. Το υγραέριο αποτελεί μια καλή λύση για πιο οικονομικές μετακινήσεις, όμως η τοποθέτηση απαιτεί την προσοχή μας.
Το σημαντικότερο είναι να επιλέξουμε ένα εξουσιοδοτημένο και αξιόπιστο συνεργείο για την ασφαλή μετατροπή τού βενζινοκίνητου αυτοκινήτου μας σε υγραεριοκίνητο.
Στη χώρα μας υπάρχουν πολλά συνεργεία που προσφέρουν φτηνές λύσεις για την εγκατάσταση υγραεριοκίνησης στα Ι.Χ. αυτοκίνητα, αλλά αρκετά δεν διαθέτουν πιστοποίηση.
Το κόστος εγκατάστασης κυμαίνεται από 700 έως και 1.500 ευρώ, ενώ υπάρχουν σημαντικές διαφορές στις προδιαγραφές ποιότητας των κιτ μετατροπής. Το όφελος για την τσέπη του οδηγού μπορεί να ξεπεράσει το 40% σε σχέση με τη βενζίνη, οπότε δεν πρέπει να οδηγηθούμε σε φτηνές λύσεις αμφίβολης αξιοπιστίας. Μύθο αποτελεί το γεγονός ότι το υγραέριο είναι επικίνδυνο στο αυτοκίνητο.
Τοποθετείται σε δεξαμενή υγραερίου που είναι ακόμη πιο ασφαλής ακόμη και από το ρεζερβουάρ βενζίνης. Η δεύτερη επιλογή – εκτός από τη μετατροπή – είναι η αγορά ενός εργοστασιακού υγραεριοκίνητου μοντέλου με την εγγύηση της αντιπροσωπείας, αν και οι επιλογές είναι ακόμη περιορισμένες.
To κέρδος δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά με το υγραέριο εξασφαλίζουμε μεγαλύτερη μακροβιότητα στον κινητήρα και καθαρότερες καύσεις με λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Ερωτήσεις – Απαντήσεις για τη μετατροπή
Είναι χαμηλότερο το κόστος για την κατανάλωση υγραερίου;
Το υγραέριο δεν είναι οικονομικότερο σε σχέση με τη βενζίνη. Για την κίνηση ενός αυτοκινήτου με υγραέριο απαιτείται 10% περισσότερη ποσότητα υγραερίου από ό,τι βενζίνης. Είναι όμως πιο φθηνή η τιμή του και γι’ αυτό τον λόγο συμφέρει περισσότερο σε σχέση με τη χρήση βενζίνης.
Πόσο είναι το όφελος για την τσέπη του οδηγού;
Tο όφελος για τον ιδιοκτήτη Ι.Χ. που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υγραέριο, συγκριτικά με τη βενζίνη, αγγίζει το 40%-50%. Για παράδειγμα, αν ένα μοντέλο χρειάζεται 8 λίτρα αμόλυβδης/100 χλμ. με κόστος 1,80 ευρώ/λίτρο, στα 100 χλμ. απαιτεί 14,4 ευρώ. Το ίδιο μοντέλο, κάνοντας χρήση υγραερίου απαιτεί 9 λτ./100 χλμ., αλλά με κόστος 0,90 ευρώ/λίτρο το συνολικό κόστος είναι 8,1 ευρώ. Σε ετήσια βάση, όταν ένας οδηγός ξοδεύει για βενζίνη 2.100 ευρώ υπολογίζεται ότι με το υγραέριο θα θέλει περίπου 1.200 ευρώ (διαφορά 900 ευρώ).
Πόσο κοστίζει η μετατροπή;
Το κόστος ποικίλλει. Σε γενικές γραμμές, κυμαίνεται από 700 έως και 1.500 ευρώ. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η τιμή εξαρτάται από την παλαιότητα του κινητήρα, τον τύπο του (αριθμός κυλίνδρων, τεχνολογία μοτέρ) και τον κυβισμό του. Αρκετές εταιρείες προσφέρουν και πολλές άτοκες δόσεις για την αποπληρωμή της μετατροπής.
Πόσο χρόνο χρειάζεται η μετατροπή; Απαιτείται αναμονή;
Ο χρόνος για τη μετατροπή είναι περίπου 2 ημέρες (10 ημέρες θα διαρκέσουν οι διαδικασίες για την έκδοση νέας άδειας). Στα πιστοποιημένα συνεργεία θα χρειαστεί να κλείσετε ραντεβού περίπου 10-15 ημέρες νωρίτερα.
Τι διαδικαστικά χρειάζονται για να μην έχω πρόβλημα με την τσιμπίδα του νόμου;
Τα περισσότερα συνεργεία αναλαμβάνουν τη διαδικασία δήλωσης του συστήματος υγραερίου που έχει τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο. Ο ιδιοκτήτης του Ι.Χ. που το μετέτρεψε σε υγραεριοκίνητο μετά την τοποθέτηση του συστήματος πρέπει να κάνει μια υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος.
Το αυτοκίνητο συνοδευόμενο από αυτή τη δήλωση περνά από ΚΤΕΟ για έλεγχο. Το τρίτο βήμα μετά το ΚΤΕΟ αφορά την έκδοση νέας άδειας του αυτοκινήτου στη διεύθυνση Μεταφορών της νομαρχίας στην οποία έχει ταξινομηθεί, ώστε να συμπληρωθεί στην άδεια ότι το αυτοκίνητο είναι υγραεριοκίνητο.
Κάθε πότε περνάει ΚΤΕΟ ένα υγραεριοκίνητο;
Τα υγραεριοκίνητα περνούν από έλεγχο όπως τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, βενζίνης κ.ά. Η διαφορά είναι ότι όταν πηγαίνετε για έλεγχο σε ΚΤΕΟ πρέπει να προσκομίζεται μια υπεύθυνη δήλωση, με την οποία πιστοποιείται ο έλεγχος της εγκατάστασης του συστήματος υγραερίου και να διαπιστώνεται η άριστη κατάσταση. Η υπεύθυνη δήλωση πρέπει να έχει ημερομηνία έως και 7 ημερών ώστε να γίνει δεκτή από το ΚΤΕΟ.
Τι συμβαίνει με τις εγγυήσεις;
Η εγγύηση ισχύει εφόσον πρόκειται για εργοστασιακό μοντέλο υγραερίου. Αν η μετατροπή έχει γίνει σε πιστοποιημένο συνεργείο, εξαιρούνται από την εγγύηση του εργοστασίου ορισμένα μέρη του κινητήρα τα οποία έχουν άμεση συνάφεια με την καύση (π.χ. ελατήρια, έδρανα βαλβίδων κ.λπ.). Ο αριθμός των συγκεκριμένων εξαρτημάτων διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία, ανάλογα και με τις προδιαγραφές των μοντέλων τους.
Τι συντήρηση χρειάζεται το σύστημα υγραεριοκίνησης;
Το σύστημα υγραεριοκίνησης απαιτεί ελάχιστη συντήρηση: αλλαγή δύο φίλτρων κάθε 20.000 χλμ.
Είναι επικίνδυνο;
Οχι. Τοποθετείται σε ασφαλή φιάλη, ενώ σε περίπτωση διαρροής υπάρχει βαλβίδα ασφαλείας που διακόπτει την παροχή υγραερίου στον κινητήρα. Η πλήρωση της δεξαμενής δεν πρέπει να ξεπερνά το 80% ώστε να μένει κενός χώρος σε περίπτωση αύξησης της θερμοκρασίας. Η χωρητικότητα της φιάλης εξαρτάται από το μέγεθος της δεξαμενής που θα τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο (από 45 έως 100 λίτρα).
Είναι οικολογικό το υγραέριο σε σχέση με τη βενζίνη;
Στα υγραεριοκίνητα μοντέλα παρουσιάζεται μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και 15% και πλήρης εξάλειψη των μικροσωματιδίων που περιέχονται στα καυσαέρια της βενζίνης.
Κατά τη χρήση πώς γίνεται η αλλαγή από βενζίνη σε υγραέριο και αντίστροφα;
Ο οδηγός μπορεί να εναλλάσσει το καύσιμο μέσω ενός μπουτόν στο ταμπλό. Αν τελειώσει το υγραέριο, το σύστημα εναλλάσσει αυτόματα την παροχή καυσίμου σε βενζίνη χωρίς να χρειαστεί παρέμβαση του οδηγού. Κατόπιν της τοποθέτησης του συστήματος υγραερίου, το αυτοκίνητο κινείται είτε με βενζίνη είτε με υγραέριο. Ετσι, διπλασιάζεται η αυτονομία του (αφού διαθέτει και τις φιάλες υγραερίου και το ρεζερβουάρ βενζίνης).
Πόσα πρατήρια λειτουργούν και πού;
Συνολικά σε όλη τη χώρα λειτουργούν πλέον πάρα πολλά πρατήρια για την προμήθεια σε υγραέριο. Τα περισσότερα βρίσκονται στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Κρήτη, την Πελοπόννησο, στη Μακεδονία, αλλά σε πολλά νησιά δεν διατίθεται το υγραέριο ως καύσιμο.