Δοκιμή: Fiat 500 Hybrid Dolce Vita – Οικολογικό και οικονομικό με διαχρονικό στυλ

Κοινοποίησε το άρθρο

Το αειθαλές «πεντακοσαράκι» βάζει το υβριδικό του κοστούμι και μπαίνει στο μικροσκόπιο μας, αφήνοντας μόνο θετικές εντυπώσεις. 

Του Νίκου Μιχαλόπουλου

Οι συστάσεις για το Fiat 500 περισσεύουν, πρόκειται ίσως για το πιο αναγνωρίσιμο αυτοκίνητο πόλης και διαχρονικό σύμβολο ντιζάιν και ιταλικής κουλτούρας. Όντας στην παραγωγή δεκατέσσερα συναπτά έτη με μια αισθητική ανανέωση το 2016 συνεχίζει να πουλάει σαν ζεστό ψωμί.

Πλέον διατίθεται μόνο με το ήπιο υβριδικό σύστημα των 12 Volt που συνδυάζεται με έναν τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα του 1,0 λίτρου, απόδοσης 70 ίππων.

Είχα στην κατοχή μου μερικές μέρες την έκδοση Dolce Vita στο κλασικό τρίθυρο αμάξωμα και διήνυσα  μαζί του 655 χιλιόμετρα σε ένα οδοιπορικό στα Μέθανα. Ας το γνωρίσουμε καλύτερα.

Υβριδικό Κινητήριο Σύνολο

Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν εξοπλισμένο με τον νέο τρικύλινδρο σε σειρά βενζινοκινητήρα HyFly των 999 κυβικών εκατοστών που αποδίδει 70 ίππους στις 6.000 σ.α.λ και 92 Nm ροπής στις 3.500 σ.α.λ. Το ήπιο υβριδικό σύστημα αποτελείται από την γεννήτρια – δυναμό BSG (Belt-Driven Starter Generation) και μπαταρία λιθίου υψηλής απόδοσης που βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του οδηγού και φορτίζει από το BSG. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς χάρη σε ένα νέο μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων.

Εξωτερικά

Η διαχρονική σιλουέτα, το εικονικό πρόσωπο και οι συμπαγείς διαστάσεις το καθιστούν εύκολα αναγνωρίσιμο ως σήμα κατατεθέν του ιταλικού ντιζάιν από το 1957. Πλέον μετά την ανανέωση του 2016 φέρει νέους μεγαλύτερους προβολείς εμπρός και νέα φωτιστικά σώματα πίσω, αμφότερα με τεχνολογία LED.

Η χρήση νίκελ στους εμπρός και πίσω προφυλακτήρες, στην μάσκα, στις χειρολαβές και στο κάτω πλαίσιο των πλευρικών παραθύρων ενισχύουν την βιντάζ εικόνα, μεταφέροντας κυριολεκτικά τον χρήστη σε άλλη εποχή. Επιπλέον η έκδοση Dolcevita που είχα στην κατοχή μου ξεχωρίζει από τις όμορφες ζάντες 18 ιντσών, το λογότυπο «dolcevita» στα φτερά του αυτοκινήτου και την σταθερή γυάλινη οροφή.

Εσωτερικά

Η ρετρό εικόνα συνεχίζει και στο εσωτερικό, το κλασικό δένει με το μοντέρνο σε μια σπουδή σχεδιασμού που ενώνει αρμονικά το νέο με το ρετρό. Η διχρωμία των καθισμάτων και του εσωτερικού των θυρών με οικολογικό δέρμα και «Seaqual Yarn», ένα συνθετικό ύφασμα που κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο πλαστικό που συλλέγεται κατά 10% από την θάλασσα και κατά 90% από την στεριά. Το πλαστικό αυτό μετατρέπεται σε νήμα και στην συνέχεια σε ύφασμα.

Κεντρικά στο ταμπλό δεσπόζει το U-Connect με την έγχρωμη οθόνη των 7 ιντσών που δένει αρμονικά με το στυλ του αυτοκινήτου, ενώ στο ταμπλό τραβάει τα βλέμματα το κάλυμμα στο χρώμα του αμαξώματος. Τα βιντάζ στοιχεία στην καμπίνα, όπως οι λαβές ανοίγματος των θυρών και ο λεβιέ ταχυτήτων σπάνε την μονοτονία δημιουργώντας ένα ευχάριστο περιβάλλον. Τα υλικά στο σύνολο τους είναι αρκετά ποιοτικά δίνοντας μια premium αίσθηση.

 

Στην πόλη

Το υβριδικό Fiat 500 είναι προσανατολισμένο και στημένο για χρήση στην πόλη. Με μήκος μόλις 3.571 χιλιοστά, αποτελεί το ιδανικό αυτοκίνητο για κίνηση εντός του αστικού ιστού. Η ευχάριστη έκπληξη ήταν το βελτιωμένο «City», το πλήκτρο που βάζει σε λειτουργία την ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού, κάνοντας παιχνίδι το παρκάρισμα και τους ελιγμούς. Σε σχέση με το παρελθόν, έχει βελτιωθεί η αίσθηση του τιμονιού και δεν προβληματίζει καθόλου και με αυτήν την λειτουργία.

Ωστόσο το βασικό πλεονέκτημα του είναι φυσικά το ήπιο υβριδικό σύστημα, το οποίο ουσιαστικά «μαθαίνει» στον οδηγό να οδηγάει οικολογικά. Μέσω του BSG λειτουργεί το σύστημα Start & Stop προσφέροντας άμεση και χωρίς κραδασμούς απενεργοποίηση και ενεργοποίηση του κινητήρα. Ιδανική για την κίνηση στην πόλη και σε καταστάσεις κυκλοφοριακής συμφόρησης είναι η λειτουργία e-sailing.

Το ήπιο υβριδικό σύστημα για αυτήν την λειτουργία συνεργάζεται με το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων και επιτρέπει μηδενική κατανάλωση σε ταχύτητες κάτω των 30 χλμ την ώρα. Πως γίνεται αυτό;

Μέσω μιας σχετικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων, το σύστημα προτρέπει τον οδηγό να επιλέξει νεκρά, απενεργοποιώντας τον κινητήρα. Όλα τα συστήματά λειτουργούν κανονικά χάρη στην μπαταρία λιθίου και το αυτοκίνητο κινείται με μηδενική κατανάλωση. Έτσι ο οδηγός επιτυγχάνει χαμηλή κατανάλωση χωρίς καμία επίπτωση στην άνεση και την ασφάλεια.

Στην πράξη όλες αυτές οι λειτουργίες εφαρμόζονται πολύ εύκολα και ο χρήστης του αυτοκινήτου προσαρμόζεται, μαθαίνοντας να παράλληλα να οδηγάει οικολογικά και οικονομικά. Η οδήγηση στην πόλη, ακόμα και σε καταστάσεις συμφόρησης, γίνεται αρκετά ξεκούραστη.

Στον δρόμο

Όπως προανέφερα κάνοντας το οδοιπορικό στην Αργολίδα, δοκίμασα το αυτοκίνητο σε όλες τις συνθήκες, σχηματίζοντας μια ολοκληρωμένη άποψη. Στο ταξίδι θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ένα αυτοκίνητο «βόλτας», καθώς δεν προκαλεί τον οδηγό να αναπτύξει ταχύτητα, αλλά να ρεμβάζει απολαμβάνοντας την κάθε διαδρομή. Στον αυτοκινητόδρομο είναι εξαιρετικά σταθερό για ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας Α.

Στο επαρχιακό δίκτυο δεν θα προβληματίσει στις απότομες στροφές, προσφέροντας αίσθηση ασφαλείας στους επιβάτες. Ωστόσο υστερεί στους ανηφορικούς και ορεινούς δρόμους κατά την ανάβαση, συνέπεια των λίγων κυβικών και της μικρής ιπποδύναμης. Άλλωστε να μην ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο πόλης.

Το ήπιο υβριδικό σύστημα δείχνει την χρησιμότητα του και στο ταξίδι, καθώς το BSG δίνει ισχύ κατά την επιτάχυνση, συμβάλλοντας στην απόδοση και την οικονομία.

Επιπλέον με την λειτουργία e-coasting κάθε φορά που ο οδηγός αφήνει το γκάζι, σε μια κατηφόρα, αποθηκεύει ενέργεια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για την υποβοήθηση του θερμικού κινητήρα, όσο και για την υποστήριξη των ηλεκτρικών συστημάτων. Το φαινόμενο αυτό γίνεται πιο έντονο μέσω της λειτουργίας e-braking, δηλαδή κατά το φρενάρισμα.

Στα συμβατικά αυτοκίνητα κατά το φρενάρισμα η κινητική ενέργεια λόγω της τριβής των φρενών μετατρέπεται σε θερμική. Αντιθέτως στο υβριδικό 500 που είχα στην κατοχή μου για τις ανάγκες της δοκιμής, μεγάλο μέρος της κινητικής ενέργειας κατά το φρενάρισμα μετατρέπεται σε ηλεκτρική.

Εκδρομή στα Μέθανα 

Από τα 655 χιλιόμετρα, περίπου τα 500 έγιναν σε μια μόλις μέρα. Η Χερσόνησος των Μεθάνων χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη ομορφιά και διαθέτει πολλά κρυμμένα μυστικά, προκαλώντας τους επισκέπτες και τους φυσιολάτρες να τα ανακαλύψουν. Η πόλη των Μεθάνων είναι γνωστή για τα ιαματικά θειούχα λουτρά της, τα οποία δυστυχώς τα τελευταία χρόνια είναι κλειστά, στερώντας από την χώρα έσοδα από τον ιαματικό τουρισμό. Ωστόσο τα Μέθανα δεν είναι μόνο αυτό.

Πρόκειται για μια χερσόνησο στον Σαρωνικό, απέναντι από το Αγκίστρι και την Αίγινα και πολύ κοντά στον Πόρο. Ίσως και λόγω της ιδιομορφίας του θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα Νησί που ενώνεται με την Πελοπόννησο. Το γύρισα τόσο στο παραλιακό μέτωπο, όσο και στην ενδοχώρα, φτάνοντας έως το ηφαίστειο και την Καμμένη Χώρα.

Στα βόρεια της χερσονήσου αξίζει να επισκεφτείτε το χωριό Άγιος Νικόλαος, στο οποίο θα δείτε τα Λουτρά του Παυσανία, την ιαματικών πηγή με τα ανθρακούχα νερά. Είναι μια εκδρομή που προτείνω στον καθένα να κάνει καθώς θα δει σπάνιες ομορφιές της πατρίδας μας.

Ασφάλεια

Το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο με 7 αερόσακους, ABS και ESP. Συστήματά που το καθιστούν σύγχρονο και εξαιρετικά ασφαλές στον δρόμο, παρά το μικρό του μέγεθος. Κατά την επιστροφή μου το βράδυ στην Αθήνα, στην επαρχιακή οδό Επιδαύρου – Κορίνθου πετάχτηκε μπροστά μου ένας λαγός από το δάσος. Ευτυχώς κατάφερα με ένα σλάλομ να αποφύγω το ζώο και σε αυτό το σημείο ένιωσα την λειτουργία του ESP να επαναφέρει το αυτοκίνητο στην σωστή θέση με ασφάλεια. Να σημειώσω πως ο ελιγμός έγινε με απόλυτη ασφάλεια σε σημείο που δεν υπήρχε άλλο αυτοκίνητο και στην ευθεία με ταχύτητα 75 χιλιομέτρων / ώρα.

 

Κατανάλωση

Η μέση κατανάλωση όλων των ημερών έδειξε 5.5 λίτρα / 100 χιλιόμετρα, λίγο παραπάνω από τα 5.1 λίτρα που έχει ανακοινώσει η Fiat. Παραδόξως το αυτοκίνητο είναι πιο οικονομικό στον αυτοκινητόδρομο με τον δείκτη στο Trip Computer να δείχνει μόλις 4.9 λίτρα.

Συμπέρασμα

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με ξεχωριστό διακριτικό στυλ. Αναβαθμισμένο σε όλα τα σημεία με πολύ καλό στήσιμο. Ένα αυθεντικό αυτοκίνητο πόλης. Με το ήπιο υβριδικό σύστημα προσανατολίζεται στην οικονομία καυσίμου και στις χαμηλές εκπομπές ρύπων, κάτι που το απαλλάσσει από τα τέλη κυκλοφορίας.

Απευθύνεται σε ανθρώπους που κινούνται συχνά εντός αστικού ιστού. Είναι το ιδανικό ως πρώτο αυτοκίνητο για νέους οδηγούς, προσφέροντας την απαραίτητη ασφάλεια και ευελιξία, αλλά και ως ένα εύκολο  αυτοκίνητο στην οδήγηση που δεν θα αγχώσει

Εξοπλισμός αυτοκινήτου δοκιμής

Ηχοσύστημα U-Connect με οθόνη αφής 7” (AM/FM DUAL TUNER, AUDIO STREAMING, VR, USB, Bluetooth και Mirrorina
Σταθερή Γυάλινη Οροφή
ABS, ESP με Hill Assist
Περιοριστής Ταχύτητας και Cruise Control
Ζάντες Αλουμινίου 15” με ελαστικά 185/55
Start & Stop
Κιτ επισκευής ελαστικού Fix & Go
Έγχρωμη οθόνη πίνακα ενδείξεων & οργάνων TFT 7”
Δερμάτινο Τιμόνι με χειριστήρια ηχοσυστήματος U-Connect στο τιμόνι
Πίσω διαιρούμενο κάθισμα (50/50) με δυο προσκέφαλα πίσω ρυθμιζόμενα καθ’ύψος
Προβολείς Ομίχλης
Πακέτο Tech: Πίσω αισθητήρες στάθμευσης, αισθητήρας βροχής και φώτων
Εξωτερικοί Καθρέπτες στο χρώμα του αμαξώματος με ηλεκτρική ρύθμιση, λειτουργία ξεπαγώματος και αισθητήρα εξωτερικής θερμοκρασίας
Θερμικά Κρύσταλλα
Ηλεκτρικά Παράθυρα
Κλιματισμός (Air Condition)
Πρόσβαση U-Connect μέσω κινητού
2 Πρόσθετα Ηχεία
7 Αερόσακοι (Εμπρόσθιοι, Πλευρικοί, Οροφής, Γονάτων Οδηγού

Η τιμή του αυτοκινήτου δοκιμής με τον παραπάνω εξοπλισμό αγγίζει τα 13.600€ (11.990€ η βασική έκδοση) και προσφέρει 5 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση ή 200.000 χιλιόμετρα + 5 χρόνια οδική βοήθεια.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣHyFly 1.0 70hp
Αρ. Κυλίνδρων – Διάταξη3 σε σειρά
Κυβισμός999
ΚαύσιμοΒενζίνη – Euro 6D Final
Μέγιστη Ισχύς HP (KW) / σ.α.λ70 (51)/ 6.000
Μέγιστη Ροπή Nm (kgm)/ σ.α.λ92 (9,4) / 3.500

 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΕμπρός
Τύπος Κιβωτίου – Αρ. ΣχέσεωνΜηχανικό 6 σχέσεων

 

ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΨαλίδια Βάσης – Γόνατα McPserson
ΠίσωΗμιάκαμπτος Άξονας

 

ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι Δίσκοι
ΠίσωΤαμπούρα

 

ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Διαστάσεις185/55 R15

 

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ – ΒΑΡΗ 
Μήκος x Πλάτος x Ύψος (mm)3.571×1.627×1.488
Μεταξόνιο (mm)2.300
Χώρος Αποσκευών185
Απόβαρο (kg)940
Χωρητικότητα Δοχείου Καυσίμου (lt)35

 

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Επιτάχυνση από στάση στα 100km/h (sec)13,8
Τελική Ταχύτητα167

 

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ WLTP
Μικτή Διαδρομή5,1
CO2116 – (Δεν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας)