Του Ηλία Ματζαβά
elias@gonews.gr
Τον περασμένο Δεκέμβριο, οι νομοθέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με τους στόχους για τις μέσες εκπομπές ρύπων, των νέων επιβατικών αυτοκινήτων και των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων για το 2025 και το 2030. Οι στόχοι αυτοί, αποσκοπούν στη μείωση των μέσων εκπομπών CO2 από τα καινούργια αυτοκίνητα, κατά 15% τo 2025 και κατά 37,5% το 2030, σε σύγκριση με τα βασικά επίπεδα που έχουν ορισθεί για το 2021.
Ο στόχος της επόμενης διετίας πάντως μόνο εύκολος δεν είναι για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πάντως έχουν κάνει μεγάλη πρόοδο. Από το 2010, όταν ξεκίνησε η παρακολούθηση βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας της ΕΕ, οι επίσημες εκπομπές από τα καινούργια αυτοκίνητα μειώθηκαν κατά 15,5% (σχεδόν 22 γραμ. CO2 / χλμ). Ωστόσο, μεταξύ του 2015 και του 2016, οι εκπομπές μειώθηκαν μόνο κατά 1,5γραμ. CO2 / χλμ, ποσό που ήταν μικρότερο, από το ήμισυ της μέσης ετήσιας μείωσης που απαιτείται για την επίτευξη του στόχου του 2021.
Όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, εκτός των Lamborghini, Mazda και Alpine, πλησίασαν τους ειδικούς στόχους εκπομπών τους το 2017, βάσει των ισχυόντων ευρωπαϊκών κανόνων δοκιμής οχημάτων. Ωστόσο, οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017, αυξήθηκαν κατά 0,4 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, σε σχέση με το 2016, σύμφωνα με στοιχεία Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ). Οι μέσες εκπομπές CO2 ενός καινούριου αυτοκινήτου που πωλείται στην ΕΕ, αυξήθηκαν σε 118,5 γραμ. CO2 / χλμ. από 118,1 που ήταν το 2016. Αν και το επίπεδο αυτό παραμένει κάτω από το σημερινό επίπεδο στόχων των 130 γραμμαρίων, είναι πολύ υψηλότερο από το στόχο των 95 γραμμαρίων πρέπει να επιτευχθεί έως το 2021. Mε τα ανεπίσημα στοιχεία του 2018 να δείχνουν μια παρόμοια εικόνα, η αύξηση αυτή φέρνει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων πιο μακριά από τους στόχους του 2021.
Χωρίς όμως η…ευθύνη να εξ’ ολοκλήρου είναι δική τους.
Βασικοί… υπεύθυνοι για την αύξηση των ρύπων, την τελευταία διετία είναι οι αγοραστές! Και κυρίως η στροφή τους προς τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το 2017 που σηματοδότησε την πρώτη αύξηση, από το 2010, του CO2 από τα αυτοκίνητα, ήταν και ο πρώτος χρόνος που η βενζίνη ξεπέρασε το πετρέλαιο, όσον αφορά τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων!
Τα νέα βενζινοκίνητα εκπέμπουν 10-40% περισσότερο CO2 από τα νέα συμβατικά πετρελαιοκίνητα.
Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, μπορεί να είχαν κατηγορηθεί τα προηγούμενα χρόνια και, όχι άδικα, ως «πρωταθλητές» των ρύπων, σήμερα όμως τα δεδομένα έχουν αλλάξει.
Γιατί τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εκπέμπουν περισσότερες εκπομπές CO2 από τα ισοδύναμα πετρελαιοκίνητα. Επιβεβαιώνει άλλωστε και ο ΕΟΠ, ότι αν συγκριθούν παρόμοια οχήματα βενζίνης και ντίζελ, τα νέα συμβατικά βενζινοκίνητα εκπέμπουν 10-40% περισσότερο CO2 από τα νέα συμβατικά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα!
Και με δεδομένο ότι τον περασμένο χρόνο η βενζίνη επέκτεινε περαιτέρω το μερίδιο αγοράς της κατά 6,5 εκατοστιαίες μονάδες, αντιπροσωπεύοντας το 56,7% όλων των αυτοκινήτων που πωλούνται στην ΕΕ, η αύξηση των ρύπων συνεχίζεται.
Γιατί η εποχή της…πολυδιαφημισμένης ηλεκτροκίνησης, είναι μακριά ακόμα. Άλλωστε μόλις το 2% των αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν πέρυσι στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν ηλεκτροκίνητα. Και σίγουρα θα χρειαστούν μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές και χάραξη «σοβαρής» πολιτικής από τις κυβερνήσεις, ώστε οι αγοραστές να κάνουν…στροφή προς τα ηλεκτροκίνητα.
Μέχρι τότε, η ….μόδα των SUV, αλλά και της επιστροφής στα βενζινοκίνητα, θα επηρεάζουν αρνητικά τον…αέρα της Ευρώπης!