Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Έρχονται αλλαγές και νέα πρόστιμα για τους οδηγούς

Κοινοποίησε το άρθρο

Ποινές που αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οι αλλαγές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για το 2025.

 

Volvo Ex30

 

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Με γνώμονα την οδική ασφάλεια, όπως υποστηρίζει το Υπουργείο Μεταφορών. Αλλά και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Η φιλοσοφία των νέων ρυθμίσεων, επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Με στόχο τη συμμόρφωση των οδηγών και την επιβολή δίκαιων ποινών. Που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και την επικινδυνότητα της κάθε παράβασης. Αλλά και τη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας). Καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης των αλλαγών του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θα είναι τρεις εβδομάδες. Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).

– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις. Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων. Έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους, χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών. Με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προβλέπεται η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών. Από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα. Εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση. Κάτι που αναμένεται να επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές. Εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 50χλμ./ώρα. Εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.). Οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

• Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
• Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
• Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
• Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
• Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
• Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
• Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
• Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
• Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Χριστουγεννιάτικα τραγούδια, ιδανικά για οδήγηση

0
Δείτε ποιες γνωστές Χριστουγεννιάτικες μελωδίες μπορούν να προκαλέσουν περισσότερο άγχος παρά ευθυμία στις εορταστικές μας διαδρομές   Έχετε σκεφτεί ποτέ ότι τα Χριστουγεννιάτικα τραγούδια μπορούν να...

Χριστουγεννιάτικα «δώρα» αξίας εκατομμυρίων (video)

0
Δείτε Χριστουγεννιάτικα videos με σπάνια, συλλεκτικά αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες των εορταστικών ημερών.     Η Girardo & Co είναι μια εταιρεία, με εγκαταστάσεις...

Χριστουγεννιάτικη παρέλαση των τρακτέρ (video)

0
Την ώρα που στην Ελλάδα τα τρακτέρ κάνουν Χριστούγεννα στους δρόμους, σε άλλες χώρες παρελαύνουν στολισμένα, τονίζοντας το εορταστικό κλίμα των ημερών.   Tα πολυάριθμα τρακτέρ...

Κινούμαι Ηλεκτρικά: Μέχρι πότε θα ισχύει το πρόγραμμα επιδότησης

0
Παράταση μέχρι το τέλος Μαρτίου του 2026 πήρε ο τρίτος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο γίνεται προσπάθεια να συνεχιστεί και αργότερα.     Επεκτείνεται για...

GEELY EX5: Το νέο ηλεκτρικό SUV με αυτονομία έως 430 χλμ. και τιμή από...

0
To GEELY EX5 είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα ηλεκτρικά SUV που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, προσφέροντας πολλά περισσότερα από όσα φαντάζεσαι, με τιμή...

Το «προεδρικό» DS N°8 στην Ελλάδα: Οι τιμές του

0
Το DS N°8 μας δείχνει το μέλλον της γαλλικής μάρκας, προσφέροντας φινέτσα, πολυτέλεια, πανίσχυρους ηλεκτροκινητήρες και εξοπλισμό υψηλού επιπέδου.   Η DS Automobiles γιορτάζει τα 70...

Chris Rea: Η σχέση του με τα αυτοκίνητα και τα τραγούδια του

0
Ο Chris Rea πέθανε παραμονές Χριστουγέννων, τις ημέρες που παντού ακούγεται το Driving Home for Christmas, αλλά δεν ήταν το μοναδικό του, σχετικό με...

Η NISSAN ετοιμάζει νέα μοντέλα NISMO

0
H NISSAN θέλοντας να δώσει έμφαση στην οδηγική απόλαυση, προσθέτει νέα μοντέλα NISMO στην γκάμα της, στα οποία θα εφαρμόζεται η τεχνογνωσία από το...