Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, τα ζητήματα της καθαρής κινητικότητας γίνονται όλο και συχνότερα στις δημόσιες συζητήσεις.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ
Αποκαλύφθηκε το SKODA Elroq: Πότε θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα – Τιμές
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2025» για την Ελλάδα: Οι διεκδικητές του τίτλου
LIVE TV: Δείτε το shakedown του Ράλι Ιαπωνίας
Του Νίκου Μιχαλόπουλου
Σίγουρα μια ολοένα και πιο θεμελιώδης παράμετρος, επομένως και πιο απαιτητική, στη φάση της ανάπτυξης, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνδέεται με τη διαχείριση και το διαθέσιμο ποσό ενεργειακής αυτονομίας.
Είναι γνωστό, ωστόσο, ότι στη φάση φόρτισης, για να γίνει αυτό με την υψηλότερη δυνατή ταχύτητα, απαιτούνται ιδιαίτερα ισχυρές στήλες απόδοσης.
Το ερώτημα των περισσότερων συνδέεται προφανώς με πιθανά προβλήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν εάν πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρεθούν να φορτίζουν όλα μαζί και στη μέγιστη ισχύ.
Συγκεκριμένα, η ερώτηση αυτή, δεν είναι ασήμαντη και δημιουργεί ανησυχία στο Ηνωμένο Βασίλειο. Συγκεκριμένα, με βάση μια μελέτη, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής των Κοινοτήτων παραδέχτηκε: «εάν οι συνήθειες φόρτισης δεν αλλάξουν, ευνοώντας την φόρτιση τις νυχτερινές ώρες ή το εθνικό δίκτυο δεν ενισχυθεί, η φόρτιση εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων θα προκαλέσει διακοπές ρεύματος σε ορισμένες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου».
Οι πραγματικοί φόβοι κατά τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Τώρα, περιορίζοντας το βλέμμα μας σε μια κατάσταση που συνδέεται στενά με την Ιταλία, μπορούμε να αναφέρουμε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Politecnico di Milano το 2019. Η μελέτη, ακόμα αρκετά επίκαιρη, διορθώνει το πραγματικό “πρόβλημα” στην ισχύ παρά στην ωφέλιμη ενέργεια.
Συγκεκριμένα, η μελέτη που πραγματοποιήθηκε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το Politecnico di Milano θεωρεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ικανό να διανύσει 11 χιλιάδες χιλιόμετρα ετησίως με μέση κατανάλωση 16 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.
Κατά συνέπεια, μια τυπική ιταλική οικογένεια θα καταναλώσει 2.700 kWh το ίδιο έτος, δηλαδή το 65% αυτών που χρησιμοποιεί η ίδια οικογένεια σε ένα χρόνο.
Η ίδια μελέτη υποθέτει ότι ήδη το 2030 θα κυκλοφορούν τουλάχιστον 4,8 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υποθέτοντας ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται «μέτριο». Με αυτό το σενάριο, αυτός ο αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα καταναλώνει 8,4 TWh κάθε χρόνο ή το 2,6% του συνόλου που διατίθεται στην Ιταλία.
Επομένως, τα δεδομένα μας φαίνονται λιγότερο ανησυχητικά, επίσης σύμφωνα με τις αυξανόμενες τιμές ενεργειακής απόδοσης και ως εκ τούτου τη μειωμένη κατανάλωση που συμβάλλει στην εξοικονόμηση περισσότερης ενέργειας για επαναφόρτιση.
Οι δυνατές λύσεις
Ο λόγος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλάζει σε σχέση με την ισχύ. Στην πραγματικότητα, μπορούμε να παραδεχτούμε ότι σήμερα τα περισσότερα εθνικά ενεργειακά δίκτυα, μεταξύ των οποίων και της Ελλάδος, ενδέχεται να μην αντέξουν αν εμφανιστούν εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα ταυτόχρονα σε σταθμούς φόρτισης.
Σε κάθε περίπτωση, μπορούν να προωθηθούν κάποιες χρήσιμες τεχνολογίες για την εξεύρεση πιθανών λύσεων. Τα αντίμετρα συνδέονται, για παράδειγμα, με έξυπνες μεθόδους φόρτισης με ενσωμάτωση έξυπνων δικτύων όπως το Vehicle-to-Grid (V2G).
Χάρη σε αυτήν την τεχνολογία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να επιστρέψουν ενέργεια στο δίκτυο όταν αυτά είναι συνδεδεμένα σε αυτό. Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος να κερδίσει κάτι από αυτόν τον τρόπο.
Εάν τα δεδομένα του Πολυτεχνείου του Μιλάνο γίνουν πραγματικότητα με περίπου 4,8 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2030, τότε περίπου 200 GWh θα ήταν διαθέσιμα να τροφοδοτηθούν ξανά το δίκτυο και να απορροφηθούν για τις ανάγκες του.
Σίγουρα αξίζει να αναφερθεί η δυνατότητα διαχείρισης της ενέργειας που είναι χρήσιμη για την επαναφόρτιση μέσω συστημάτων αποθήκευσης ή η δυνατότητα λήψης χρήσιμων τιμών για επαναφόρτιση όταν το δίκτυο είναι στην πραγματικότητα λιγότερο απασχολημένο.
Σίγουρα είναι απαραίτητο να παρέμβουμε σε πολλαπλές παραμέτρους και να ενισχύσουμε όλα όσα χρειάζονται για να διασφαλίσουμε την ψυχική ηρεμία για όλους, αποκλείοντας την εμφάνιση τυχόν δύσκολων καταστάσεων.
Στην Ελλάδα
Ο πρόσφατος καύσωνας και η μη επάρκεια του δικτύου ηλεκτροδότησης στην χώρα μας, δημιούργησαν δικαιολογημένη ανησυχία με την ηλεκτροκίνηση.
Το ερώτημα εάν υπήρχαν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους σε συνάρτηση με τις ενεργειακές ανάγκες τι θα γινόταν με το δίκτυο, το βλέπαμε συχνά. Η ηλεκτροκίνηση είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο στην Ελλάδα και αναμένεται η ενεργειακή μετάβαση, με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ αντί του λιγνίτη.
Η παραπάνω έρευνα του Πολυτεχνείου του Μιλάνο και η δημιουργία δικτύων V2G είναι παράμετροι που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι ιθύνοντες, προκειμένου η ηλεκτρική μετάβαση και η ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης να γίνουν ομαλά.