Η LEXUS θα αρχίσει να εφοδιάζει τα μοντέλα της στην Ευρώπη με το σύστημα steer-by-wire μέχρι τα τέλη του επόμενου έτους. Η αρχή θα γίνει με το μεσαίο crossover RZ.
Η επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης, είναι σίγουρο πλέον ότι θα είναι βγαλμένη από τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας των περασμένων χρόνων. Και σημαντικό ρόλο σε αυτήν την αλλαγή θα παίξει ο εξηλεκτρισμός. Όχι μόνο των αυτοκινήτων, αλλά και των συστημάτων τους γενικότερα.
Είναι βασισμένη στο τιμόνι μιας μοτοσικλέτας, που ενσωματώνει τις λειτουργίες του γκαζιού και των πεντάλ φρένων. Εκτός από ευρυχωρία στο χώρο του δαπέδου λόγω της απουσίας των πεντάλ, θα προσφέρει επίσης ασφαλή, χειροκίνητη οδήγηση για χρήστες με προβλήματα στα κάτω άκρα
Τα μοντέλα της TOYOTA που θα είναι εξοπλισμένα με steer-by-wire θα φτάσουν στην Ευρώπη από το 2025. Το πρώτο, είναι πιθανό να είναι το bZ4X, το οποίο φυσικά έχει…συγγένεια με το RZ της LEXUS.
Το steer-by-wire πρωτοεμφανίστηκε το 2013 στο Q50 της INFINITI. Της εταιρείας πολυτελών μοντέλων που είναι θυγατρική της NISSAN.
Παρά τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου συστήματος, όπως η μεγάλη μείωση του αριθμού των κινούμενων μερών σε ένα όχημα, το μικρότερο βάρος και η καλύτερη οικονομία καυσίμου, το υψηλό κόστος της συνέβαλε σε χαμηλή ζήτηση. Τότε, η επιλογή του steer-by-wire σήμαινε ένα επιπλέον κόστος άνω των 1.000 ευρώ.
Ένα άλλο εμπόδιο για την καθιέρωση του steer-by-wire ήταν το υψηλό επίπεδο μηχανικών απαιτήσεων που ζητούσαν οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές πριν από μια δεκαετία.
Σήμερα, η Ε.Ε. απαιτεί τα συστήματα steer-by-wire να διαθέτουν δύο ηλεκτρικούς κινητήρες και δύο μονάδες ελέγχου. Με αυτόν τον τρόπο, εάν έχει πρόβλημα ένας ηλεκτρονικός κινητήρας ή μία μονάδα ελέγχου, υπάρχει ένα εφεδρικό για ασφάλεια.
Προηγουμένως, οι νομοθέτες ήθελαν τρεις μονάδες ελέγχου, δύο κινητήρες και μια μηχανική κολόνα τιμονιού που θα ενεργοποιούνταν αυτόματα εάν οι δύο από τις τρεις μονάδες ελέγχου αστοχούσαν.
Ένα άλλο βασικό πλεονέκτημα ενός συστήματος steer-by-wire πάντως είναι ότι το τιμόνι δεν συνδέεται πλέον μηχανικά με τους τροχούς. Άρα η κολόνα τιμονιού δεν χρειάζεται πλέον.
Οι αισθητήρες στο τιμόνι στέλνουν παλμούς σε έναν ηλεκτροκινητήρα που κατευθύνει τους τροχούς. Αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη άνεση γιατί το τιμόνι δεν μεταφέρει πλέον κραδασμούς στα χέρια του οδηγού. Παρέχεται επίσης μεγαλύτερη ακρίβεια επειδή η κίνηση του τιμονιού ποικίλλει ανάλογα με την ταχύτητα και τον τύπο του δρόμου.
Η LEXUS πρόσφατα εμφάνισε ένα RZ εξοπλισμένο με steer-by-wire στις εγκαταστάσεις δοκιμών της TOYOTA. Το μοντέλο είναι εξοπλισμένο με το σύστημα steer-by-wire δεύτερης γενιάς, το οποίο επιτρέπει στο RZ να παρέχει γωνία διεύθυνσης 200 μοιρών, σε σύγκριση με 180 μοίρες για την πρώτη γενιά.
Το νέο τύπου τιμόνι λειτούργησε ομαλά, παρέχοντας την ίδια πληροφόρηση που θα περίμενε ο οδηγός από ένα αυτοκίνητο με κολόνα τιμονιού. Σε σύγκριση με το παραδοσιακό κυκλικό τιμόνι του INFINITI Q50, το πιο ορθογώνιο τιμόνι του LEXUS προσφέρει και καλύτερη ορατότητα στον πίνακα οργάνων.
Η TOYOTA ανακοίνωσε ότι, ξεκινώντας με το bZ4X, όλοι οι πίνακες οργάνων των αυτοκινήτων της, θα σχεδιάζονται για να συμπληρώνουν το ορθογώνιο σχήμα του τιμονιού.
Έδειξε επίσης μια περαιτέρω εφαρμογή του steer-by-wire που ονομάζει Neo. Η λύση αναπτύχθηκε αρχικά για οδηγούς που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα πόδια τους, αλλά η τεχνολογία θα μπορούσε να έχει ευρύτερες εφαρμογές στο μέλλον. Στο σύστημα Neo, δεν υπάρχουν πεντάλ. Η επιτάχυνση και η επιβράδυνση ελέγχονται από έναν μοχλό.
Κατά τη διάρκεια μιας σύντομης δοκιμαστικής οδήγησης σε οβάλ πίστα, το σύστημα Neo ήταν εξαιρετικό σε αίσθηση, όσον αφορά την επιτάχυνση. Αυτό που αποδείχτηκε ότι χρειάζεται εξοικείωση από τον οδηγό, είναι να καθοριστεί η σωστή δύναμη στο σύστημα πέδησης.
Αν τελικά τα συγκεκριμένα συστήματα, χωρίς πεντάλ εφαρμοστούν στα μελλοντικά αυτόνομα οχήματα, ο χειροκίνητος έλεγχος θα είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.