Η Corolla προφανώς πούλησε δεκάδες εκατομμύρια το ίδιο και άλλα δημοφιλή λαϊκά αυτοκίνητα, τι γίνετε όμως με τις πωλήσεις άλλων πιο ιδιαίτερων μοντέλων. Να ξεκαθαρίσουμε πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα αλλά κερδοφόρες επιχειρήσεις το ζητούμενο για αυτές είναι η ελαχιστοποίηση των επενδύσεων και του κόστους παραγωγής με παράλληλη αύξηση των πωλήσεων. Έτσι η μόδα για crossover και SUV ακόμα και των πιο βαρετών εξυπηρετεί αυτήν την κερδοφορία, αφού το ζήτησαν οι πελάτες θα το έχουν. Πιο παλιά τα πράγματα ήταν περίπλοκα και οι εταιρίες αρκετές φορές είτε έπεφταν έξω είτε μοσχοπουλούσαν απροσδόκητα αυτοκίνητα που δεν περίμεναν πως θα πουλήσουν.
Citroen DS – Περίπου 1.5 εκατομμύρια
Δεν πούλησε τα περισσότερα αλλά πρόκειται σίγουρα για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εγχειρήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήταν το μοντέλο που εδραίωσε την φήμη της
Citroen ως μια πρωτοπόρος τεχνολογικά εταιρία. Η Citroen εκτός το πρωτοπόρο DS γέννησε την εξαιρετική SM με κινητήρα Maserati και την θαυμάσια CX που πούλησαν ελάχιστα σε σχέση με την DS της οποίας η πρωτοποριακή υδροπνευματική ανάρτηση υπάρχει στην Silver Shadow της Rolls-Royce.
Ford Mustang – 9 εκατομμύρια
Ήταν το αυτοκίνητο που απέδειξε πως η τεχνολογική υπεροχή ή καινοτομία δεν αποτελεί πάντα το κριτήριο που κινεί το ενδιαφέρον των πελατών. Η Mustang ήταν ένα απλό αυτοκίνητο βασισμένο στο τότε μοντέλο saloon της εταιρίας το οποίο λανσάρισε ένας κολοσσός. Το κοινό αγάπησε αμέσως το αυτοκίνητο και το πρώτο 18μηνο οι πωλήσεις ξεπέρασαν το ένα εκατομμύριο. Η βιομηχανία του θεάματος ανέλαβε τα υπόλοιπα, κάνοντας την Mustang τον ήρωα της καθημερινότητας των αμερικανών στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και μετέπειτα.
BMW 3 – 14 εκατομμύρια
Υπήρχε η πετυχημένη 2002, το αυτοκίνητο που κατάφερε να δώσει όνομα στην BMW και έπρεπε να βρεθεί άξιος διάδοχος. Πόσο δύσκολο θα μπορούσε να είναι αυτό; Σίγουρα όχι αδύνατο αλλά πολύ δύσκολο αφού η επιλογή της σειράς 3 του 1975 με όλες τις μετεξελίξεις δικαιώθηκε.
Porsche 911 – 1 εκατομμύριο
Δεν είναι σύνηθες ένα sports car να έχει αυτήν την απήχηση στο κοινό. Η 911 το κατάφερε και μπήκε αναμφίβολα στο hall of fame των αυτοκινήτων. Όλα τα υπόλοιπα είναι απλά λόγια γιατί δεν υπάρχει έφηβος που να μην φαντάστηκε τον εαυτό του να οδηγεί μια 911.
Volkswagen Golf – 30 εκατομμύρια
Το Golf ή για άλλους το κουνέλι είναι ακόμα ένα παράδειγμα γερμανικής υπεροχής. Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο στην προσπάθεια να σταθεί στα πόδια της η Γερμανία μέσω της Volkswagen ξεκίνησε να ξεχωρίζει με τα Beetle και Kombi. Ήρθε όμως η εποχή που το σκαθάρι θα έπρεπε να αντικατασταθεί, όπως έγινε με την 2002 της BMW. Η Volkswagen ξεκίνησε από το μηδέν, προχωρώντας στο υδρόψυκτο, 4κύλινδρο, μπροσθιοκίνητο Golf. Το σλόγκαν ήταν θέλεις αυτοκίνητο; αγόρασε ένα Golf. Θέλεις ένα οικογενειακό αυτοκίνητο; αγόρασε ένα 5θυρο Golf. Θέλεις ένα γρήγορο αυτοκίνητο; αγόρασε ένα Golf GTI. Αυτό που πρόσφερε όμως το Golf στην μάζα ήταν πραγματική οδηγική απόλαυση σε αντίθεση με την Corolla που πρόσφερε απλά αξιοπιστία.
Alfa Romeo Alfasud – 1 εκατομμύριο
Τα αστεία που αφορούν στην Sud είναι πάμπολλα για να μην μιλήσουμε για τα άβαφα ή απεριποίητα αυτοκίνητα που έβγαιναν από την γραμμή παραγωγής στη Νάπολι της Ιταλίας. Που παρέμειναν εκτεθειμένα στο έλεος του καιρού και μετά με λίγη μπογιά έφευγαν για τους πελάτες. Και όμως τα δισκόφρενα, η πολύ καλή οδική συμπεριφορά, ο boxer κινητήρας, το χαμηλό κέντρο βάρους και η αεροδυναμική του κατάφεραν να ανεβάσουν τις πωλήσεως στο εκατομμύριο.
Cadillac De Ville – 4 εκατομμύρια
Τι σημαίνει Americana για σας; Κάποιοι ίσως πουν μα το μουσικό άλμπουμ των «The offspring» φυσικά, άλλοι πάλι θα πουν πως είναι η εξιδανικευμένη μοντέρνα αμερικάνικη κουλτούρα που συμπεριλαμβάνει: ένα σπίτι στα προάστια με λευκό φράχτη, Levi jeans, Μηλόπιτα, Baseball, Coca Cola και φυσικά μια Cadillac. Η De Ville πούλησε λιγότερα από την Mustang έγινε όμως σύμβολο του μικροαστού αμερικάνου.
Holden Commodore – 3 εκατομμύρια συν
Δεν είναι ενδιαφέρων αυτοκίνητο ούτε ξεκίνησε ως τέτοιο κέρδισε όμως περισσότερο από τον μισό πληθυσμό της Ωκεανίας, οπότε κάτι θετικό πρέπει να έχει και αυτό ίσως είναι το μίγμα Opel Senator και Opel Rekord. Ίσως το γεγονός πως ο μικρότερος κινητήρας ήταν 2.85 λίτρων δηλαδή μεγαλύτερος από οποιονδήποτε πρόσφερε η στην Opel στην Ευρώπη. Αλλά και πάλι δεν αρκεί για να δικαιολογήσει τόσες πωλήσεις σε μια χώρα όπως η Αυστραλία. Ούριο άνεμο στις πωλήσεις έφερε η σύμπραξη της Holden Special Vehicles, δημιουργού του Vauxhall VXR8 με την Tom Walkinshaw Racing που έβαλε το Commodore στους αγώνες αυτοκινήτου σε παγκόσμια κλίμακα. Αν και αντιμέτωπο με τα Sierra Cosworth, Skyline GT-R ή την BMW M3 το Commodore πάτωσε έδωσε στους Αυστραλούς το έναυσμα να το αγοράσουν.
Ford Falcon – 3 εκατομμύρια συν
Είναι το αντίπαλο δέος του Commodore και αυτό που έπεισε τους υπόλοιπους Αυστραλούς. Με τον 4λιτρο 6κυλινδρο κινητήρα απόδοσης 210 ίππων με το 5τάχυτο κιβώτιο, το ανοιχτό διαφορικό, τα φαρδιά ελαστικά και την σχεδόν χωρίς καμία προσπάθεια πλαγιολίσθηση ήταν για πολλούς 18χρονους το πρώτο αυτοκίνητο. Ενδιαφέρων όμως έγινε όπως και στο Commodore, μόλις «έμπλεξε» με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Οπλισμένο με τον V8 κινητήρα 5.8 λίτρων απόδοσης 400 ίππων το Falcon GTHO ήταν ένα 4θυρο saloon που τερμάτιζε το ταχύμετρο στα 260χλμ./ώρα. Και μιλάμε για την δεκαετία του 1970.
Jaguar XJ – 900.000
Εντάξει, ο αριθμός δεν εντυπωσιάζει αν σκεφτεί κανείς πως η Toyota Corolla πούλησε 45 εκατομμύρια αυτοκίνητα και πουλούσε πιο πολλά σε ένα χρόνο από ότι η Jaguar σε 50. Αλλά στην περίπτωση της Jaguar η XJ είναι ένα αυτοκίνητο που λέει κάτι για τον ιδιοκτήτη της και εξηγούμαστε. Η χρυσή XJ40; Μεγάλη αλλαγή, συνήθως επαγγελματική. Μαύρη υπέρ-τροφοδοτούμενη 4.2 λίτρων XJR; Κάποιος που πιστεύει πως είναι! Πετρελαιοκίνητη; Σίγουρα είναι ενοικιαζόμενη με σοφέρ που θα σε πάει στο αεροδρόμιο.
Land Rover / LR Defender – πάνω από 2 εκατομμύρια
Είναι ο απόλυτος προσδιορισμός αυτοκινήτου που αφορά στην μεταπολεμική Αγγλία. Κλονισμένη οικονομικά με εξαντλημένα αποθέματα μεταλλευμάτων η Αγγλία έπρεπε να κατασκευάσει με ελάχιστους πόρους ένα οικονομικό αυτοκίνητο. Σε ότι αφορά τις πόλεις αυτή η ανάγκη πήρε την μορφή του Mini ενώ σε ότι αφορά την ύπαιθρο με την γέννηση του Land Rover.
Saab 900 – 900.000
Διαφημιζόταν με τρόπο που μπορεί να χαρακτηριστεί λίαν επιεικώς ως απαράδεκτος, η εικόνα των οδηγών Saab ήταν αυτή των οδοντογιατρών και αρχιτεκτόνων και η εταιρία καταστράφηκε οικονομικά υπήρχε όμως κάτι μοναδικό στον τρόπο που κατασκεύαζε τα αυτοκίνητά της. Είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς ακόμα και το 900αρι που ήταν το τελευταίο original Saab, πριν αγοραστεί από την GM. Μοναδικό στυλ, μοναδική κατασκευή και μηχανική που ήθελε τον κινητήρα σε θέση 45 μοιρών συνδεδεμένο με τον εμπρός άξονα υποστηριζόμενο από διπλά ψαλίδια. Όσο για τους κινητήρες αυτοί δεν ήταν μοναδικοί αλλά ήταν άμεσου ψεκασμού και υπέρ-τροφοδοτούμενοι την δεκαετία του 1970.
Mazda MX-5 – 1 εκατομμύρια συν
Αν σας ρωτούσαν να πείτε ένα μικρό, απλό, ελαφρύ, πισωκίνητο και σχετικά οικονομικό sports car, η απάντηση θα ήταν προφανώς μια: Mazda MX-5. Το miata φωτίζει την ζωή και δίνει χαρά σε παραπάνω από ένα εκατομμύριο ανθρώπους καθώς είναι από το 1989 μέχρι και σήμερα η απόλυτη παιχνιδομηχανή.
Mazda RX-7 – 811.000
Επανάσταση και πρόκληση. 1300 κ εκ. twin-turbo σχεδόν επίπεδη γραμμή ροπής, 8000 στροφές/λεπτό, 274 ίπποι. Τι άλλο να πει κανείς για αυτόν τον θρύλο της αυτοκινητοβιομηχανίας; Ίσως για την εκπληκτική δυναμική και την ευστροφία του κινητήρα βάνκελ; Ίσως για τον τρόπο που έδινε η πίσω κίνηση ευχαρίστηση στον οδηγό.
VW Type 2 – 12 εκατομμύρια
Πιο είναι το λιγότερο ενδιαφέρον σχήμα αυτοκινήτου; SUV; Crossover; Όχι το ταπεινό όχημα μεταφορά ανθρώπων που έχει σίγουρα το πιο αδιάφορο σχήμα και σχέδιο. Το Transporter, το minibus ή όπως θέλετε να το ονομάσετε είναι η απόδειξη πως η υπεροχή μπορεί να έρθει όταν συντρέξουν κάποιοι συγκεκριμένοι λόγοι σε μια συγκεκριμένη στιγμή. Το Type 2 είναι ακριβώς αυτό.
Honda Super Cub – 100 εκατομμύρια
«Θα συναντήσετε τους πιο ευγενικούς ανθρώπους πάνω σε μια Honda», έλεγε η διαφήμιση αυτού του συμπαθητικού δικύκλου. Οι 100 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως επιβεβαιώνουν πως είναι δεδομένη η συνάντηση ενός ιδιοκτήτη Honda όταν οδηγείς μια Honda. Σχεδιάστηκε από τον Soichiro Honda, τον άνθρωπο που έχτισε την μεγαλύτερη και τεχνολογικά πιο προηγμένη αυτοκινητοβιομηχανία από τις στάχτες του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου. Ο άνθρωπος που δεν είχε κανέναν ενδοιασμό να πάει κόντρα στο ρεύμα και την κυβέρνηση σε μια βαθιά συντηρητική Ιαπωνία η οποία τον ήθελε να κατασκευάζει μόνο μικρές μοτοσικλέτες. Ο κ. Honda διαφώνησε και το αποτέλεσμα είναι γνωστό. Ποια είναι όμως η ιστορία του Super Cub; Οι μοτοσικλέτες είναι διασκεδαστικές, είναι ωραίο να νιώθεις τον αέρα στα μαλλιά σου όπως είναι ωραίο να οδηγείς με τέρμα το γκάζι χωρίς να παραβιάζεις τα όρια ταχύτητας. Οι μεγάλες μοτοσικλέτες κρύβουν τον κίνδυνο μέσα τους, υπάρχει έντονα η αίσθηση του μυστήριου όπως για παράδειγμα η στρατηγική της Harley-Davidson. Το Super Cub αντιπροσώπευε την διασκεδαστική πλευρά της οδήγησης σε δύο τροχούς χωρίς όμως τα στερεότυπα των μοτοσικλετιστών. Ας το πούμε η διασκέδαση σε δύο τροχούς εκδημοκρατισμένη.
BMW Neu Klasse – 1.2 εκατομμύρια
Δύσκολα θυμάται κανείς την εποχή όπου ακόμα και η BMW έπρεπε να αποδείξει την αξία της, αυτό μέχρι την στιγμή που ήρθε η «Neu Klasse» δηλαδή η νέα τάξη. Είναι η στιγμή που η BMW γίνεται το Α στην αγέλη των λύκων του ανταγωνισμού. Η νέα τάξη ήταν η μεταμόρφωση της BMW στην ενδυναμωμένη, φρέσκια βιομηχανία κατασκευής τεσχνολογικά προηγμένων αυτοκινήτων επιδόσεων.
Fiat 124 – 20 εκατομμύρια
Άλλη μια φορά προς εμπέδωση. 20 εκατομμύρια πωλήσεις του 124 της Fiat. Από την άλλη μιλάμε για την Fiat, που όπως γνωρίζουμε έγινε το τεχνολογικό στήριγμα και η ραχοκοκαλιά της Ιταλίας. Κάποιοι ίσως θυμούνται: Όταν τρέμει η Fiat τρέμει ολόκληρη η Ιταλία. Αυτό που έκανε την διαφορά στο 124 ήταν ίσως το γεγονός πως ήταν περισσότερο αυτοκίνητο από ότι χρειαζόταν να είναι την εποχή εκείνη. Ήταν η στιγμή που η Fiat δημιούργησε το διαφορετικό με στόχο τις πωλήσεις και το σενάριο λειτούργησε και μάλιστα με επιτυχία. Μάλιστα θα μπορούσαμε να προσθέσουμε και τα 14 εκατομμύρια Lada που κατασκευάστηκαν βασισμένα απόλυτα στο 124.
Range Rover – 1 εκατομμύριο συν
Rover. Ποιος την θυμάται; Όχι την Land Rover αλλά την παλιά Rover. Το αυτοκίνητο που ίσως οδηγούσε ο γερασμένος γείτονας την δεκαετία του 1990. Ήταν το αυτοκίνητο που ήθελε να ορίσει αυτό που ονομάζουμε ένα εξελιγμένο πολυτελές αυτοκίνητο. Σε μια εποχή όπου δεν υπήρχε η έννοια SUV και crossover το range όργωνε τα ορεινά της Μεγάλης Βρετανίας και διέσχιζε τα ποτάμια της.
Fiat 500 – 4 εκατομμύρια συν
Λίστα με τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα χωρίς το Cinquecento δεν γίνεται. Μπορεί το 124 να πούλησε μακράν περισσότερα αλλά το 500αρακι είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα συνέργειας. Τι είναι όμως συνέργεια; Είναι η θεωρία όταν η μονάδα είναι το σύνολο των μερών του. Για παράδειγμα ένα σύγχρονο Audi είναι επακριβώς το σύνολο των μερών του, τα μέρη του είναι καλά οπότε και το σύνολο είναι εξαιρετικό. Με λιγότερο από τρία μέτρα μήκος, κινητήρα 500 κ. εκ. από όπου πήρε το όνομά του, μισή οροφή από ύφασμα όχι από άποψη αλλά επειδή το ατσάλι ήταν πανάκριβο το μικρό κατάφερε το ακατόρθωτο.
Toyota Celica – 4 εκατομμύρια συν
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι, ο λόγος που απολαύσαμε την Toyota Supra ήταν λόγω της τεράστιας απήχησης και επιτυχίας που είχε η Toyota Celica. Για την ιστορία να πούμε πως η πρώτη ήταν η αντίδραση των Ιαπώνων στην Ford Mustang, που δεν στέφθηκε με επιτυχία, κύριος λόγος οι μικροί σε σχέση με την Mustang 4κύλινδροι κινητήρες. Αυτό λειτουργησε όμως θετικά εκτός Η.Π.Α. καθώς ήταν ένα οικονομικό για τα λαϊκά στρώματα sports car. Διασκέδαση χωρίς καταστροφικά έξοδα.
Mini (το αυθεντικό) – 5 εκατομμύρια συν
Δεν θα μπορούσε να κλίσει αυτό το κείμενο χωρίς το αυθεντικό Mini. Γεννήθηκε μέσα από την βρετανική αλαζονεία καθώς τα αφεντικά της BMC μισούσαν την εισροή μικρών Ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στην αγορά οπότε αποφάσισαν πως μπορούν να τα κατασκευάσουν καλύτερα. Κάθισαν λοιπόν σε ένα τραπέζι έβαλαν τις ιδιαιτερότητες των πόλεων της Αγγλίας και δημιούργησαν το Mini που σε διαστάσεις έμοιαζε με ψυγείο της εποχής. Μικρά ελαστικά, εγκάρσια τοποθετημένος κινητήρας που μοιραζόταν το λιπαντικό με το κιβώτιο ταχυτήτων και κίνηση στους εμπρός τροχούς πολύ προχώ για την εποχή του. Το Mini όπως και το 50αρακι είναι παράδειγμα πως μπορείς να κάνεις πολλά με λιγότερα.