Ελληνική αγορά αυτοκινήτου : Πως ξεκίνησε η νέα δεκαετία ; Το 2020 ήταν μια ιδιαίτερη δύσκολη χρονιά (για όλον τον κόσμο) λόγω του κορονοϊού και του lock down
Κύριο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης χρονιάς ήταν η σχεδόν πλήρης κατάρρευση της αγοράς τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο
Άρθρο του Μιχάλη Μάρκου, MBA* Διευθυντικό Στέλεχος-Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing
Το 2020 ήταν μια ιδιαίτερη δύσκολη χρονιά (για όλον τον κόσμο) λόγω του κορονοϊού και του lock down που επιβλήθηκε και επηρέασε δραματικά τις εμπορικές δραστηριότητες πολλών τομέων στην ελληνική οικονομία.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου δεν μπορούσε να μην επηρεαστεί από αυτές τις πρωτόγνωρες υγειονομικές καταστάσεις και το 2020 έκλεισε με πτώση -29,03%, πέφτοντας πάλι σε πενταψήφιο αριθμό ταξινομήσεων, φτάνοντας τις 80.977 πωλήσεις.
Κύριο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης χρονιάς ήταν η σχεδόν πλήρης κατάρρευση της αγοράς τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο με κάθετη πτώση των πωλήσεων κατά -70% (10.674 πωλήσεις το 2020 σε σχέση με 35.653 πωλήσεις το 2019), σε μια περίοδο που είναι ιδιαίτερα αυξημένες οι πωλήσεις RAC/LTR.
Ενδεικτικά, τον Απρίλιο του 2020, η πτώση των πωλήσεων ήταν της τάξης του -80,2% οδηγώντας 24 εταιρείες (σε σύνολο 39) να έχουν διψήφιες(!) πωλήσεις αυτοκινήτων τον συγκεκριμένο μήνα.
Με αυτά τα δεδομένα που επικράτησαν στην αγορά, είναι λογικό ότι σχεδόν όλες οι εταιρείες είχαν μείωση πωλήσεων σε σχέση με το 2019. Πιο συγκεκριμένα, οι πρώτες 10 εταιρείες του 2020, είδαν τις πωλήσεις τους να συρρικνώνονται κατά μέσο όρο -28,67% (σε σχέση με το 2019).
Την μεγαλύτερη πτώση σε αυτήν την χρονιά την είχε η FIAT που είδε τις πωλήσεις της να συρρικνώνονται κατά -61,28% (από 7.319 πωλήσεις το 2020 σε 2.834 πωλήσεις το 2019).
Μάλιστα είναι η πρώτη φορά από το 2005 όπου η εταιρεία βρίσκεται εκτός top-10 της ελληνικής αγοράς, καταλαμβάνοντας την χειρότερη θέση της (13η) εδώ και 20 χρόνια. Το 2005 είχε καταλάβει την 12η θέση ενώ το 2006 είχε καταλάβει την 11η θέση. Από τότε έως και το 2019 βρισκόταν ανελλιπώς στο τοπ 10 των πωλήσεων στην ελληνική αγορά.
Άλλη μια εταιρεία που είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται σημαντικά το 2020 ήταν η SEAT με μείωση -48,43%, ενώ την μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων (ποσοστιαία) σημείωσε η SMART (-95,43%).
Από αυτή την σημαντική μείωση των πωλήσεων σε σχεδόν όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, υπήρχαν μόνο 3 (τρεις) που επέδειξαν θετικό πρόσημο και κατάφεραν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους σε σχέση με το 2019.
Την μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων είδε η TESLA καταφέρνοντας να πουλήσει 20 περισσότερα αυτοκίνητα σε σχέση με το 2019 (2 με 22 το 2020), σημειώνοντας μια αύξηση +1000%.
Η 2η εταιρεία που είδε αύξηση στις πωλήσεις της είναι η Jeep η οποία διπλασίασε τις ταξινομήσεις της (από τις 593 το 2019 έφτασε στις 912 το 2020), έχοντας μια αύξηση +53,79%, ενώ η 3η (και τελευταία) που είδε αύξηση των πωλήσεων της ήταν η LAND ROVER με 365 πωλήσεις (σε σχέση με τις 319 του 2019), συνεχίζοντας μάλιστα την ανοδική της πορεία για 9η συνεχή χρονιά (από το 2012).
Πώς έκλεισε η αγορά το 2020
Πρωταθλήτρια πωλήσεων για 8η συνεχή χρονιά αναδείχθηκε η Toyota με 10.263 αυτοκίνητα και ποσοστό 12,7% (12.581 και 11% το 2019).
Στη 2η θέση τερμάτισε η Peugeot με 7.925 αυτοκίνητα και ποσοστό 9,8% (9.827 και 8,6% το 2019), με την VW να συμπληρώνει την 3η θέση με 6.890 αυτοκίνητα και ποσοστό 8,5% (9.463 και 8,3% το 2019).
Τη δεκάδα συμπληρώνουν η Hyundai (5.224 πωλήσεις), η Opel (5.050 πωλήσεις), η Nissan (4.857 πωλήσεις), η Citroën (3.818 πωλήσεις), η Suzuki (3.697 πωλήσεις), η Μercedes-Benz (3.606 πωλήσεις) και η Renault (3.251 πωλήσεις).
Στις premium μάρκες πρώτη αναδείχθηκε η Mercedes-Benz (3.606 πωλήσεις), ακολουθούμενη από την BMW (3.158 πωλήσεις), την Audi (2.697 πωλήσεις) και τη Volvo (1.467 πωλήσεις).
Αισθητά μικρότερες επιδόσεις στην πολυτελή κατηγορία σημείωσαν η Jaguar (89 πωλήσεις), η Lexus (88 πωλήσεις), ενώ η Porsche διατήρησε σχεδόν τις ίδιες πωλήσεις με το 2019 (108 vs 106). Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι εν μέσω πανδημίας (και Lock Down) ταξινομήθηκαν 4 Bentley, μια Maserati και ταξινομήθηκε το πρώτο αυτοκίνητο της Cupra.
Πίνακας 1. Top-30 εταιρειών σε ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2020
Α/Α | ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ | ΠΩΛΗΣΕΙΣ 2020 | ΜΕΡΙΔΙΟ ΑΓΟΡΑΣ 2020 | ΠΩΛΗΣΕΙΣ 2019 | Δ% 2020 vs 2019 |
1 | TOYOTA | 10263 | 12,7% | 12581 | -18,42% |
2 | PEUGEOT | 7925 | 9,8% | 9827 | -19,35% |
3 | VOLKSWAGEN | 6890 | 8,5% | 9463 | -27,19% |
4 | HYUNDAI | 5224 | 6,5% | 7921 | -34,05% |
5 | OPEL | 5050 | 6,2% | 7413 | -31,88% |
6 | NISSAN | 4857 | 6,0% | 6322 | -23,17% |
7 | CITROEN | 3818 | 4,7% | 6963 | -45,17% |
8 | SUZUKI | 3697 | 4,6% | 6504 | -43,16% |
9 | MERCEDES | 3606 | 4,5% | 4524 | -20,29% |
10 | RENAULT | 3251 | 4,0% | 4279 | -24,02% |
11 | SKODA | 3216 | 4,0% | 3993 | -19,46% |
12 | BMW | 3158 | 3,9% | 3394 | -6,95% |
13 | FIAT | 2834 | 3,5 % | 7319 | -61,28% |
14 | FORD | 2794 | 3,5% | 3886 | -28,10% |
15 | AUDI | 2697 | 3,3% | 4020 | -32,91% |
16 | KIA | 2410 | 3,0% | 3215 | -25,04% |
17 | DACIA | 1634 | 2,0% | 1834 | -10,91% |
18 | SEAT | 1621 | 2,0% | 3143 | -48,43% |
19 | MINI | 1614 | 2,0% | 1767 | -8,66% |
20 | VOLVO | 1476 | 1,8% | 1851 | -20,26% |
21 | JEEP | 912 | 1,1% | 593 | 53,79% |
22 | MITSUBISHI | 443 | 0,5% | 505 | -12,28% |
23 | HONDA | 401 | 0,5% | 651 | -38,40% |
24 | LAND ROVER | 365 | 0,5% | 319 | 14,42% |
25 | MAZDA | 212 | 0,3% | 324 | -34,57% |
26 | ALFA ROMEO | 194 | 0,2% | 293 | -33,79% |
27 | PORSCHE | 106 | 0,1% | 108 | -1,85% |
28 | JAGUAR | 89 | 0,1% | 126 | -29,37% |
29 | LEXUS | 88 | 0,1% | 91 | -3,30% |
30 | SUBARU | 39 | – | 60 | -35,00% |
Πηγή: www.seaa.gr
Όσον αφορά τα δημοφιλεστέρα μοντέλα αυτοκινήτων που πουλήθηκαν το 2020, το Toyota Yaris, για ακόμα μία χρονιά, βρέθηκε στην πρώτη θέση των ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Να υπενθυμίσουμε, ότι είναι Νο1 στην Ελλάδα συνεχόμενα, από το 2013 έως το 2020.
Το δημοφιλές μικρό ιαπωνικό αυτοκίνητο έφτασε το 2020 τις 4.531 ταξινομήσεις, πολύ μπροστά από το δεύτερο Nissan Qashqai (3.091). Στην τρίτη θέση τερμάτισε το Opel Corsa (2.793), ενώ το Peugeot 208 πραγματοποίησε 2.741 ταξινομήσεις, καταλαμβάνοντας την 4η θέση.
Στην 5η θέση βρίσκεται το Renault Clio με 2.348 πωλήσεις, στην 6η θέση βρίσκεται το Volkswagen Polo με 1.976 ταξινομήσεις και στην 7η θέση βρίσκεται το Citroen C3 έχοντας μόλις 1 αυτοκίνητο λιγότερο από το VW Polo (1.975 ταξινομήσεις).
Στις τελευταίες 3 θέσεις της δεκάδας, βρίσκονται 3 μοντέλα της Toyota (πρώτη φορά για τα ελληνικά δεδομένα να βρίσκονται 4 μοντέλα μιας εταιρείας στο τοπ-10 των πωλήσεων), με το C-HR να καταλαμβάνει την 8η θέση (1.922 ταξινομήσεις), το Corolla την 9η θέση με 1.790 ταξινομήσεις, και το AYGO με 1.743 πωλήσεις.
Πίνακας 2. Τα πρώτα 10 μοντέλα αυτοκινήτων σε ταξινομήσεις στην Ελληνική Αγορά για το 2020
Α/Α | ΜΟΝΤΕΛΟ | ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ | Α/Α | ΜΟΝΤΕΛΟ | ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ | |
1. | Toyota Yaris | 4.531 | 6. | Volkswagen Polo | 1.976 | |
2. | Nissan Qashqai | 3.091 | 7. | Citroen C3 | 1.975 | |
3. | Opel Corsa | 2.793 | 8. | Toyota C-HR | 1.922 | |
4. | Peugeot 208 | 2.741 | 9. | Toyota Corolla | 1.790 | |
5. | Renault Clio | 2.348 | 10. | Toyota AYGO | 1.743 |
Πηγή: www.seaa.gr
Σε θέματα αμαξώματος, το 2020, οι αγοραστές επέλεξαν την κατηγορία των SUV που απέσπασε το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς με ποσοστό 45,78%. Τα μικρά απέσπασαν ένα ποσοστό 29,2% και τα μικρομεσαία ένα ποσοστό 12,2%.
Τέλος, ως καύσιμο, προτιμήθηκε η βενζίνη έναντι των πετρελαίου το 2020, με το 53,17% των νέων επιβατικών που πουλήθηκαν να χρησιμοποιούν ως καύσιμο τη βενζίνη, έναντι 65,14% το 2019. Πετρελαιοκίνητα ήταν το 27,47% των καινούργιων επιβατικών που πωλήθηκαν στη διάρκεια του 2020 από 26,6% το 2019.
Αυξημένο είναι και το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μιας και πουλήθηκαν 2.135 αυτοκίνητα έναντι 480 οχημάτων το 2019 με αποτέλεσμα η αγορά να καταγράφει μια εντυπωσιακή άνοδο +344%, ενώ οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα, κατέγραψαν πτώση -23,7% το 2020 καθώς διατέθηκαν 1.780 αυτοκίνητα έναντι 2.333 οχημάτων το 2019.
Πίνακας 3. Ταξινομήσεις Αυτοκινήτων ανά καύσιμο για το 2020, στην Ελληνική αγορά
Τύπος Καυσίμου/Ενέργειας | 2020 | 2019 | Δ% 2020 vs 2019 |
Βενζίνη | 43060 | 74339 | -42,1% |
Πετρέλαιο | 22251 | 30356 | -26,7% |
Υβριδικά (HEV) | 11751 | 6601 | +78,0% |
Εναλλακτικής Ισχύος (APV) | 1780 | 2333 | -23,7% |
Ηλεκτρικά Φορτιζόμενα (ECV) | 2135 | 480 | +344,8% |
Πηγή: www.seaa.gr
*Μιχάλης Μάρκου, ΜΒΑ Ο κος Μιχάλης Μάρκου, MBA είναι Σύμβουλος/Επιστημονικός Συνεργάτης του ομίλου Stellantis (Leasys Hellas-FCA Bank) έχοντας 20 χρόνια στον χώρο του αυτοκινήτου/χρηματοδοτικών υπηρεσιών σε διάφορες διευθυντικές θέσεις, είτε στον Όμιλο της FIAT (Fiat Credit/FGA Capital Hellas/FCA Capital Hellas) είτε στον Όμιλο της CREDIT AGRICOLE (Emporiki Rent). Παράλληλα, έχει συνεργαστεί, ως καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων & Marketing, στους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς ομίλους της Ελλάδας (NYC, ΑΛΦΑ, ΑΚΜΗ, ΔΕΛΤΑ, ΔΟΜΗ, DIDACTA, κτλ). Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων (ΕΟΠΠΕΠ & ΟΑΕΔ), Σύμβουλος Επαγγελματικής Συμβουλευτικής του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) ενώ παλιότερα είχε διατελέσει και αν. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ). Είναι κάτοχος 2 μεταπτυχιακών Μ.Β.Α. (Master in Business Administration) από την Ανώτατη Σχολή Εμπορίου της Γαλλίας (ESCEM Business & Management School) και από το Ανοικτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ενώ έχει επίσης πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από τη Μεγάλη Βρετανία (UK). Τέλος, αρθρογραφεί από το 2010, με θέματα σχετικά με την Διοίκηση Επιχειρήσεων, τις Πωλήσεις, το Marketing και τη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού, και τα άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα έγκυρα περιοδικά/εφημερίδες & sites..