Η ηλεκτροκίνηση προβληματίζει την Ευρωπαϊκή Ένωση

Κοινοποίησε το άρθρο

Ο μονόδρομος της ηλεκτροκίνησης που έχει αναγκαστεί να ακολουθήσει η αυτοκινητοβιομηχανία, τελικά έχει πολλά εμπόδια στο ευρωπαϊκό πέρασμά του.

 

Volvo Ex30

 

Η συνεχώς αυξανόμενη εμφάνιση νέων ηλεκτρικών αυτοκίνητων, δεν συνοδεύεται, στην Ευρώπη, με αντίστοιχη αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά. Αντίθετα, το τελευταίο διάστημα, παρατηρείται μια συνεχής τάση συρρίκνωσης των πωλήσεων τους. Με τους αγοραστές να στρέφονται στα υβριδικά.

Αν εξαιρέσουμε κάποιες χώρες, όπως το Βέλγιο, στις περισσότερες οι ταξινομήσεις των επαναφορτιζόμενων οχημάτων έχουν «φρενάρει». Όπως στην Ελλάδα, που τα ηλεκτροκίνητα έχουν σταθεροποιηθεί κοντά στο 10%.

Σε αρκετές χώρες παρουσιάζουν και μείωση σε σχέση με το 2023. Με αποτέλεσμα, το συνολικό μερίδιο της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση να βρίσκεται κοντά στο 13%. Παρουσιάζοντας πτώση σε σχέση με το 2023.

Η εξέλιξη αυτή φυσικά στέλνει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό μήνυμα στη βιομηχανία και στους υπεύθυνους χάραξης της πολιτικής γενικότερα.

Γιατί όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναγκαστεί να κάνουν τεράστιες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση. Με στόχο βέβαια να ανταποκριθούν στους αυστηρούς κανονισμούς για τη μείωση των ρύπων. Κάτι που τελικά δεν φαίνεται εφικτό.

Έτσι, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, καλούν τώρα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να υποβάλουν επείγοντα μέτρα ανακούφισης. Πριν βέβαια τεθούν το 2025, σε ισχύ οι νέοι στόχοι για το CO2 σε αυτοκίνητα και φορτηγά.

Επιπλέον, καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθήσει τις αναθεωρήσεις του σχετικού κανονισμού που προγραμματίζονται για το 2026 και το 2027.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βέβαια υποστηρίζει τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές το 2050. Γι΄αυτό άλλωστε έχει επενδύσει δισεκατομμύρια για να φέρει ηλεκτρικά οχήματα στην αγορά.

Διαπιστώνεται όμως, ότι η μόνο η τεχνολογία και η διαθεσιμότητα οχημάτων μηδενικών εκπομπών δεν αρκούν. Παίζουν το ρόλο τους σε αυτή τη μετάβαση αλλά, τα άλλα απαραίτητα στοιχεία για αυτήν τη συστημική αλλαγή δεν υπάρχουν.

Σημαντικός επιβαρυντικός παράγοντας είναι η ταχεία διάβρωση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, όπως επιβεβαιώνεται στην έκθεση Ντράγκι.
Με αποτέλεσμα, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται πλέον σε μια συνεχή καθοδική τροχιά.

Για να επιτευχθεί η απαραίτητη ώθηση στην παραγωγή και την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών, χρειάζονται πολλά. Με σημαντικότερες τις υποδομές φόρτισης. Καθώς και ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον παραγωγής. Ώστε η πράσινη ενέργεια να γίνει πιο προσιτή.

Με περισσότερα κίνητρα αγοράς και φορολογίας. Αλλά και ασφαλέστερη προμήθεια πρώτων υλών και μπαταριών. Γιατί είναι ξεκάθαρο ότι η αποδοχή των καταναλωτών και η εμπιστοσύνη στις υποδομές δεν έχουν αναπτυχθεί επαρκώς.

Επιπλέον, οι ισχύοντες κανόνες για τη μείωση των εκπομπών CO2, δεν λαμβάνουν υπόψη τη βαθιά αλλαγή στο γεωπολιτικό και οικονομικό κλίμα τα τελευταία χρόνια.

Η αρκετά πιθανή μη επίτευξη των στόχων πάντως, θα επιβαρύνει στις αυτοκινητοβιομηχανίες με πρόστιμα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα οποία διαφορετικά, θα μπορούσαν να επενδυθούν στη μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Τα πρόστιμα αυτά ίσως αναγκάσουν τις εταιρείες σε περικοπές παραγωγής. Άρα και σε απώλειες θέσεων εργασίας. Αποδυναμώνοντας έτσι την ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού. Και όλα αυτά σε μια εποχή που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό. Κυρίως από την από την Κίνα.

Πλέον γίνεται αντιληπτό σε όλους, ότι ο κλάδος δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει την αναθεώρηση των κανονισμών για το 2026 και το 2027. Χρειάζεται επείγουσα και ουσιαστική δράση τώρα.

Γιατί αν δεν αντιστραφεί η πτωτική τάση στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το βιομηχανικό μέλλον της Ευρώπης θα…βραχυκυκλώσει.

Και η βιαστική μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές ρύπων, ίσως προκαλέσει «ηλεκτροπληξία» στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης. Την οποία έτσι κι αλλιώς την έχει βάλει στην…πρίζα η Κίνα.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Τα πρώτα μονοθέσια που… δεν έχουν οδηγό! Δες πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη σπάει κάθε...

0
Ανακάλυψε την A2RL: Αγώνες ταχύτητας χωρίς οδηγούς, AI μονοθέσια με ταχύτητες 250 χλμ./ώρα και μάχες ανθρώπου εναντίον Τεχνητής Νοημοσύνης.     Η AbuDhabi Autonomous Racing League (A2RL)...

FORD Ranger Plug-In Hybrid Trailer Backup Assist: Το pick-up που μπαίνει στην πρίζα και...

0
Με το Trailer Backup Assist της FORD Pro, οι οδηγοί του νέου Ranger Plug-In Hybrid δεν χρειάζεται πλέον να κάνουν συνεχείς διορθώσεις με το...

SEAT Days – “Black Friday Edition με όφελος έως 1.500€

0
Το νέο προωθητικό πρόγραμμα SEAT Days – “Black Friday Edition” αφορά ετοιμοπαράδοτα Ibiza, Arona και Leon με το όφελος για τον υποψήφιο αγοραστή να...

OMODA & JAECOO O’Joy Deals : Προσφορές έως 7.500 ευρώ

0
Ελκυστικές τιμές με προσφορές, σε συνδυασμό με επιδοτήσεις ή εναλλακτικά άτοκο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, για περιορισμένο αριθμό ετοιμοπαράδοτων οχημάτων OMODA & JAECOO προσφέρουν τα O’Joy...

31ο Ράλι Σπριντ Πύργου 2025

0
Με εύκολη νίκη των πρωταθλητών Ιωάννη Παπαδημητρίου - Χρήστου Κουζιώνη ολοκληρώθηκε το 31ο Ράλι Σπριντ Πύργου.     Το 31ο Ράλι Σπριντ Πύργου, ο τελευταίος αγώνας Κυπέλλου...

52η Επέτειος Πολυτεχνείου: Έκτακτες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Ποιοι δρόμοι κλείνουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

0
Δείτε τους δρόμους που απαγορεύεται η στάση, η στάθμευση και θα γίνεται διακοπή της κυκλοφορίας λόγω των εκδηλώσεων για την 52η επέτειο του Πολυτεχνείου.     Λόγω...

Εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης που διέπραττε κλοπές και πλαστογραφίες αυτοκινήτων

0
Ποσό που υπερβαίνει τα 1.030.000 ευρώ ήταν το όφελος οργάνωσης η οποία διέπραττε κλοπές και πλαστογραφίες αυτοκινήτων, απάτες με σκοπό την ασφαλιστική αποζημίωση, καθώς...

Η DACIA «έτρεξε» στον Μαραθώνιο της Αθήνας

0
Τα μοντέλα της DACIA, η οποία ήταν επίσημος χορηγός του 42ου Μαραθώνιου της Αθήνας, «οδήγησαν» τους αθλητές, από την αφετηρία ως τον τερματισμό στο...