Το Steer-by-wire γίνεται πραγματικότητα στη MERCEDES-BENZ ανοίγοντας μια νέα σελίδα στην ιστορία των αυτοκινήτων, με μια εντελώς διαφορετική εμπειρία οδήγησης, αλλά και μέγιστη ασφάλεια.
O εξηλεκτρισμός των σύγχρονων αυτοκινήτων έχει ως αποτέλεσμα σημαντικά εξαρτήματά τους να αλλάζουν σταδιακά μορφή. Ακόμα και τα πιο…παραδοσιακά. Όπως τα τιμόνια. Τα οποία τώρα συγκεντρώνουν αρκετές επιπλέον λειτουργίες, ενώ και το σχήμα τους, σε πολλές περιπτώσεις, δεν είναι κυκλικό.
Ένα από τα συστήματα που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον, είναι το steer by wire. Το οποίο δοκιμάστηκε για πρώτη φορά πριν περίπου μια δεκαετία από την INFINITI. Πρόσφατα η TOYOTA έκανε γνωστό ότι θα το χρησιμοποιεί σε μοντέλα της, όπως και στα LEXUS.
Τώρα, η MERCEDES-BENZ, ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει από το 2026 όχημα παραγωγής, με τεχνολογία steer-by-wire. Η οποία δεν απαιτεί μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και μπροστινών τροχών. Αφού οι εντολές του οδηγού μεταδίδονται ηλεκτρονικά. Δηλαδή μέσω καλωδίου.
Η εντελώς νέα αίσθηση της τεχνολογίας steer by wire, αναμένεται να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στον οδηγό. Με πολλά πλεονεκτήματα στην καθημερινή οδήγηση. Όπως καλύτερο χειρισμό, ευκολότερους ελιγμούς και, παρκάρισμα χωρίς τοποθέτηση των χεριών στο τιμόνι. Φυσικά, δεν θα χρειάζεται να γυρίζει κατά 360ο.
Σε συνδυασμό μάλιστα και με το αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης επιπέδου SAE 3, θα επιτρέψει μια ακόμη πιο απολαυστική εμπειρία ψυχαγωγίας στο άμεσο μέλλον. Και αυτό διότι το επίπεδο τιμόνι προσφέρει καλύτερη ορατότητα στην οθόνη. Όταν για παράδειγμα παρακολουθείτε την αγαπημένη σας σειρά.
Παράλληλα, το steer by wire βελτιώνει χαρακτηριστικά οδήγησης που προηγουμένως θεωρούνταν αντιφατικά. Όπως το συνδυασμό σπορτίφ χαρακτήρα και άνεσης. Επίσης, βελτιώνονται ακόμα περισσότερο η ευστάθεια όσον αφορά στην κατεύθυνση και η πλευρική ευελιξία. Επιπλέον, οι κραδασμοί από ανωμαλίες στο οδόστρωμα, που μέχρι πρότινος μεταφέρονταν μέσω του τιμονιού, πλέον μπορούν να απορροφούνται σχεδόν πλήρως.
Το steer-by-wire ανοίγει και νέες δυνατότητες σχεδίασης καινούργιων αρχιτεκτονικών, δεδομένου ότι το βολάν του τιμονιού ανεξαρτητοποιείται μηχανικά από το σύστημα διεύθυνσης. Επιπλέον, το steer-by-wire προσφέρει περισσότερη ευελιξία στον εσωτερικό σχεδιασμό. Γιατί το τιμόνι μπορεί να είναι πιο επίπεδο, δημιουργώντας αίσθηση ευρυχωρίας και καλύτερη ορατότητα στην οθόνη του οδηγού.
Διευκολύνεται επίσης η είσοδος και η έξοδος από το όχημα, αφού η επίπεδη κάτω πλευρά του τιμονιού δημιουργεί περισσότερο χώρο. Σε συνδυασμό με τα μελλοντικά συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης, ο οδηγός θα μπορεί μακροπρόθεσμα να υιοθετεί και πιο χαλαρές θέσεις.
Πώς λειτουργεί το steer-by-wire
Ανάλογα με την ταχύτητα οδήγησης και την κατάσταση, ένας ενεργοποιητής στο τιμόνι (μονάδα διαχείρισης διεύθυνσης – SFU) στέλνει δεδομένα προς την κρεμαγιέρα (μονάδα συστήματος διεύθυνσης – SRU). Η οποία με τη σειρά της κατευθύνει τους τροχούς.
Η SFU δημιουργεί επίσης την αίσθηση συστήματος διεύθυνσης, που στη συγκεκριμένη περίπτωση χαρακτηρίζει τη MERCEDES- BENZ. Επειδή δεν υπάρχει σύνδεση μηχανικών συνόλων, η επαφή τροχού – δρόμου υπολογίζεται μοντελοποιημένα. Με τη βοήθεια δυνάμεων επαναφοράς των μπροστινών τροχών.
Το νέο σύστημα έχει ήδη διανύσει πάνω από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα δοκιμών σε δοκιμαστήρια και έναν παρεμφερή αριθμό χιλιομέτρων σε πίστες δοκιμής και δρόμους.
Δεδομένων των υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας που θέτει η MERCEDES- BENZ, εφαρμόζει αρχιτεκτονική με εφεδρικά κυκλώματα, αισθητήρες υψηλής ακρίβειας και πανίσχυρες μονάδες ελέγχου. Διασφαλίζοντας λειτουργικότητα ακόμη και σε περίπτωση αστοχίας. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει διπλή διαδρομή σήματος, διπλοί ενεργοποιητές και εφεδρική παροχή ενέργειας. Ακόμη και σε εξαιρετικά απίθανες περιπτώσεις πλήρους βλάβης, η πλευρική καθοδήγηση είναι δυνατή χάρη στην τετραδιεύθυνση και τις παρεμβάσεις του ESP.