Κάθε έθνος της G-7 υπόσχεται περισσότερα μέτρα για την κλιματική αλλαγή. Το σχέδιο συζητείται στην σύνοδο κορυφής και αναμένεται σχετική ανακοίνωση.
Του Νίκου Μιχαλόπουλου
Η ομάδα των επτά ηγετών συζητά φιλόδοξα σχέδια για μετατόπιση της ισορροπίας της αγοράς αυτοκινήτων από τα ορυκτά καύσιμα σε πιο πράσινα οχήματα μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ως μέρος μιας δέσμης μέτρων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Σύμφωνα με μια πρόταση που περιέχεται σε ένα έγγραφο που αποκάλυψε το Bloomberg, οι κυβερνήσεις της G-7 θα «προσπαθούσαν» να διασφαλίσουν ότι η πλειονότητα όλων των νέων πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων δεν θα βασίζονται σε βενζίνη ή ντίζελ «έως το 2030 ή νωρίτερα». Οι χώρες διαφωνούν σχετικά με το πόσο συγκεκριμένα πρέπει να είναι τα μέτρα.
Και οι επτά εθνικοί ηγέτες που συγκεντρώνονται για τη σύνοδο κορυφής τους στην Κορνουάλη, νοτιοδυτική Αγγλία, είναι επίσης έτοιμοι να διαθέσουν περισσότερη χρηματοδότηση για να βοηθήσουν τον αναπτυσσόμενο κόσμο να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αν και λεπτομέρειες για το πόσο δεν είναι σαφείς.
Οι δεσμεύσεις δεν έχουν ακόμη συμφωνηθεί από αξιωματούχους της G-7 που συντάσσουν τα συμπεράσματα της συνόδου κορυφής του Σαββατοκύριακου. Αλλά ο καθορισμός του στόχου για απομάκρυνση από τη βενζίνη θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο καμπής στις προσπάθειες μείωσης της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Ηλεκτρική Μετάβαση
Οι προοπτικές του BloombergNEF για παγκόσμιες πωλήσεις επιβατικών οχημάτων μέσω drivetrain
Μία μέρα πριν από την έναρξη της συνόδου κορυφής, τα πλάνα είναι ακόμη σε προσχέδιο και δεν είναι ακόμη σαφές ότι οι ηγέτες – συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου των ΗΠΑ Joe Biden – θα εγκρίνουν την προτεινόμενη διατύπωση για την απομάκρυνση από τα ρυπογόνα αυτοκίνητα.
Ένας Αμερικανός αξιωματούχος αρνήθηκε να πει εάν ο Λευκός Οίκος υποστηρίζει την υπό συζήτηση συμφωνία, συμπεριλαμβανομένου του εάν θα θέσει έναν στόχο ότι περισσότερα από τα μισά οχήματα που θα πωληθούν το 2030 δεν θα εκπέμπουν CO2.
Ο αξιωματούχος είπε ότι ο Μπάιντεν πιστεύει στις ισχυρές επενδύσεις στις αγορές ηλεκτρικών οχημάτων και στην αλυσίδα εφοδιασμού ως τρόπο αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και δημιουργίας θέσεων εργασίας. Ωστόσο, το εγχώριο σχέδιο των ΗΠΑ δεν φτάνει στο βαθμό που απαιτείται η πλήρης απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ έθεσαν πρόσφατα στόχους για πιο πράσινη παραγωγή οχημάτων. Η General Motors Co. ανακοίνωσε τον Ιανουάριο ότι φιλοδοξεί να εξαλείψει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από νέα ελαφρά οχήματα έως το 2035. Η Ford Motor Co. δεσμεύτηκε τον περασμένο μήνα ότι τέσσερα από τα 10 οχήματα που θα πωλεί η Ford θα τροφοδοτούνται με μπαταρία έως το 2030.
Οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φθάσουν το 34% του παγκόσμιου συνόλου έως το 2030 και το 68% έως το 2040, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω πολιτικά κίνητρα από τις κυβερνήσεις, σύμφωνα με τις προβλέψεις της BNEF.
Κίνδυνος θέσεων εργασίας
Η Ιαπωνία εξέδωσε επίσης ένα πράσινο σχέδιο στρατηγικής τον Δεκέμβριο για να κάνει όλα τα νέα αυτοκίνητα υβριδικά ή ηλεκτρικά μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030, αγνοώντας τις δηλώσεις του προέδρου της Toyota Motor Corp. Akio Toyoda, ο οποίος προειδοποίησε κάποιες ημέρες πριν ότι οι κυβερνήσεις που ανακοίνωσαν απαγορεύσεις θερμικών αυτοκινήτων αγνοούν τους κινδύνους για τις θέσεις εργασίας.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος φιλοξενεί τη σύνοδο των ηγετών της G-7, θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν εξ ολοκλήρου με βενζίνη ή ντίζελ από το 2030, αν και τα άλλα έθνη δεν είναι πιθανό να υποστηρίξουν ένα τόσο παρακινδυνευμένο βήμα. Προς το παρόν, μόνο ένα μικρό ποσοστό των νέων οχημάτων που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πλήρως ηλεκτρικά, με κόστος που αποτρέπει τους περισσότερους καταναλωτές.
Σύμφωνα με την προτεινόμενη διατύπωση στο σχέδιο ανακοίνωσης της συνόδου κορυφής, οι ηγέτες θα δεσμευτούν να αποκαρμπάνουν τους τομείς των μεταφορών τους κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2020 επιταχύνοντας τη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη στολών, λεωφορείων, ναυτιλίας και αεροπορίας με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
Σε άλλα μέτρα για την κλιματική αλλαγή, το σχέδιο συμφωνίας περιλαμβάνει:
– Επιβεβαίωση της δέσμευσης των πλουσιότερων χωρών να δαπανήσουν 100 δισεκατομμύρια δολάρια για να βοηθήσουν τον αναπτυσσόμενο κόσμο να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα
– Μια υπόσχεση για κάθε μέλος της G-7 να αυξήσει τις χρηματοδοτικές συνεισφορές του για να βοηθήσει τις φτωχότερες χώρες να απελευθερώσουν τις εκπομπές τους από τις οικονομίες τους. Οι συγκεκριμένες συνεισφορές θα είναι θέμα της συνόδου μεταξύ των ηγετών, με τις συζητήσεις να συνεχίζονται για το πόσο πρέπει να πληρώσει κάθε χώρα
– Αποκαρβονισμός των συστημάτων ισχύος των χωρών G-7 έως τη δεκαετία του 2030 και σταδιακή κατάργηση της νέας άμεσης κυβερνητικής υποστήριξης για τη διεθνή ενέργεια με βάση τα ορυκτά καύσιμα υψηλής περιεκτικότητας άνθρακα
– Αναβάθμιση νέας τεχνολογίας για την επιτάχυνση της σταδιακής κατάργησης της χρήσης άνθρακα μέσα στη δεκαετία του 2030 και τερματισμός νέων διεθνών επενδύσεων στην παραγωγή ενέργειας άνθρακα έως το τέλος του τρέχοντος έτους
– Ως μέρος ενός «φυσικού συμπλέγματος» για την αντιμετώπιση της απειλής για τη βιοποικιλότητα, οι ηγέτες θα δεσμευτούν να αναλάβουν δράση σε τέσσερις πυλώνες, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας τουλάχιστον του 30% της γης και των υδάτων της.