Η Volkswagen επενδύει έντονα στο καινοτόμο λογισμικό (software), ως μοχλού ανάπτυξης των μοντέλων του μέλλοντος. Ταυτόχρονα, εντάσσει το προηγμένο λογισμικό ως μέρος του DNA της, στην εξέλιξή της από αμιγώς κατασκευαστής αυτοκινήτων σε πάροχο σύγχρονων λύσεων κινητικότητας.
Το λογισμικό είναι βασικός παράγοντας της ανταγωνιστικής διαφοροποίησης στην αγορά αυτοκινήτου του 21ου αιώνα. Η Volkswagen βρίσκεται πολύ μπροστά από άλλους μαζικούς κατασκευαστές, έχοντας ήδη εξελίξει λογισμικό που προσφέρει εξαιρετικά καινοτόμες τεχνολογίες, όπως το IQ.DRIVE Travel Assist για μερικώς αυτόνομη οδήγηση – διαθέσιμο από το νέο Polo έως το Touareg – ή την πρώτη παρουσίαση head-up οθόνης επαυξημένης πραγματικότητας στα ID. μοντέλα.
Ήδη σήμερα, οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιούν υπηρεσίες όπως το WeShare για ενοικίαση ηλεκτρικών μοντέλων Volkswagen στο Βερολίνο και το Αμβούργο ή WeCharge, για απλή χρέωση και πληρωμή σε περισσότερους από 200.000 σταθμούς φόρτισης στην Ευρώπη. Στο προσεχές μέλλον, η Volkswagen θα παρουσιάσει νέες υπηρεσίες φόρτισης, αυτόνομης οδήγησης και δυνατότητες αναβάθμισης βασισμένες σε λογισμικό, με τον πελάτη να μπορεί να προσθέτει χαρακτηριστικά εξοπλισμού ανάλογα με τις ανάγκες του.
Για την ανάπτυξη του λογισμικού, η Volkswagen έχει δημιουργήσει ένα Project House στο Κέντρο Ανάπτυξης της μάρκας. Οι προγραμματιστές εκεί εργάζονται το ίδιο ευέλικτα όπως σε μια υπερσύγχρονη εταιρεία τεχνολογίας, με διαδικασίες πλήρως συγχρονισμένες με τις ειδικές προκλήσεις της ανάπτυξης λογισμικού. Στο Project House, ο χρόνος και οι στόχοι τρέχουν με ρυθμό 14ήμερων. Ανά δύο εβδομάδες, κάθε έκδοση νέου λογισμικού εφαρμόζεται απευθείας σε έναν στόλο δοκιμαστικών οχημάτων. Προθεσμία 14 ημερών για την επίτευξη του πρώτου στόχου, 14 ημερών για τον δεύτερο κοκ.. Ταχεία και δοκιμασμένη υλοποίηση, αντί για την περίοδο αρκετών μηνών της κλασικής ανάπτυξης λογισμικού.
Αξιοποιώντας την εμπειρία από την αρθρωτή εγκάρσια πλατφόρμα (MQB), η Volkswagen έχει αναπτύξει την αρθρωτή πλατφόρμα για την ηλεκτροκίνηση (MEB) για τα νέα μοντέλα μηδενικών ρύπων της οικογένειας ID.. Τα ID.3, ID.4 και ID.4 GTX είναι έτοιμα για ενημερώσεις λογισμικού over-the-air, μέσω μεταφοράς δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Την ίδια στιγμή, χάρη στη χρήση έξυπνου λογισμικού, η Volkswagen αυξάνει την ασφάλεια των μοντέλων της.
Ένα παράδειγμα για αυτό, είναι η στάνταρ επικοινωνία Car2X που παρουσιάστηκε με το τελευταίο Golf, το οποίο βρίσκει εφαρμογή και στα ID. μοντέλα. Η επικοινωνία Car2X χρησιμοποιεί τις πληροφορίες που παρέχονται από άλλα οχήματα σε ακτίνα έως 800 μέτρα, επιπλέον των σημάτων από την υποδομή κυκλοφορίας, για να προειδοποιήσει τους οδηγούς για κινδύνους πολύ νωρίτερα από ό,τι ήταν δυνατόν στο παρελθόν και να προωθήσει αυτές τις προειδοποιήσεις σε άλλα, αντίστοιχα εξοπλισμένα μοντέλα. Το όραμα ενός μέλλοντος χωρίς ατυχήματα, έρχεται επομένως ένα σημαντικό βήμα πιο κοντά.
Σήμερα, η Volkswagen προσφέρει συστήματα υποβοήθησης για μερικώς αυτόνομη οδήγηση με την επωνυμία IQ.DRIVE. Με το Travel Assist, διαθέσιμο και σε πολύ προσιτά μοντέλα όπως το νέο Polo που θα κυκλοφορήσει αργότερα στο έτος, καθώς και στα Golf, Tiguan, Passat, Arteon, Touareg και ID.3, ID.4, η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2 με πλευρική και διαμήκη καθοδήγηση αποτελεί ήδη μέρος της καθημερινότητας, με τον οδηγό να πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς τα συστήματα.
Μεσοπρόθεσμα, με μοντέλα που θα παρουσιαστούν την επόμενη πενταετία, η Volkswagen θα συνεχίσει να προωθεί την αυτόνομη οδήγηση, από το επίπεδο 3 (ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να παρακολουθεί συνεχώς αλλά να είναι δυνητικά σε θέση να παρέμβει) έως το επίπεδο 4 (πλήρως αυτόνομη οδήγηση, δεν απαιτείται η εμπλοκή του οδηγού).
Μακροπρόθεσμα, η Volkswagen θα υλοποιήσει αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5, με το αυτοκίνητο να εκτελεί πλήρη διαδρομή χωρίς οδηγό – η μάρκα έχει ήδη παρουσιάσει σχετική επίδειξη με το πρωτότυπο ID.VIZZION. Η ανάπτυξη λογισμικού στο Project House της Volkswagen, θα επιτρέψει στη μάρκα να υλοποιήσει την αυτοκίνηση του μέλλοντος, σε μαζική κλίμακα.