Ηλεκτρικά πατίνια: Τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας

Κοινοποίησε το άρθρο

Οι υποχρεώσεις, τα όρια και εξοπλισμός που πρέπει να έχουν τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα.

Τα ηλεκτρικά πατίνια, έχουν πλέον μπει για τα καλά στην καθημερινότητα των μεγάλων πόλεων. Τα συναντάμε όλο και πιο συχνά, αλλά τις περισσότερες φορές εμφανίζονται από εκεί που…δεν τα περιμένεις.

Σπάνια θα τα δούμε να κινούνται όπως όλα τα άλλα οχήματα. Δηλαδή οι αναβάτες τους να σταματούν στα φανάρια ή να τηρούν τις υποδείξεις των σημάτων κυκλοφορίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που κινούνται ακόμα και στα πεζοδρόμια.

Το αποτέλεσμα είναι να εμπλέκονται συχνά σε ατυχήματα. Γιατί αρκετοί από τους χρήστες τους, δεν έχουν καταλάβει ότι δεν πρόκειται για…παιχνίδια.

Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο) έχουν εισαχθεί στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και διέπονται από ειδικούς κανόνες.


Καλό είναι να ξέρουμε ότι στα Ε.Π.Η.Ο. εκτός από τα e-scooters, ανήκουν τα e-rollers, τα e-scatebords, αλλά και τα αυτοεξισσοροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα hoverboars και segways. Ακόμα και ηλεκτροκίνητα οχήματα ατόμων με αναπηρία πρέπει να τηρούν τον Κ.Ο.Κ.

Ανάλογα με την μέγιστη ταχύτητά τους, τα Ε.Π.Η.Ο. χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.

Αν η ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν φτάνει έως τα 6 χλμ./ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών.

Αν η ταχύτητά τους είναι από 6 έως 25 χλμ./ώρα, η οποία είναι και η μέγιστη με την οποία επιτρέπεται να κινούνται, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα και οι χρήστες τους πρέπει να είναι άνω των 15 ετών.
Σε κάθε περίπτωση, οι χρήστες τους πρέπει να έχουν μαζί τους κάποιο νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.


Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ισχύουν οι παρακάτω κανόνες:

Τα Ε.Π.Η.Ο με ταχύτητα 6-25 χλμ./ώρα υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους. Όπου βέβαια υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί τους υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του δρόμου.

Απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα.

Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν, εν κινήσει, ακουστικά ή κινητά τηλέφωνα. Εκτός και αν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Η χρήση τους είναι αυστηρά προσωπική και απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες.

Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα, ανά δύο ή περισσότεροι.

Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δύο χέρια τους το τιμόνι, εφόσον υπάρχει, εκτός από όταν δίνουν σήμα για αλλαγή κατεύθυνσης.

Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι χρήστες των Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών, αλλά και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.

Σε περιπτώσεις που υπάρχει εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να κινούν τα ηλεκτρικά οχήματά τους βαδίζοντας.

Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική, ενώ κατά τη νύκτα πρέπει να χρησιμοποιούν αντανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκα, περιβραχιόνια κλπ.

Τα Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο αντανακλαστικό πίσω.

Δεν είναι υποχρεωτικό, εφόσον δεν κυκλοφορούν τη νύκτα, να είναι εφοδιασμένα με τα παραπάνω φώτα, τα οχήματα των ατόμων με αναπηρία. Στους οποίους η χρήση κράνους δεν είναι υποχρεωτική. Καλό θα είναι όμως, αν μπορούν, να το χρησιμοποιούν.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς τους κανόνες, για τους παραβάτες προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα. Τα οποία σίγουρα έχουν μικρότερο κόστος, από ό,τι η σωματική ακεραιότητα των χρηστών των Ε.Π.Η.Ο. των πεζών και των οδηγών των υπόλοιπων οχημάτων.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

MAZDA EZ-6 : Το μελλοντικό (;) ηλεκτρικό 6 (video)

Με αρκετά παραδοσιακά χαρακτηριστικά της MAZDA, αλλά και υπερσύγχρονη τεχνολογία από την Κίνα, το ηλεκτρικό EZ-6 μας φέρνει αρκετά μηνύματα για το μέλλον     Είναι ξεκάθαρο...

F1 : Ο πρώτος οδηγός της AUDI

Ο Nico Hulkenberg είναι ο ένας από τους δύο πιλότους που θα οδηγήσουν τα μονοθέσιά της AUDI στο ξεκίνημά της στη Φόρμουλα-1     Θέλοντας να τονίσει...

Κ.Τ.Ε.Ο. : Πότε περνούν από τεχνικό έλεγχο τα καινούργια οχήματα – Ημερομηνίες

Δείτε μέχρι πότε πρέπει να επισκεφθούν τα Κ.Τ.Ε.Ο. τα καινούργια οχήματα και όσα μεταβιβάστηκαν πρόσφατα         Ο τεχνικός έλεγχος των οχημάτων, όλοι ξέρουμε ότι είναι υποχρεωτικός....

MINI Aceman : Ηλεκτρικό crossover πόλης (video)

Το Aceman είναι ένα ηλεκτρικό πενταθέσιο MINI, ιδανικό για τις αστικές μετακινήσεις διατηρώντας παράλληλα την ευελιξία και τη λειτουργικότητα ενός Crossover       Η MINI επιστρέφει στη...

MITSUBISHI “Diamond Bonus Deals” με όφελος πάνω από 4.000 ευρώ

Το νέο προωθητικό πρόγραμμα "Diamond Bonus Deals" της MITSUBISHI Motors προσφέρει σημαντικά προνόμια για όσους επιθυμούν να αποκτήσουν τα νέα μοντέλα της ιαπωνικής μάρκας     Τα...

Ένας 12χρονος Έλληνας στο Karting Academy Trophy 2024

  Από τα θρανία στις πίστες θα βρεθεί ο Νικόλας Καραγιάννης, ο οποίος θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα, στο FIA Karting Academy Trophy 2024. Έναν θεσμό...

SMART Concept #5 για εκτός πόλης αποδράσεις

Το Concept #5 είναι το πιο ευρύχωρο και ευέλικτο όχημα της SMART μέχρι σήμερα, σηματοδοτώντας την είσοδο της μάρκας στην κατηγορία των premium μεσαίων...

Ο διάσημος πρώτος επιβάτης του ιπτάμενου αυτοκινήτου Klein Vision (video)

  Ο διάσημος μουσικός Jean Michel Jarre έγινε ο πρώτο επιβάτης που πέταξε με το ιπτάμενο αυτοκίνητο της εταιρείας Klein Vision       Ο καθηγητής Stefan Klein θεωρείται...