Ξέρεις ότι κάθε κατασκευαστής έχει διαφορετική δύναμη σύσφιξης των μπουλονιών και των παξιμαδιών ;

Κοινοποίησε το άρθρο

Κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτου δηλώνει πάντα τη ροπή σύσφιξης των μπουλονιών και των παξιμαδιών στο εγχειρίδιο λειτουργίας του οχήματος.  Η παραβίαση των συγκεκριμένων οδηγιών εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους: ένα τοποθετημένο με λάθος τρόπο στοιχείο στερέωσης ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρά τροχαία ατυχήματα. Πιο κάτω, σας πληροφορούμε για τα συνηθέστερα λάθη τα οποία γίνονται κατά την εγκατάσταση των στοιχείων στερέωσης και για το πώς θα τα αποφύγετε, όπως επίσης και για το τι θα πρέπει να κάνετε εάν βγει από τη θέση του ένας λανθασμένα στερεωμένος τροχός.

 

Γιατί η λανθασμένη σύσφιξη των στοιχείων στερέωσης είναι επικίνδυνη

Το μη επαρκώς σφιγμένο στοιχείο στερέωσης μπορεί να χαλαρώσει από την έκθεσή του στους κραδασμούς της οδήγησης. Έτσι, με το πέρασμα του χρόνου, θα ξεβιδωθεί τελείως. Αν υπάρχουν πιο πολλά από ένα στοιχεία στερέωσης σφιγμένα ανεπαρκώς, ο τροχός ενδέχεται να αποσπαστεί κατά την οδήγηση.

Αν το στοιχείο στερέωσης είναι υπερβολικά σφιγμένο, είναι εξίσου επικίνδυνο, καθώς θα παραμορφώσει τη ζάντα του τροχού και θα αλλοτριώσει το προφίλ των οπών στερέωσης, προκαλώντας απώλεια της στήριξης του τροχού. Ενδέχεται ακόμη και να ραγίσει η ζάντα  στην περιοχή του στοιχείου στερέωσης ή να σπάσει το μπουλόνι ή το μπουζόνι του τροχού. Επίσης, αν σφιχτούν παρά πολύ τα στοιχεία στερέωσης, ενδέχεται να φαγωθεί το σπείρωμα ή να χαλάσει η κεφαλή του μπουλονιού πολύ εύκολα. Έτσι, δυσχεραίνεται το βγάλσιμο του τροχού και σε ορισμένες περιπτώσεις, γίνεται ακόμη και ανέφικτο.

5 λάθη κατά την εγκατάσταση των μπουλονιών του τροχού

  • Σύσφιξη με το χέρι. Τα μπουλόνια των τροχών θα πρέπει να εγκαθίστανται μόνο με τη χρήση δυναμόκλειδου, το οποίο επιτρέπει η ροπή σύσφιξης να είναι ελεγχόμενη. Θα πρέπει, ωστόσο, η σύσφιξή του να γίνεται αρχικά με το χέρι: έτσι, θα αποφευχθεί η κακή ευθυγράμμιση του στοιχείου στερέωσης και η καταστροφή της θέσης τοποθέτησής του.
  • Χρήση αερόκλειδου. Στις πιο πολλές περιπτώσεις, με τη χρήση του το στοιχείο στερέωσης σφίγγεται υπερβολικά. Μόνον τα κορυφαίας ποιότητας επαγγελματικά εργαλεία εξαιρούνται από το συγκεκριμένο κανόνα, διότι επιτρέπουν την επακριβή ρύθμιση της ροπής σύσφιξης.
  • Τοποθέτηση μη κατάλληλων στοιχείων στερέωσης. Τα λάθος στοιχεία στερέωσης ενδέχεται να δημιουργήσουν διάφορα προβλήματα, όπως:
    • Τα πολύ μακριά μπουλόνια ενδέχεται να ασκήσουν επιρροή και σε άλλα τμήματα,  τα οποία είναι επιφορτισμένα με την ασφάλιση των τροχών.
    • Τα κοντά στοιχεία στερέωσης δεν είναι σε θέση να προσφέρουν αξιοπιστία στη στήριξη της ζάντας. Η χρήση τους αυξάνει τον κίνδυνο ζημιάς του σπειρώματος του ίδιου του τμήματος ή της οπής στερέωσής του.
    • Η χρήση στοιχείων στερέωσης με κωνική βάση, σε τροχούς με σφαιρικές βάσεις τοποθέτησης ή το αντίστροφο, προκαλεί λανθασμένη ευθυγράμμιση του τροχού ως προς τον άξονα περιστροφής του, με αποτέλεσμα να χαλαρώνει το σπείρωμα του στοιχείου στερέωσης.
  • Χρήση στοιχείων στερέωσης που έχουν φθαρεί ή σπάσει. Τα μπουλόνια και τα παξιμάδια των τροχών είναι φτιαγμένα για περίπου 35 με 40 φορές ξεβιδώματος / βιδώματος. Μετά, συνιστάται η αλλαγή τους. Επίσης, απαγορεύεται η τοποθέτηση τμημάτων με σπειρώματα ή κεφαλές που έχουν ζημιές.
  • Σύσφιξη των μπουλονιών με τυχαία σειρά. Για να διασφαλιστεί η ορθή θέση του τροχού, τα στοιχεία στερέωσης θα πρέπει σφίγγονται σύμφωνα με ένα ορισμένο μοτίβο. Τα συνηθέστερα είναι:
    • για στερέωση σε τέσσερα σημεία: 1-3-4-2.
    • σε πέντε σημεία: 1-4-2-5-3.
    • σε έξι σημεία: 1-4-5-2-3-6.

Εάν ένας τροχός φύγει: μάθημα ακραίας οδήγησης

Στις πιο πολλές περιπτώσεις, οι ενδείξεις ξεβιδώματος των στοιχείων στερέωσης είναι είτε χτυπήματα, είτε συγκεκριμένοι τριγμοί κατά την οδήγηση, δονήσεις στο τιμόνι, ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών κ.α. Αν, ωστόσο, δεν τις παρατηρήσατε εγκαίρως και ο τροχός φύγει κατά την οδήγηση, ακολουθήστε την πιο κάτω διαδικασία βημάτων:

  • Κρατήστε το τιμόνι σφικτά. Προτού φύγει ο τροχός, συνήθως, ξεκινά να δονείται. Εφόσον το παρατηρήσετε, βάλτε και τα δυο χέρια στο τιμόνι στις θέσεις 10 και 2 του ρολογιού.
  • Βγάλτε με προσοχή το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου, κάνοντας με το τιμόνι όσο γίνεται πιο λίγες και προσεχτικές κινήσεις.
  • Ταυτόχρονα, ελαττώστε ταχύτητα αφήνοντας το πετάλι του γκαζιού.
  • Κατεβάστε ταχύτητα.
  • Πατήστε σιγά-σιγά το πετάλι του φρένου.

Να αποφεύγετε τις απότομες κινήσεις – κάτι τέτοιο θα σας κάνει να χάσετε τον έλεγχο εντελώς.

Συμπέρασμα

Η ασφάλεια του συνόλου των χρηστών του οδικού δικτύου έχει να κάνει με το πόσο αξιόπιστα είναι σφιγμένα τα στοιχεία στερέωσης των τροχών τους. Παρ’ όλα αυτά, αρκετοί οδηγοί δεν δίνουν την πρέπουσα προσοχή στα στοιχεία στερέωσης των τροχών, γεγονός το οποίο προξενεί πολλά τροχαία δυστυχήματα, αρκετές φορές με θανατηφόρες συνέπειες. Για να μη σας συμβεί κάτι παρόμοιο, τσεκάρετε τα στοιχεία στερέωσης με σπείρωμα τουλάχιστον μια φορά κάθε μήνα και, εφόσον είναι αναγκαίο, σφίγγετέ τα με τη ροπή που ορίζεται στο τεχνικό εγχειρίδιο του οχήματος. Να αγοράζετε μόνον κορυφαίας ποιότητας ανταλλακτικά, τα οποία συνάδουν με τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου σας και κατά την εγκατάστασή τους, να τηρείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή του αυτοκινήτου. Έτσι, οι τροχοί του αυτοκινήτου σας θα βρίσκονται πάντα στη θέση τους.

πηγή: autodoc