Ηλεκτρικά πατίνια: Τι προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας

Κοινοποίησε το άρθρο

Οι υποχρεώσεις, τα όρια και εξοπλισμός που πρέπει να έχουν τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα.

Τα ηλεκτρικά πατίνια, έχουν πλέον μπει για τα καλά στην καθημερινότητα των μεγάλων πόλεων. Τα συναντάμε όλο και πιο συχνά, αλλά τις περισσότερες φορές εμφανίζονται από εκεί που…δεν τα περιμένεις.

Σπάνια θα τα δούμε να κινούνται όπως όλα τα άλλα οχήματα. Δηλαδή οι αναβάτες τους να σταματούν στα φανάρια ή να τηρούν τις υποδείξεις των σημάτων κυκλοφορίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που κινούνται ακόμα και στα πεζοδρόμια.

Το αποτέλεσμα είναι να εμπλέκονται συχνά σε ατυχήματα. Γιατί αρκετοί από τους χρήστες τους, δεν έχουν καταλάβει ότι δεν πρόκειται για…παιχνίδια.

Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο) έχουν εισαχθεί στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και διέπονται από ειδικούς κανόνες.


Καλό είναι να ξέρουμε ότι στα Ε.Π.Η.Ο. εκτός από τα e-scooters, ανήκουν τα e-rollers, τα e-scatebords, αλλά και τα αυτοεξισσοροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα hoverboars και segways. Ακόμα και ηλεκτροκίνητα οχήματα ατόμων με αναπηρία πρέπει να τηρούν τον Κ.Ο.Κ.

Ανάλογα με την μέγιστη ταχύτητά τους, τα Ε.Π.Η.Ο. χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.

Αν η ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν φτάνει έως τα 6 χλμ./ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών.

Αν η ταχύτητά τους είναι από 6 έως 25 χλμ./ώρα, η οποία είναι και η μέγιστη με την οποία επιτρέπεται να κινούνται, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα και οι χρήστες τους πρέπει να είναι άνω των 15 ετών.
Σε κάθε περίπτωση, οι χρήστες τους πρέπει να έχουν μαζί τους κάποιο νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.


Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ισχύουν οι παρακάτω κανόνες:

Τα Ε.Π.Η.Ο με ταχύτητα 6-25 χλμ./ώρα υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατοδρόμους. Όπου βέβαια υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί τους υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του δρόμου.

Απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα.

Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν, εν κινήσει, ακουστικά ή κινητά τηλέφωνα. Εκτός και αν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.

Η χρήση τους είναι αυστηρά προσωπική και απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες.

Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα, ανά δύο ή περισσότεροι.

Οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δύο χέρια τους το τιμόνι, εφόσον υπάρχει, εκτός από όταν δίνουν σήμα για αλλαγή κατεύθυνσης.

Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι χρήστες των Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών, αλλά και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.

Σε περιπτώσεις που υπάρχει εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να κινούν τα ηλεκτρικά οχήματά τους βαδίζοντας.

Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική, ενώ κατά τη νύκτα πρέπει να χρησιμοποιούν αντανακλαστικό ρουχισμό, όπως γιλέκα, περιβραχιόνια κλπ.

Τα Ε.Π.Η.Ο. πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο αντανακλαστικό πίσω.

Δεν είναι υποχρεωτικό, εφόσον δεν κυκλοφορούν τη νύκτα, να είναι εφοδιασμένα με τα παραπάνω φώτα, τα οχήματα των ατόμων με αναπηρία. Στους οποίους η χρήση κράνους δεν είναι υποχρεωτική. Καλό θα είναι όμως, αν μπορούν, να το χρησιμοποιούν.

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με αυτούς τους κανόνες, για τους παραβάτες προβλέπονται διοικητικά πρόστιμα. Τα οποία σίγουρα έχουν μικρότερο κόστος, από ό,τι η σωματική ακεραιότητα των χρηστών των Ε.Π.Η.Ο. των πεζών και των οδηγών των υπόλοιπων οχημάτων.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Νέο RENAULT Clio: Η 6η γενιά της…τεχνολογίας

Το RENAULT Clio εξελίσσεται τεχνολογικά και ανανεώνεται αισθητικά, έχοντας οικολογικές ανησυχίες, δίνοντας προτεραιότητα στην ασφάλεια.     Μετρώντας πάνω από 35 χρόνια παρουσίας και 17 εκατομμύρια πωλήσεις...

ZEEKR: Τα μοντέλα που έρχονται στην Ελλάδα – Τιμές

Ολόκληρη η γκάμα των μοντέλων της ZEEKR είναι άμεσα διαθέσιμη για παραγγελία και παράδοση στην Ελλάδα, με τιμές που ξεκινούν από 34.990 ευρώ.     Μετά...

Ιστορικό Ράλι Ακρόπολις 2025: Regularity

Καλοδιατηρημένα αυτοκίνητα από το πρόσφατο, αλλά και πιο μακρινό παρελθόν, μας «ταξίδεψαν» σε άλλες εποχές καθώς δοκιμάζονταν στις διαδρομές του Ιστορικού Ράλι Ακρόπολις 2025...

Ιστορικό Ράλι Ακρόπολις 2025: Επιστροφή στις νίκες για τον Jari – Matti Latvala

Οι Jari-Matti Latvala - Jani Hussi με TOYOTA Celica κυριάρχησαν στο Ιστορικό Ράλι Ακρόπολις, χωρίς να απειληθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα.     Μπορεί να...

Τα αυτοκίνητα των νέων ποδοσφαιριστών του Ολυμπιακού

Με τα SUV της OPEL θα κυκλοφορεί ο Daniel Podence και τα άλλα νέα μεταγραφικά αποκτήματα του Ολυμπιακού.     Με τρεις σημαντικές προσθήκες ολοκλήρωσε το ρόστερ...

F1: Η FERRARI γιορτάζει στη Μόντσα (video)

Η FERRARI αγωνίζεται στη Μόντσα σε εορταστικό κλίμα, με τους φανατικούς φίλους της να αναπολούν το παρελθόν και τη νίκη του Lauda το 1975,...

Ιστορικό Ράλι Ακρόπολις 2025: Εκκίνηση

Κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης ξεκίνησε το Ιστορικό Ράλι Ακρόπολις του 2025, για τη διήμερη περιπέτεια που θα ξυπνήσει τις μνήμες από...

BMW iX3 2025: Το πρώτο μοντέλο της Neue Klasse

Η νέα iX3 του 2025 σηματοδοτεί τη έναρξη μιας νέας εποχής για την BMW, η οποία πλέον θα κινείται στους…ρυθμούς της πολυσυζητημένης Neue Klasse.   Η...