Τα μεταλλικά μέρη του κινητήρα τρίβονται μεταξύ τους και ως εκ τούτου, επηρεάζονται από τις επιπτώσεις της τριβής (δημιουργία θερμότητας και πρόωρη φθορά). Είναι μια διαδικασία που μοιάζει με το θαλάσσιο σκι! Η άνωση του νερού σάς κάνει να γλιστράτε πιο εύκολα στα κύματα. Η ίδια αρχή ισχύει και για ένα λιπαντικό στο εσωτερικό του κινητήρα. Το λιπαντικό βοηθά στη μείωση των επιπτώσεων της τριβής μεταξύ των κινούμενων μερών. Κατά συνέπεια, αυτά φθείρονται πιο αργά και δε θερμαίνονται. Το λάδι μειώνει την τριβή, γεγονός που βελτιώνει την απόδοση του κινητήρα και μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.
Επιπλέον, τα λιπαντικά προστατεύουν τον κινητήρα από τη διάβρωση και τις επιθέσεις οξέων και βοηθούν στη μείωση της θερμοκρασίας του.
Τέλος, ένα λιπαντικό μπορεί να αφαιρέσει τυχόν ακαθαρσίες που μπορεί να συσσωρεύονται με την πάροδο του χρόνου (αιθάλη, σκόνη και υπολείμματα φθοράς), κι έτσι διατηρεί το επίπεδο απόδοσης του κινητήρα.
Γενικά, ένα λιπαντικό αποτελείται από 70% βασικό λάδι και 30% πρόσθετα. Τα πρόσθετα προσφέρουν βασικές ιδιότητες:
Τα αντιοξειδωτικά πρόσθετα αυξάνουν την ικανότητα του λιπαντικού να αντέχει σε υψηλές θερμοκρασίες, γεγονός που οδηγεί σε λιγότερο συχνές αλλαγές λαδιού.
Άλλα πρόσθετα διατηρούν τη λιπαντική ιδιότητα του λαδιού.
Τα απορρυπαντικά πρόσθετα αποτρέπουν τη δημιουργία αποθέσεων. Αυτό διατηρεί τον κινητήρα καθαρό και το επίπεδο απόδοσης καθόλη τη διάρκεια ζωής του.
Τα αντιαφριστικά πρόσθετα εμποδίζουν τον αφρισμό του λαδιού και την αντλία λαδιού από το να στεγνώσει.
Τα πρόσθετα χαμηλής θερμοκρασίας βοηθούν το λιπαντικό να παραμένει ρευστό σε χαμηλές θερμοκρασίες, έτσι ώστε ο κινητήρας να ξεκινά πιο γρήγορα.
Τα πρόσθετα κατά της φθοράς αυξάνουν τη μακροζωία του κινητήρα δημιουργώντας έναν προστατευτικό «υμένα» στην επιφάνεια των εξαρτημάτων.
Τα πρόσθετα ακραίων πιέσεων αυξάνουν την αντοχή στη φθορά και μειώνουν την τριβή.
Τέλος, τα αντιδιαβρωτικά πρόσθετα εμποδίζουν την επίθεση οξέων, νερού και αέρα στα μεταλλικά μέρη. Έτσι ο κινητήρας διατηρείται καινούργιος για περισσότερο.