision Warning, Autonomous Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert & Rear Cross Traffic Brake, Lane Keep Assistance, Lane Change Assist και Emergency Lane Keep.
Άλλωστε η ασφάλεια είναι ένας από τους τομείς για τους οποίους διακρίνεται το Atto 3. Έχοντας την ανώτατη αξιολόγηση των 5 αστεριών, στις δοκιμές πρόσκρουσης του ανεξάρτητου οργανισμού EuroNCAP. Με κορυφαία μάλιστα επίδοση (91%), στην προστασία των ενηλίκων.
Υπάρχουν και άλλα βοηθήματα οδήγησης, ενώ ο πλουσιότατος εξοπλισμός περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, κάμερες με πανοραμική ορατότητα 360 μοιρών, 7 αερόσακους και ηχοσύστημα Dirac Performance Audio System με 8 ηχεία.
Φυσικά έχει και μεγάλες δυνατότητες συνδεσιμότητας με πληθώρα ενσωματωμένων εφαρμογών. Συμπεριλαμβανομένων των Android Auto και Apple CarPlay.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το BYD Atto 3, έχει πολλά περισσότερα από όσα θα ζητήσει κάποιος από ένα σύγχρονο, ηλεκτρικό SUV. Γιατί προσφέρει, άνεση, υψηλή τεχνολογία, ασφάλεια, ευρυχωρία, πλουσιότατο εξοπλισμό, εξαιρετική οδική συμπεριφορά, ικανοποίηση του οδηγού και ένα, βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας εσωτερικό.
Έχει δηλαδή ό,τι χρειάζεται ένα προερχόμενο από την Κίνα, ηλεκτρικό οικογενειακό αυτοκίνητο, για να αναγκάσει κάθε «κύριο προκατειλημμένο», να σταματήσει να λέει…ιστορίες για δράκους!
Εκδόσεις – τιμές – εγγυήσεις
Το BYD Atto 3, υπολογίζοντας και το όφελος του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά 3» έχει ένα ακόμα «όπλο». Τις τιμές του. Οι οποίες ξεκινούν από 26.525 ευρώ. Χωρίς την κρατική επιδότηση, η έκδοση Comfort ξεκινά από 37.990 ευρώ και η Design από 39.990 ευρώ.
Επιπλέον, συνοδεύεται από 6 χρόνια βασική εγγύηση (ή 150.000 χλμ.), 8 χρόνια εγγύηση ηλεκτροκινητήρα (ή 150.000 χλμ.) και 8 χρόνια εγγύηση για την μπαταρία (ή 200.000 χλμ.). Αλλά και 3 χρόνια δωρεάν service.