Σημαντική είναι πλέον η μείωση της κυκλοφορίας στους αυτοκινητόδρομους, ως αποτέλεσμα του αυτοπεριορισμού των πολιτών και των μέτρων για την ανάσχεση του κορωνοϊού
Παράλληλα σημειώνεται αισθητή αύξηση στη χρήση ανέπαφων συναλλαγών στα διόδια. Το υπουργείο Υποδομών πάντως εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει τις συναλλαγές με μετρητά στα διόδια, κάτι στο οποίο αντιδρούν οι παραχωρησιούχοι των εθνικών οδών.
Πριν από μια εβδομάδα, η πτώση στην κυκλοφορία δεν ήταν ιδιαίτερα αισθητή. Σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες, τη μεγαλύτερη μείωση (σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019) παρουσίασε η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) με 19%, ακολουθούμενη από τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου με 17%, τον Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη) με 16%, την Κεντρική Οδό (Σκάρφεια – Ράχες και Ε65) με 12%, τη Νέα Οδό (Μεταμόρφωση – Σκάρφεια και Ιόνια Οδός) με 10%, την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες – Κλειδί) με 5% και την Αττική Οδό με 3%.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Την τελευταία εβδομάδα όμως (11-18 Μαρτίου) η κυκλοφορία είναι σαφώς μικρότερη. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στην πρωτεύουσα, στην Αττική Οδό, που έχει 40% λιγότερη κυκλοφορία σε σχέση με τις αντίστοιχες ημέρες πέρυσι. Αυξανόμενη είναι η μείωση και στις υπεραστικές μετακινήσεις: ο Μορέας και η Γέφυρα καταγράφουν πτώση 24%, η Ολυμπία Οδός 23%, η Κεντρική Οδός 17%, η Νέα Οδός 15%, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 13%.
Την ίδια ώρα, ολοένα και περισσότεροι από τους μετακινούμενους αποφεύγουν τα μετρητά στις πληρωμές των διοδίων. Στην Ολυμπία Οδό το ποσοστό των ανέπαφων συναλλαγών έχει πλέον φθάσει στο εντυπωσιακό 97%. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι η Ολυμπία Οδός χρησιμοποιεί το πλέον σύγχρονο μέσο πληρωμής με κάρτα ανέπαφων συναλλαγών (παρόμοιο με αυτό που υπάρχει στους σταθμούς του ηλεκτρικού στην Αθήνα), ενώ διατηρεί ένα άτομο ανά σταθμό διοδίων και κατεύθυνση που εξηγεί στους πολίτες πώς να χρησιμοποιήσουν κάρτα ή κερματοσυλλέκτες για τα διόδια.
Αύξηση (όχι σε τέτοιο επίπεδο) καταγράφεται και σε άλλους αυτοκινητόδρομους: για παράδειγμα, στην Αττική Οδό η πληρωμή με κάρτα έχει ανέβει την τελευταία εβδομάδα από 11% σε 15%, ενώ στη Νέα Οδό η πληρωμή μέσω κάρτας ή κερματοδέκτη ανέρχεται περίπου στο 25%. Υπενθυμίζεται ότι όλοι οι παραχωρησιούχοι διαθέτουν POS στα διόδια εδώ και μερικούς μήνες.
Πάντως, στο υπουργείο Υποδομών υπάρχουν σκέψεις για να απαγορευτεί προσωρινά, αν κριθεί απαραίτητο, η πληρωμή με μετρητά στα διόδια. Σε συνέντευξή του ο υπουργός Κώστας Καραμανλής υποστήριξε ότι οι υπάλληλοι των αυτοκινητοδρόμων ακολουθούν τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και κάλεσε τους πολίτες να πραγματοποιούν ανέπαφα τις συναλλαγές τους.
Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι αντιδρούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς ανησυχούν ότι θα δημιουργήσει στην πράξη προβλήματα (λ.χ. διαχείρισης οδηγών που φθάνουν στα διόδια χωρίς κάρτα ή ψιλά και προφανώς δεν μπορούν να… στέλνονται πίσω). Επισημαίνουν δε πως οι εργαζόμενοι στους σταθμούς διοδίων παίρνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας των ιδίων και των οδηγών. Η άποψη αυτή εκφράστηκε και «επισήμως» προ ημερών από την Hellastron, τον συλλογικό φορέα των αυτοκινητοδρόμων με διόδια. Πάντως ο ένας μετά τον άλλο οι παραχωρησιούχοι κλείνουν ή περιορίζουν τη λειτουργία των Σημείων Εξυπηρέτησης Πολιτών, καλώντας τους οδηγούς να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες (λ.χ. η αίτηση για έναν πομποδέκτη γίνεται ηλεκτρονικά, η αποστολή του δωρεάν, η φόρτισή του επίσης ηλεκτρονικά).