Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Έρχονται αλλαγές και νέα πρόστιμα για τους οδηγούς

Κοινοποίησε το άρθρο

Ποινές που αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι στο όχημα θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οι αλλαγές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για το 2025.

 

Volvo Ex30

 

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Με γνώμονα την οδική ασφάλεια, όπως υποστηρίζει το Υπουργείο Μεταφορών. Αλλά και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Η φιλοσοφία των νέων ρυθμίσεων, επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Με στόχο τη συμμόρφωση των οδηγών και την επιβολή δίκαιων ποινών. Που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και την επικινδυνότητα της κάθε παράβασης. Αλλά και τη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας). Καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης των αλλαγών του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θα είναι τρεις εβδομάδες. Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).

– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις. Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων. Έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους, χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών. Με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προβλέπεται η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών. Από τα 50 χλμ./ώρα στα 30 χλμ./ώρα. Εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση. Κάτι που αναμένεται να επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές. Εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των 50χλμ./ώρα. Εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.). Οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

• Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
• Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
• Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
• Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
• Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
• Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
• Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
• Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
• Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

MERCEDES-BENZ CLA μετατρέπεται σε ροζ όχημα για πικνίκ

0
Δείτε πως ο Σουηδός σχεδιαστής Gustaf Westman, «άλλαξε τα φώτα» σε μια MERCEDES-BENZ CLA παρουσιάζοντας μια ροζ εκδοχή της με εξοπλισμό για πικνίκ!     Η MERCEDES-BENZ...

ID. Polo: Αποκάλυψη των χαρακτηριστικών του μελλοντικού ηλεκτρικού VW

0
Λίγους μήνες πριν την κυκλοφορία του αμιγώς ηλεκτρικού ID. Polo, η VW έδωσε στη δημοσιότητα περισσότερα στοιχεία και τεχνικά χαρακτηριστικά, που υπόσχονται νέα δεδομένα...

LEAPMOTOR C10: Ετοιμοπαράδοτο με μειωμένη τιμή

0
Το C10, το μεγάλο Plug-in Hybrid μοντέλο της LEAPMOTOR, είναι ετοιμοπαράδοτο, με νέα μειωμένη τιμή και πλουσιότατο εξοπλισμό.   Η LEAPMOTOR παρουσίασε πρόσφατα το νέο Β10,...

BYD Seal 5 DM-i: Το sedan που ταξιδεύει για 1.000 χλμ. χωρίς ανεφοδιασμό –...

0
Με την τεχνολογία Super Hybrid DM plug-in, το BYD Seal 5 DM-i επαναπροσδιορίζει την κατηγορία των sedan, χάρη στην άνεσή του, τον πλούσιο βασικό...

RENAULT με εορταστικό όφελος έως 2.500 ευρώ

0
Μια ενδιαφέρουσα πρόταση για…γαλλικό δώρο αυτές τις γιορτές είναι το RENAULT Reward, το οποίο προσφέρει ένα από τα Clio, Captur, Arkana, Symbioz, με όφελος...

FORD E-Transit Custom: Ταχύτερη φόρτιση, μεγαλύτερη αυτονομία

0
Τα FORD E-Transit Custom του 2026 θα έχουν μεγαλύτερη μπαταρία, η οποία θα τα…πηγαίνει πιο μακριά και θα φορτίζει ταχύτερα. Τι θα γίνει με...

Ξεκίνησαν οι δοκιμές του νέου SMART #2. Πότε θα κυκλοφορήσει

0
Η νέα ηλεκτρική πλατφόρμα ECA της SMART υποβάλλεται σε απαιτητικά προγράμματα δοκιμών για την πλήρη επικύρωσή της, αφού έχει ξεκινήσει η αντίστροφή μέτρηση για...

Η CHERY…παίζει μπάσκετ στο Μαρούσι

0
Μαρούσι CHERY είναι πλέον η ονομασία της ιστορικής ομάδας μπάσκετ των βορείων προαστίων της Αθήνας, αφού η νέα φιλόδοξη μάρκα του Spanos Group αναλαμβάνει...