Πριν από 60 χρόνια, η Volvo δώρισε σε όλο τον κόσμο την πιο ζωτική εφεύρεση στον τομέα της οδικής ασφάλειας: τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων. Σήμερα, η σουηδική εταιρεία, ως αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην ασφάλεια, μοιράζεται ξανά την πολύχρονη έρευνά της για τα τροχαία ατυχήματα. Μέσω μιας κεντρικής ψηφιακής βάσης, η Volvo δίνει πρόσβαση σε όλους στα αποτελέσματα των ερευνών της και καλεί τους υπόλοιπους κατασκευαστές να τα αξιοποιήσουν, ώστε οι δρόμοι να γίνουν ασφαλέστεροι για όλους.
Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα, την οποία η Volvo στοχεύει να αντιμετωπίσει θέτοντας ένα ανώτατο όριο, η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης και η απόσπαση της προσοχής αποτελούν ακόμη δύο βασικά πεδία που προκαλούν ανησυχία στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Τα τρία αυτά ζητήματα αποτελούν “βασικά κενά” στην πορεία για την επίτευξη του οράματος της Volvo για μηδενικά δυστυχήματα και κινητοποιούν τη σουηδική εταιρεία στο να εστιάσει και σε επιπλέον παράγοντες.
Ενδεικτικά, στοιχεία της αμερικανικής υπηρεσίας για την ασφάλεια των αυτοκινητόδρομων (NHTSA) δείχνουν ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες σχεδόν στο 30% των θανατηφόρων οδικών συμβάντων το 2017 συμμετείχαν οδηγοί υπό την επήρεια ουσιών.
Η Volvo πιστεύει ότι η μέθη και η απόσπαση προσοχής μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσω της εγκατάστασης καμερών και αισθητήρων στα οχήματα, που θα παρακολουθούν τις αντιδράσεις του οδηγού και θα επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να παρεμβαίνει στην περίπτωση που ένας οδηγός έχει επηρεαστεί από ουσίες ή δεν δείχνει καθόλου προσοχή στο δρόμο, δεν ανταποκρίνεται σε προειδοποιητικά σήματα και κινδυνεύει να εμπλακεί σε ατύχημα που θα έχει ως αποτέλεσμα σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο.
Αυτή η παρέμβαση θα μπορούσε να περιλαμβάνει τον περιορισμό της ταχύτητας του αυτοκινήτου, την αποστολή σήματος στην υπηρεσία βοηθείας του Volvo on Call και, ως ύστατη δράση, την ενεργή επιβράδυνση και την ασφαλή στάθμευση του αυτοκινήτου. Το λανσάρισμα των νέων συστημάτων θα αρχίσει από τα μοντέλα της Volvo που θα βασίζονται στην επόμενης γενιάς πλατφόρμα SPA2, στις αρχές της ερχόμενης δεκαετίας.
“Όταν πρόκειται για την ασφάλεια, στόχος μας είναι καταρχάς να προλάβουμε τα ατυχήματα, ειδάλλως να περιορίσουμε τις συνέπειές τους όταν είναι αναπόφευκτα”, δηλώνει ο Henrik Green, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Έρευνας και Εξέλιξης στη Volvo. “Σε αυτή την περίπτωση, οι κάμερες θα ανιχνεύουν συμπεριφορές που μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρό τραυματισμό ή θάνατο”.
Παραδείγματα συμπεριφορών που μπορεί να καταλήξουν σε σοβαρό ατύχημα είναι η παρατεταμένη απουσία οποιασδήποτε παρέμβασης στο τιμόνι, απρόσεκτες αλλαγές λωρίδας ή πολύ αργοί χρόνοι αντίδρασης, καθώς και οδηγοί που φαίνεται να έχουν τα μάτια τους κλειστά ή εκτός δρόμου για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Όπως δήλωσε ο Håkan Samuelsson, Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo Cars, η εταιρεία θέλει να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το αν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν το δικαίωμα ή ίσως και την υποχρέωση να εγκαθιστούν στα αυτοκίνητά τους τεχνολογίες που αλλάζουν τη συμπεριφορά του οδηγού. Τώρα που αυτές οι τεχνολογίες είναι διαθέσιμες προς χρήση, η ερώτηση γίνεται ακόμη πιο επιτακτική.
Τόσο το όριο ταχύτητας όσο και η εγκατάσταση καμερών στο εσωτερικό του οχήματος δείχνουν το πώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτου μπορούν να αναλάβουν υπεύθυνη δράση, υποστηρίζοντας τη συμπεριφορά του οδηγού, με στόχο το μηδενισμό των θανάσιμων απωλειών στο δρόμο.