Ηλεκτρικά πατίνια: Τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας

Κοινοποίησε το άρθρο

Οι υποχρεώσεις, τα όρια και εξοπλισμός που πρέπει να έχουν τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα.

Τα ηλεκτρικά πατίνια, έχουν πλέον μπει για τα καλά στην καθημερινότητα των μεγάλων πόλεων. Τα συναντάμε όλο και πιο συχνά, αλλά τις περισσότερες φορές εμφανίζονται από εκεί που…δεν τα περιμένεις.

Σπάνια θα τα δούμε να κινούνται όπως όλα τα άλλα οχήματα. Δηλαδή οι αναβάτες τους να σταματούν στα φανάρια ή να τηρούν τις υποδείξεις των σημάτων κυκλοφορίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που κινούνται ακόμα και στα πεζοδρόμια.

Το αποτέλεσμα είναι να εμπλέκονται συχνά σε ατυχήματα. Γιατί αρκετοί από τους χρήστες τους, δεν έχουν καταλάβει ότι δεν πρόκειται για…παιχνίδια.

Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο) έχουν εισαχθεί στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και διέπονται από ειδικούς κανόνες.


Καλό είναι να ξέρουμε ότι στα Ε.Π.Η.Ο. εκτός από τα e-scooters, ανήκουν τα e-rollers, τα e-scatebords, αλλά και τα αυτοεξισσοροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα hoverboars και segways. Ακόμα και ηλεκτροκίνητα οχήματα ατόμων με αναπηρία πρέπει να τηρούν τον Κ.Ο.Κ.

Ανάλογα με την μέγιστη ταχύτητά τους, τα Ε.Π.Η.Ο. χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.

Αν η ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν φτάνει έως τα 6 χλμ./ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών.

Αν η ταχύτητά τους είναι από 6 έως 25 χλμ./ώρα, η οποία είναι και η μέγιστη με την οποία επιτρέπεται να κινούνται, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα και οι χρήστες τους πρέπει να είναι άνω των 15 ετών.
Σε κάθε περίπτωση, οι χρήστες τους πρέπει να έχουν μαζί τους κάποιο νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.


Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ισχύουν οι παρακάτω κανόνες:

Τα Ε.Π.Η.Ο με ταχύτητα 6-25 χλμ./ώρα υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους. Όπου βέβαια υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί τους υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του δρόμου.

Απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα.

Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν, εν κινήσει, ακουστικά ή κινητά τηλέφωνα. Εκτός και αν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Η χρήση τους είναι αυστηρά προσωπική και απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες.

Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα, ανά δύο ή περισσότεροι.

Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δύο χέρια τους το τιμόνι, εφόσον υπάρχει, εκτός από όταν δίνουν σήμα για αλλαγή κατεύθυνσης.

Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι χρήστες των Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών, αλλά και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.

Σε περιπτώσεις που υπάρχει εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να κινούν τα ηλεκτρικά οχήματά τους βαδίζοντας.

Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική, ενώ κατά τη νύκτα πρέπει να χρησιμοποιούν αντανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκα, περιβραχιόνια κλπ.

Τα Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο αντανακλαστικό πίσω.

Δεν είναι υποχρεωτικό, εφόσον δεν κυκλοφορούν τη νύκτα, να είναι εφοδιασμένα με τα παραπάνω φώτα, τα οχήματα των ατόμων με αναπηρία. Στους οποίους η χρήση κράνους δεν είναι υποχρεωτική. Καλό θα είναι όμως, αν μπορούν, να το χρησιμοποιούν.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς τους κανόνες, για τους παραβάτες προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα. Τα οποία σίγουρα έχουν μικρότερο κόστος, από ό,τι η σωματική ακεραιότητα των χρηστών των Ε.Π.Η.Ο. των πεζών και των οδηγών των υπόλοιπων οχημάτων.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Ενεργοί αερόσακοι φτέρνας

Ενεργοί αερόσακοι φτέρνας υπόσχονται μεγαλύτερη ασφάλεια για τα πόδια και αποτελεσματικότερη προστασία από τους αερόσακους γονάτων.     Οι αερόσακοι ξεκίνησαν αρχικά από τα τιμόνια και στη...

HONDA: «Γατοκαθίσματα» με Catnip (video)

Μια νέα φιλική προς τις γάτες τεχνολογία της HONDA, υπόσχεται ήρεμες μετακινήσεις για τα κατοικίδια, αλλά και για τους οδηγούς.     Έχοντας παράδοση στις φιλικές για...

FORD Capri: Οι επιλογές εκδόσεων και εξοπλισμού των πρώτων αγοραστών

Τα πρώτα, σύγχρονα FORD Capri βγήκαν από το εργοστάσιο της FORD στη Γερμανία και κατευθύνονται προς τις αντιπροσωπείες σε όλη την Ευρώπη.       «Το νέο αμιγώς...

Drifting με 3 εκατομμύρια στον πάγο (video)

Δείτε μια σπάνια και πανάκριβη FERRARI F40 LM να χορεύει στον πάγο.         Η FERRARI F40 είναι ίσως το διασημότερο μοντέλο της ιταλικής φίρμας. Πρόκειται για...

LEAPMOTOR C10 με νέα, μειωμένη τιμή

Μια νέα προωθητική ενέργεια κάνει πιο προσιτό το C10, το μεγάλο SUV της LEAPMOTOR.       Το LEAPMOTOR C10 αποτελεί ένα από τα καινούργια, στην ελληνική αγορά,...

Ανάβαση Ριτσώνας 2025

Πολλές συμμετοχές, πολυάριθμοι θεατές και θέαμα με εντυπωσιακούς χρόνους ήταν τα χαρακτηριστικά της Ανάβαση Ριτσώνας 2025.     Με την περίφημη Ανάβαση της Ριτσώνας ξεκίνησε το Πανελλήνιο...

Ήρθε η DONGFENG: Με μοντέλα για την πόλη και ένα «θηρίο» 1.088 ίππων –...

Η DONGFENG Motor ξεκινά την πορεία της στην ελληνική αγορά έχοντας προσιτά μοντέλα πόλης, πολυτελή SUV, αλλά και ένα «τέρας» 1.088 ίππων.       Η DONGFENG Motor,...

Το νέο αυτοκίνητο του El Kaabi

Με ένα ολοκαίνουργιο OPEL Grandland κυκλοφορεί ο Ayoub El Kaabi.     Ο Ayoub El Kaabi τα δύο χρόνια που βρίσκεται στην Ελλάδα έχει εξελιχθεί στο σημαντικότερο...