Ξεκίνησαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι συνομιλίες σχετικά με τις πωλήσεις ηλεκτρικών και θερμικών αυτοκινήτων από το 2035 και αυτά είναι τα σημαντικότερα προβλήματα της ενεργειακής μετάβασης.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Του Νίκου Μιχαλόπουλου
Αυτό που ακούστηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σχετίζεται με την διαφαινόμενη απαγόρευση πωλήσεων ντίζελ και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035, σίγουρα συγκλόνισε τον κόσμο των τεσσάρων τροχών και επίσης τους αυτοκινητιστές που αγαπούν μια πιο παραδοσιακή αντίληψη του αυτοκινήτου ως μέσο μεταφοράς και ψυχαγωγίας. Σύμφωνα με το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όλα τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν κάποια ποσότητα CO2 στην θα πρέπει να εγκαταλείψουν την αγορά. Ως εκ τούτου, συμπεριλαμβανομένων αυτοκινήτων με υβριδικούς κινητήρες και plug-in υβριδικά, καθώς και τα ελαφριά επαγγελματικά οχήματα.
Μέχρι σήμερα, ωστόσο, μπορεί να ειπωθεί ότι η δυνατότητα χρήσης καυσίμων τελευταίας γενιάς, λιγότερο ρυπογόνων, φαίνεται να εξετάζεται, αλλά φαίνεται ότι μπορεί επίσης να σκεφτούν ορισμένες τεχνολογίες που βρίσκονται σε εξέλιξη. Ωστόσο, πρέπει να ειπωθεί ότι το πακέτο μεταρρυθμίσεων Fit for 55 προβλέπει τη σύσφιξη όλων των στόχων που συνδέονται με τις εκπομπές CO2 και συνεπώς συνδέεται με τις μεταφορές, την ενέργεια, την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων και οποιοδήποτε στοιχείο που θεωρείται κατά κάποιο τρόπο «ένοχο». Ως εκ τούτου, καθορίζεται μείωση -55% όσον αφορά τις εκπομπές για αυτοκίνητα, έναντι του τρέχοντος -37,5%, ή -50% για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, στην περίπτωση αυτή έναντι του τρέχοντος 31%, ξεκινώντας από το 2030. Από το 2035, η μείωση πρέπει να είναι της τάξης του 100%, μια υπόθεση που θα οδηγήσει στην πώληση μόνο ηλεκτρικών ή υδρογονοκίνητων αυτοκινήτων, που πρακτικά είναι δύσκολο να επιτευχθεί ας το παραδεχτούμε.
Η πρόταση δεν προκάλεσε δυσαρέσκεια μόνο μεταξύ των κατασκευαστών, αλλά και στις δραστηριότητες που σχετίζονται με τον τομέα του αυτοκινήτου. Οι κύριες κριτικές αποσκοπούν στο να θέσουν στην πράξη έναν πολύ περίπλοκο στόχο λόγω του ιδιαίτερα σύντομου χρονικού πλαισίου που προτείνεται. Η ACEA, η οποία είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, παραδέχτηκε ότι «η προώθηση μιας μόνο τεχνολογίας δεν είναι μια λογική λύση σε αυτό το στάδιο, ειδικά όταν η Ευρώπη εξακολουθεί να αγωνίζεται να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για εναλλακτικά οχήματα. Οι φιλόδοξοι στόχοι για το κλίμα απαιτούν αυστηρή δέσμευση από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ».
Επίσης, η ACEA επισημαίνει ότι «ο στόχος μείωσης του CO2 για τα αυτοκίνητα κατά 55% έως το 2030 είναι πολύ απαιτητικός και σίγουρα θα απαιτήσει έναν αντίστοιχο δεσμευτικό στόχο για τα κράτη μέλη για την κατασκευή των απαραίτητων υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού. Επιπλέον, θα επιταχύνει τον διαρθρωτικό μετασχηματισμό της αλυσίδας αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, απαιτώντας προσεκτική διαχείριση για την ελαχιστοποίηση του αντίκτυπου στην οικονομία μας». Εν ολίγοις, πρέπει να προταθούν περισσότερες λύσεις με το βλέμμα στον τομέα της απασχόλησης.
Έκδηλη ανησυχία
Από τα παραπάνω προκύπτει πως οι ανησυχίες της ACEA είναι θεμιτές και σε σχέση με το γεγονός ότι το σχέδιο Fit for 55 που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλαμβάνει επίσης στόχους για την εφαρμογή υποδομών φόρτισης για κάθε τύπο οδικού οχήματος.
Ωστόσο, και πάλι σύμφωνα με την ACEA, οι στόχοι φαίνεται να υπονομεύονται δεδομένου ότι το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία 3,5 εκατομμυρίων σημείων φόρτισης έως το 2030. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έκανε η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να επιτευχθεί η μείωση των εκπομπών CO2 κατά -50% έως το 2030 θα χρειαστούν περίπου 6 εκατομμύρια δημόσιοι σταθμοί ανεφοδιασμού.
«Όλες οι επιλογές, συμπεριλαμβανομένων των πολύ αποδοτικών κινητήρων εσωτερικής καύσης, πρέπει να διαδραματίσουν το ρόλο τους στη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα. Διότι δεν είναι η θερμική μηχανή που είναι επιβλαβής για το περιβάλλον, αλλά μάλλον τα ορυκτά καύσιμα.
Και χωρίς τη διαθεσιμότητα ανανεώσιμων καυσίμων, ένας στόχος μείωσης 100% το 2035 προκαλεί ουσιαστικά την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. «Προτρέπουμε τα θεσμικά όργανα να επικεντρωθούν στην καινοτομία παρά να επιβάλουν ή να απαγορεύσουν μια συγκεκριμένη τεχνολογία», τόνισε ο Oliver Zipse, πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της BMW.
Και συμπλήρωσε «χωρίς σημαντική αύξηση των προσπαθειών όλων των ενδιαφερομένων, συμπεριλαμβανομένων των κρατών μελών και όλων των εμπλεκόμενων τομέων, ο προτεινόμενος στόχος είναι απλώς ανέφικτος».
Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία της ΕΕ θέλει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα με παραδοσιακούς κινητήρες, με στόχο την μείωση εκπομπών CO2, δεν θα πρέπει να επηρεάσει την οδική κυκλοφορία, διότι προς το παρόν αυτή η πτυχή μεταφέρεται στα επιμέρους κράτη μέλη. Τώρα είναι η ώρα να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις, αλλά η πρόταση πρέπει να περάσει ήσυχα για την τελική εξέταση.