Το πρωτότυπο MERCEDES-BENZ ELF δεν αποθηκεύει απλώς ενέργεια, αλλά μπορεί να την επιστρέψει στο δίκτυο, στο σπίτι ή ακόμα και να τροφοδοτήσει ηλεκτρικές συσκευές.
Η MERCEDES-BENZ παρουσίασε το ELF (Experimental Lade Fahrzeug), ένα πειραματικό όχημα που θέλει να αλλάξει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πρόκειται για μια ερευνητική πλατφόρμα, όπου τεχνολογία, καινοτομία και βιωσιμότητα συναντώνται, με στόχο μια πιο έξυπνη και απροβλημάτιστη εμπειρία φόρτισης.
Φόρτιση στα όρια του εφικτού
Το ELF διαθέτει διπλή δυνατότητα ταχείας φόρτισης με συστήματα MCS (Megawatt Charging System) και CCS (Combined Charging System). Το πρώτο, σχεδιασμένο για βαρέα οχήματα, επιτρέπει ισχύ έως και 1 MW, προσφέροντας πολύτιμα δεδομένα για την αντοχή των μπαταριών και των ηλεκτρονικών συστημάτων. Το δεύτερο, το γνωστό CCS, χρησιμοποιείται σε επιβατικά μοντέλα και επιτυγχάνει φόρτιση μέχρι 900 kW, δηλαδή 100 kWh σε μόλις δέκα λεπτά.
Τα αποτελέσματα των δοκιμών ενσωματώνονται ήδη σε μελλοντικά μοντέλα παραγωγής, όπως το Concept AMG GT XX, το οποίο ανακτά ενέργεια για 400 χλμ. αυτονομίας σε πέντε λεπτά.
Αμφίδρομη φόρτιση – Ενέργεια που επιστρέφει
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του ELF είναι η αμφίδρομη φόρτιση (Vehicle-to-Grid, Vehicle-to-Home, Vehicle-to-Load). Το όχημα δεν αποθηκεύει απλώς ενέργεια, αλλά μπορεί να την επιστρέψει στο δίκτυο, στο σπίτι ή ακόμα και να τροφοδοτήσει ηλεκτρικές συσκευές.
Η MERCEDES-BENZ προγραμματίζει να λανσάρει τις πρώτες υπηρεσίες αμφίδρομης φόρτισης στην Ευρώπη το 2026, μέσω του προγράμματος MB.CHARGE Home, που θα συνδυάζει το όχημα, το wallbox, «πράσινη» ενέργεια και διαχείριση μέσω εφαρμογής. Έτσι, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός σπιτιού για έως και τέσσερις ημέρες και να μειώσει το ενεργειακό κόστος έως 500 ευρώ ετησίως.
Το ELF μπορεί να πραγματοποιήσει αμφίδρομη φόρτιση τόσο με εναλλασσόμενο (AC) όσο και με συνεχές ρεύμα (DC):
• Το AC (εναλλασσόμενο ρεύμα) επιτρέπει την τροφοδοσία ηλεκτρικών συσκευών (V2L) και την επιστροφή ενέργειας μέσω αμφίδρομου wallbox AC απευθείας στο οικιακό δίκτυο – για εφαρμογές όπως Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Building (V2B) ή Vehicle-to-Grid (V2G).
Πλεονέκτημα: χαμηλότερο κόστος υποδομής.
Μειονέκτημα: πιο σύνθετη διαδικασία τυποποίησης, καθώς το όχημα πρέπει να προσαρμόζεται σε διαφορετικά ηλεκτρικά δίκτυα.
• Το DC (συνεχές ρεύμα) επιτρέπει την άμεση ανάκτηση ενέργειας μέσω αμφίδρομου wallbox DC προς το δημόσιο δίκτυο (V2G) ή απευθείας προς το οικιακό/κτιριακό δίκτυο (V2H, V2B), ανάλογα με την υποδομή.
Πλεονέκτημα: υψηλή απόδοση, ειδικά όταν χρησιμοποιείται υβριδικός μετατροπέας (inverter) για αμφίδρομη φόρτιση. Με φωτοβολταϊκά και οικιακή αποθήκευση, είναι ευκολότερο να τηρηθούν οι απαιτήσεις του δικτύου.
Πιθανό μειονέκτημα: ελαφρώς υψηλότερο κόστος επένδυσης για την υποδομή φόρτισης.
Ασύρματη και αγώγιμη φόρτιση
Το ELF δοκιμάζει επίσης επαγωγική (ασύρματη) και αγώγιμη (μέσω υποδαπέδιου συνδέσμου) φόρτιση, με ισχύ έως 11 kW AC. Αυτές οι τεχνολογίες στοχεύουν στη μέγιστη άνεση, καταργώντας τα καλώδια και επιτρέποντας αυτόματη φόρτιση, ιδανική για στόλους ή στενούς χώρους στάθμευσης.
Το MERCEDES-BENZ ELF δεν είναι απλώς ένα τεχνολογικό πρωτότυπο. Είναι μια εικόνα από την επόμενη εποχή της ηλεκτροκίνησης. Γιατί ενώνει υπερταχεία, αμφίδρομη, ασύρματη και αγώγιμη φόρτιση σε ένα ενιαίο όχημα.



























